Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie skutečně zakáže auta na benzin a naftu, zbývá jim jen 23 let života
7.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dle plánu francouzského ministra pro životní prostředí a tamního prezidenta se naše planeta má stát opět skvělou. A to prý s benziny a diesely nepůjde.
O konci spalovacích motorů se mluvilo ještě před kauzou Dieselgate, největší skandál v historii Volkswagenu ale tento proces urychlil. O přechodu na elektřinu, popřípadě hybridní pohony, se hovoří stále více, často je jedním dechem zmíněn i zákaz vjezdu aut poháněných klasickými spalovacími motory do center velkých měst. A někteří jsou natolik radikální, že uvažují i o totálním zákazu provozu benzinových či dieselových aut.
Nejdále v těchto úvahách zachází v současnosti Francie. Tamní ministr životního prostředí Nicolas Hulot nyní oznámil, že země do roku 2040 benzinová a dieselová auta zakáže. Jde přitom o součást plánu nedávno zvoleného prezidenta Emmanuela Macrona „učinit tuto planetu opět skvělou“ po vzoru toho, jak Donald Trump chce učinit znovu skvělou Ameriku. Kromě toho je zákaz i součástí daleko větší iniciativy, v jejímž důsledku by do roku 2050 měla Francie mít „neutrální karbonovou stopu”.
Je však otázkou, nakolik bude tento plán fungovat. Jen za první letošní půlrok bylo ve Francii prodáno 95,2 procenta nových aut se spalovacím motorem. Na hybridy tak vychází pouze 3,5 procenta všech registrací, na ryzí elektromobily pak dokonce jen 1,3 procenta. Hulot a jeho tým před sebou tak mají velký úkol, který si ministr chce usnadnit zavedením systému pobídek.
Podrobnosti ale neprozradil, snad proto, aby se si jeho sliby časem lidé nezačali vynucovat. Je snadné vyhlásit plán, jehož splnění bude mít na starosti někdo úplně jiný. Je téměř jisté, že pánové Macron a Hulot budou za 20 let někde užívat svého politického důchodu a starosti o lepší zítřky ponechají jiným. Dnes tak můžeme jen spekulovat, jak Francie přinutí své občany přejít na elektroauta. Zpočátku se ovšem podpora bude týkat jen dieselových aut vyrobených před rokem 1997, v případě benzinových pak vyrobených před rokem 2001. Půjde tedy o minimálně 16leté vozy.
Při pohledu na daný věk se ovšem dá předpokládat, že většina lidí nemá takto staré vozy z obliby, ale z nutnosti - nové si zkrátka nemůže dovolit. A jelikož hybridy a elektromobily jsou o poznání dražší než auta s konvenčním ústrojím, budou muset ony pobídky být opravdu vysoké, aby vůbec měly nějaký efekt. V tu chvíli je ale třeba se ptát, kde chce Francie vzít finance na tyto dotace - už teď je její státní rozpočet po léta schodkový.
Na tyto otázky ale většinou politici odpovědi neposkytují. Nejspíše tedy nemá smysl ani ptát se starostky Paříže Anne Hidalgo, kterak hodlá pozměnit zásobovací procesy, když chystá zákaz vjezdu dieselových aut do francouzské metropole. Je jasné, že i v tomto případě by velkou roli měly hrát hybridy a elektromobily, tedy vozy, které zatím skoro nikdo nechce, alespoň ne za jejich současných, beztak výrazně dotovaných cen.
Francii tedy čeká nemalý boj, přičemž politici dokonce i připouští, že pro samotné výrobce nepůjde o snadnou záležitost. Věří ovšem, že ti se s danou záležitostí úspěšně poperou. Stejně jako nejspíše věří, že do zmiňovaných mezních dat již bude fungovat infrastruktura. Tak uvidíme, co, kdy a jak se vyplní.
Emmanuel Macron při své inaugurační jízdě použil DS7 Crossback. O jeho pohon se ovšem nestará hybridní či elektrické ústrojí, za které nový francouzský prezident tak brojí, ale dieselová jednotka. Tedy agregát, který již za chvíli nebude moci do Paříže a za 23 let do celé Francie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
18.12.2024 - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
18.12.2024 - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
18.12.2024 - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
18.12.2024 - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1