Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak

Podpora dieselů je podle premiéra Francie omyl, který je třeba napravit. Začne zvyšováním spotřební daně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak

1.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podpora dieselů je podle premiéra Francie omyl, který je třeba napravit. Začne zvyšováním spotřební daně.

Francouzi milují naftové motory. Dá se říci, že pokud nějaká automobilka ve Francii nenabídne diesel, nemáte velkou šanci uspět - na naftu tam jezdí čtyři pětiny všech osobních aut. Podle francouzského premiéra Manuela Vallse se to ale má do budoucna změnit, a to razantně. Vláda chce počet naftových automobilů na silnicích snížit na minimum a zároveň zavede systém hodnocení automobilů podle čistoty výfukových plynů, který má umožnit městům omezit vjezd některých vozidel do svých center. A jak asi tušíte, dieselům ani v tomto případě pšenka nepokvete.

„Ve Francii jsme byli dlouho příznivci dieselových motorů. To byla chyba a postupně ji odčiníme, inteligentně a pragmaticky,” konkrétně řekl Valls. A jelikož je to státník, i ti méně bystří jistě mezi řádky přečtou, že má na mysli zejména daňové změny. Jedna z prvních už je na stole - spotřební daň na naftu se ve Francii zvedne o dva eurocenty (54 haléřů) na litr paliva.

Tato změna je oproti současnému stavu zásadní obrat, nyní totiž je ve Francii nafta levnější o 20 centů (5,40 koruny) na litr právě kvůli rozdílnému zdanění. Zvýšení spotřební daně má přijít už s rokem 2015 a má do francouzské státní kasy přinést 807 milionů Eur ročně (přes 21,8 miliardy korun). Podle zkušeností z našich luhů a hájů s podobnými záměry vlády můžeme říci, že se tak nestane, ale to je trochu jiný příběh.

Dostat Francouze z dieselových automobilů ale nebude jednoduché. Zatímco u nás bývá kritériem co nejnižší spotřeba a co největší zavazadelník, ve Francii naopak auta potřebují co největší dojezd na jednu nádrž, je to tamní obsese. S tím je ruku v ruce nízká spotřeba a tudíž i téměř samozřejmá volba naftového motoru úzce spojena, také ale můžeme vidět rozdíl v objemech palivových nádrží francouzských aut - zatímco Audi A4 pojme 63 litrů paliva, Peugeot 508 nabídne 72litrovou nádrž. O třídu níž to je podobné - Renault Mégane má nádrž na 60 litrů paliva, ale třeba Audi A3 jen 50. Podobné rozdíly panují prakticky ve všech třídách.

Obliba dieselů je znát i v nabídce motorizací - zmíněný Peugeot 508 je ve Francii k mání jen se třemi benzínovými motory, ale osmi naftovými včetně 204koňového 2,2litrového HDi. A ostatně i předvedení oné hodiny dobíjení denně zdarma u dealerství, kterou Renault vloni nabídl ke svým elektromobilům, napovídá důležitosti dlouhých dojezdů - Renaulty Zoe tehdy jely skoro 500 km z Paříže na pobřeží.

Součástí snahy o potření dieselů na francouzských silnicích je také již dříve představený Superbonus, který k dotaci ve výši 6 300 Eur (cca 171 tisíc korun) k pořízení elektromobilu přidá dalších 3 700 Eur (100 tisíc korun), pokud si člověk pořídí elektromobil jako náhradu za svůj starý dieselový vůz. Modelovým případem budiž již zmíněný Renault Zoe, který se zvýhodněním 10 tisíc Eur (cca 271 tisíc korun) bude spotřebitele ve finále stát 12 510 Eur (cca 339 tisíc korun), o necelé 4 tisíce Eur (108 tisíc korun) méně, než základní dieselové Clio.

Třebaže pro diesely nehoříme, je třeba říci, že francouzským občanům se snaha zbavit je naftových motorů a různými způsoby jim znevýhodnit pořízení dalších těžko bude líbit. Kromě toho tu vidíme do očí bijící nekoncepčnost jednání vlády, která obrací po dekády preferovaný směr a nikdo nemůže říci, že navěky. Otázka teď zní, co s tím v příštích volbách Francouzi udělají...


Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak - 1 - franc vlada proti dieselum 01Francie chce eliminovat diesely, i když dekády dělala opak - 2 - franc vlada proti dieselum 02
Dieselová auta mají podle vlády zmizet ze silnic Francie

Zdroj: Reuters

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.