Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie chystá Superbonus, elektromobily bude asi brzy rozdávat „zadarmo”
6.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ministr hospodářství plánuje další zvýhodnění elektromobilů: 3 700 Eur tomu, kdo si pořídí elektroauto místo dieselu. I bonusy a malusy se změní.
Francie je známa svým až ohromujícím zvýhodňováním elektromobilů a současným penalizováním aut se spalovacími motory. Nové plány francouzského ministra hospodářství Emmanuela Macrona počítají s dalším zvýhodněním elektromobilů v souvislosti s určitou formou šrotovného, nazvanou Superbonus. Ta má vstoupit v platnost od ledna roku 2015.
Za současného stavu jsou vozy emitující více než 200 g CO2 na kilometr, což u benzínového motoru odpovídá 8,5 litrům paliva na 100 km a u dieselu 7,5 litrům, ve Francii zatíženy malusem 8 000 Eur (cca 215 tisíc korun). Naopak vozy s emisemi menšími než 20 g CO2/km, tedy v podstatě jen auta čistě na elektřinu, jsou zvýhodněna bonusem 6 300 Eur (téměř 170 tisíc korun).
Na Superbonus dosáhnou ti občané, kteří vymění svůj třináct a více let starý diesel za nový elektromobil. V případě sešrotování takového auta a pořízení elektromobilu dostanou dalších 3 700 Eur, tedy necelých sto tisíc korun. Stále bude platit výše zmíněný bonus 6 300 Eur na pořízení jako takové, takže výsledná cena elektroauta bude o 10 tisíc Eur (téměř 270 tisíc korun) nižší, než kdyby se žádné pobídky ze strany státu nekonaly.
Renault Zoe, který ve Francii začíná na nějakých 21 900 Eur (cca 590 tisících korunách), se tak může s cenou dostat na 11 900 Eur, tedy necelých 321 tisíc korun. To už je skoro polovina ceny, Francouzi tak směle míří k tomu, co už poznali Japonci - že elektromobily pořádně neprodávají žádné dotace a zkusit už to lze leda s nulovou cenou.
Výsledná cifra je na na každý pád na městský vůz přijatelnější, nicméně stále vás bude omezovat dojezd 100 - 150 km, který je podle brožury k tomuto vozu ověřený. Mimochodem, podle NEDC ujede Zoe na jedno nabití 210 kilometrů, jak také říká francouzská brožura, kterou si můžete v PDF stáhnout zde. Jestli je to uživatelsky lepší alternativa k dieselovému autu z roku 2001, posuďte sami.
Součástí plánu ministra Macrona také je zvýhodnění 2 500 Eur (přes 67 tisíc korun) na plug-in hybridy, také přídavkem k již existujícímu schématu bonusů a malusů, vypočítávaných podle množství CO2 vypouštěného z výfuku. Těchto 2 500 Eur by však nemělo být pro všechny zájemce o plug-in hybrid. Dosáhne na ně jen ten, kdo bydlí ve městě, které aktivně bojuje proti znečištění, například větrnými elektrárnami.
Schéma bonusů a malusů také dozná úprav, a to zejména pro hybridy. Jejich zvýhodnění se má snížit ze 2 000 na 1 500 Eur (z 54 na cca 40 tisíc korun). Důvod pro tuto změnu je, že podle ministra Macrona je trh hybridů už zralý, takže nepotřebuje tak velkou státní podporu. Dále mezi změnami údajně má být, že automobily s klasickými spalovacími motory budou v každém případě finančně znevýhodněny, ať teoreticky emitují jak chtějí málo CO2. Všechny tyto podpory mají Francii stát 240 milionů Eur (6,47 miliardy korun) jen během příštího roku.
Podpora elektromobilů se ale nemá omezit jen na tu finanční. Podle Macrona během příštího roku přibudou dva tisíce dobíjecích stanic, celkem jich tedy v budoucnu má být 16 tisíc. Tyto dva tisíce mají vzniknout jen ze státní iniciativy, soukromé subjekty pod hlavičkou giganta Bolloré mají během příštích čtyř let postavit dalších 16 tisíc dobíjecích stanic, tedy čtyři tisíce ročně. Počítejte s dotacemi i zde, jinak by podnikatelské subjekty těžko měly velkou motivaci dělat něco takového.
A aby toho se znevýhodňováním klasických automobilů nebylo málo, od ledna 2015 se také zvedne francouzská spotřební daň na naftu o dva centy (cca 54 haléřů) na litr. Podle průměrných cen na webu německého ADACu tedy litr podraží ze zhruba 1,36 Eur (36,67 Kč) na 1,38 Eur (37,20 Kč).
Nevíme, zda si ministr Macron od těchto změn slibuje, že se všemožné předpovědi mnoha desítek tisíc ročně prodaných elektroaut konečně splní. Pokud ano, dost pravděpodobně ho čeká zklamání, na která se mohl podívat i do minulosti. Ani francouzský, silně pokřivený automobilový trh totiž nezvládá plnit snová očekávání proponentů elektromobilů a čím dál větší deformace se jednou musejí vrátit. Takoví Norové už to zakoušejí a Francie je na docela dobré cestě za nimi, třebaže její problémy nejspíš budou trochu odlišné.
Emmanuel Macron, francouzský ministr hospodářství (na pravém snímku uprostřed; vpravo je fr. prezident François Hollande)
Zdroj: Blog Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel