Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Google nechce zveřejňovat údaje o testování autopilotů, nesouhlasí s úřady
26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Autopiloty Googlu působí více potíží, než se zdálo. Odmítá odhalit třeba data o převzetí kontroly člověkem.
Internetový gigant Google nechce být zcela otevřený o tom, jak se mu daří - či občas spíše nedaří - testovat své autopiloty. Na světlo světa se dostaly jeho požadavky na kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV), ve kterých zpochybňuje nutnost a dokonce i vhodnost poskytování požadovaných údajů.
Jinými slovy, chce si některá tajemství nechat pro sebe. Vysvětlení Rona Medforda, šéfa bezpečnosti autonomních vozidel Googlu, zní, že „příliš široké spektrum údajů by nadměrně zatěžovalo jak vývojáře, tak i DMV (...) a mohlo by znamenat problémy pro DMV, protože nemá dostatečné znalosti ke správné interpretaci těchto dat”. To může být částečně pravda, dost možná to ale také znamená, že nezveřejnit všechno by se Googlu prostě hodilo do krámu.
DMV chce po vývojářích například údaje o nehodách. Medfordův názor zní, že v případě dopravních nehod by mělo být nutno hlásit jen ty, které se stanou, když je auto v samočinném režimu, nikoliv v režimu řízení člověkem. Tento požadavek je dost zvláštní, vezmeme-li v potaz, že podle dostupných informací se prototypy Googlu dostaly za 1,1 milionu kilometrů jen do jediné nehody, drobného ťukance, který se stal ve chvíli, kdy řídil člověk. A v tu chvíli, alespoň teoreticky, bylo auto Googlu obyčejným autem, které řídí člověk - takovým, jakých po kalifornských silnicích jezdí miliony.
Co by si dále Google rád nechal pro sebe, jsou data o tzv. odpojeních (disengagements), jak nazývá chvíle, kdy to autopilot vzdá a přenechá řízení na člověku. To už je zajímavější. Přestože Google tvrdí, že naprostá většina případů přenechání kontroly nad vozem člověku je ve chvílích, kdy žádný problém nehrozí, nějaký důvod to mít musí. Jistě, mohou to být banality, např. místa, pro která Google zatím nemá mapy, ale také to mohou být nestandardní a potenciálně nebezpečné situace v provozu. A také nemusí převzetí kontroly iniciovat auto, ale řidič - rychlým zásahem, kterým třeba odvrátí nehodu.
Nebo může být předání kontroly nad vozem člověku zapříčiněno počasím. Již delší dobu je známo, že senzory mají problémy ve chvílích, kdy není úplně hezké počasí. Například když prší a za auty se tvoří vodní tříšť, čidla nevidí téměř nic. A testování na sněhu, kdy můžete zapomenout na jízdní pruhy a jak vozovka, tak příkop mají stejnou barvu, ještě ani nezačalo. V každém případě to jsou věci, které nepřiznat není tak úplně v pořádku.
Google ospravedlňuje své požadavky také snahou o něco jako ochranu obchodního tajemství. „Tyto informace jsou tajné, zejména ve fázi testování před uvedením produktu na trh. Zveřejnění by mohlo znamenat velkou finanční ztrátu pro Google,” napsal Medford.
Ostatní automobilky, které na kalifornském území testují své autopiloty, tedy General Motors, Chrysler, Volkswagen a Mercedes, s požadavky úřadů podle dostupných informací neměly tak velký problém, aby kvůli tomu iniciovaly odpor. S některými body výtek Googlu však souhlasily, například s nutností hlásit úplně všechna převzetí kontroly člověkem. Internetový gigant v tom tedy buď má více peněz, nebo má s autopiloty větší trable, než to podle růžových zpráv posledních měsíců vypadalo.
Google uvedl, že většina jejich požadavků nebyla nijak reflektována. Testování bude pokračovat dál, ale nedá se očekávat, že by se Google tak snadno vzdal. 46 amerických států zatím stále nemá legislativu upravující testování autopilotů v provozu. Případný přesun z Kalifornie by pro Google asi problém nebyl.
Samozřejmě neodsuzujeme snahu o nesouhlas s úřady o jejich požadavcích, jen nám konkrétně tyto zprávy příliš nedodávají důvěru v autopiloty Googlu. A pokud se také počítáte k těm 85 % lidí, kteří vloni v listopadu nevěřili autonomním vozidlům postaveným společnostmi jako Google nebo Microsoft, takovéto zprávy vaše přesvědčení určitě nevyvrátí.
Vedení týmu autopilotů Google stojí před testovacím Lexusem RX. Zcela vlevo ředitel Chris Urmson, zcela vpravo šéf bezpečnosti Ron Medford
Prototyp autonomního vozu Googlu má očividně stále velmi daleko nejen k dokonalosti, ale k i rozumné použitelnosti
Zdroj: Quartz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva