Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fraška? VW chce žalovat pana VW, prý lže o dřívějších skutcích vedení firmy
9.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší šéf koncernu měl již v únoru 2015 konfrontovat vedení VW Group s informacemi EPA. To ovšem jeho bratranec a další nyní popírají.
Je vážně otázkou, zda se někdy dozvíme, kdo přesně stál za zrodem kauzy Dieselgate a kdy největší skandál německé automobilky odstartoval. S jakýmikoliv výsledky šetření právní firmy Jones Day, byť i prozatímními, jsme obeznámeni nebyli a nejspíše ani nebudeme. Jakkoliv se totiž Volkswagen snaží o transparentnost, na světlo světa by mohly vyplavat informace, které by vedly k dalším žalobám a tedy i dalším vydáním a následným utahováním opasků.
Neoficiálně je ale takřka jisté, že vedení Volkswagenu o podvodech s emisemi vědělo mnohem dříve, než americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA vyrukovala v září 2015 s veškerými obviněními. Svědčí o tom především roztržka mezi někdejším šéfem VW Group Ferdinandem Piëchem a jeho chráněncem Martinem Winterkornem. První měl totiž druhého konfrontovat s otázkami, které se „chytrého softwaru“ týkaly.
„Wiko“ měl vše smést ze stolu jako banalitu, pročež se jej Piëch pokusil sesadit. Winterkorn měl ale na své straně zbytek vedení VW Group, vnuk Ferdinanda Porsche tak nakonec musel na svůj post rezignovat. Je více než logické, že v něm zůstala nemalá zášť, ostatně stejně jako Bernie Eccestone vybudoval Formuli 1 do multimiliardového byznysu, tak i Piëch je stvořitelem aktuálně největší automobilky světa. „Pan Volkswagen” se mu neříká náhodou a není to jen díky jeho dřívější pozici v exekutivě - nadále zůstává jedním z klíčových akcionářů firmy.
Nedávno jsme proto mohli zmínit, že Piëch informoval vyšetřovatele kauzy z německého Branuschweigu, že vedení Volkswagenu vědělo o skandálu mnohem dříve. On sám měl být se zjištěním EPA obeznámen v únoru 2015 a následně o všem informoval jak Winterkorna, tak další členy vedení. Tedy i Stephana Weila zastupujícího stát Dolní Sasko, šéfa odborů Bernda Osterloha či svého bratrance Wolfganga Porsche.
Jak jsme již uvedli, pokud se toto obvinění prokáže, pak je v tom tehdejší exekutiva až po uši, předejít totiž mohla mnohému. Piëch ale zatím nezveřejnil žádné důkazy, načež tu máme pouze jeho výpověď. A ta stojí proti tvrzení výše zmiňovaných, kteří nyní uvedli, že jakékoliv výroky proti správní radě VW Group jsou „nepřijatelné“ a „nepravdivé“. Volkswagen proto nyní zvažuje, zda proti Piëchovi podnikne další právní kroky.
Je to více než pochopitelné, při potvrzení výpovědi někdejšího šéfa koncernu by totiž ihned následovaly žaloby investorů z celého světa. Tyto pře by VW Group zcela jistě prohrál, což by finální účet celé kauzy navýšilo o další miliardy. Že současné vedení zvažuje, zda bude Piëcha žalovat za falešná obvinění, je přesto s podivem - je to trochu jako kdyby firma žalovala sebe samou.
Role někdejšího šéfa VW Group přitom nadále zůstává nejasná. Podle amerického ministerstva spravedlnosti mají ovšem kořeny skandálu vést minimálně do května 2006. V té době Piëch nahradil Bernda Pischetsriedera právě svým chráněncem Winterkornem. Toto střídání stráží přitom proběhlo pár měsíců poté, co zamířila k ledu dohoda Volkswagenu a Daimleru o vytvoření možné aliance, díky které by VW měl přístup ke skutečně čisté dieselové technologii.
Zda to byl ovšem následně Piëch, kdo zavelel k podvodům není jisté - v exekutivě tou dobou už formálně dávno nepůsobil, byl předsedou dozorčí rady. Je samozřejmě i možné, že ani jeden z nich k implementaci nelegálního softwaru své podřízené nevyzval, ti ovšem v důsledku nemalého tlaku nakonec neměli jinou možnost. To jsme ovšem již na poli spekulací, které sice pravdivé být mohou, ale jak jsme zmínili na začátku, přímo od VW se potvrzení nejspíše nikdy nedočkáme.
Ferdinand Piëch koncern VW Group vybudoval do jeho současné podoby. Nyní ale možná bude čelit jeho žalobě
Zdroj: Bloomberg, VW Group
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva