Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 vážně není férový sport. Podívejte se, jak se dělí peníze mezi týmy
8.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že jste v loňské sezóně vyhráli, mnoho neznamená. A že jste skončili skoro poslední, vlastně také ne. Peníze se dělí do značné míry podle jiných klíčů.
Výsledky sportovních klání není složité chápat. Je jedno, jestli jde o atletiku, hokej nebo motoristický sport, všechna mají své vítěze a poražené. Někdo je zkrátka první, někdo druhý, někdo pátý a někdo desátý. Pokud bychom byli idealisté, řekli bychom, že soutěžící se těchto klání účastní z prosté touhy po vítězství, ve skutečnosti ale budou motivováni také, ne-li převážně tím, co za své úspěchy mohou získat. A dalo by se čekat, že získají tím více, čím lépe se umístí. V diamantových ligách či hokejových šampionátech to platí, ve Formuli 1 ale nikoli.
Než se dostaneme k detailům, je na místě krátké připomenutí minulé sezóny. Vítězem se stal Mercedes, který vyhrál šestnáct Velkých cen, ve třinácti dosáhl doublu a celkem získal 703 bodů. Druhé Ferrari se ve srovnání s tím může pochlubit jen třemi zlatými vavříny, čtyřmi stříbrnými, devíti bronzovými a 428 body.
Ostatní stáje víceméně již jen paběrkovaly, neboť na třetí Williams připadá 257 bodů, na čtvrtý Red Bull 187 a pátou Force India 136. Tím výčet týmů, které se dostaly přes stobodovou hranici, končí. Selský rozum by napovídal, že podle tohoto pořadí budou rozděleny i finance a naprosto dominantní Mercedes bude s obrovským náskokem vládnout i tabulce finančních prémií. Jenže toto pořadí je v odměnách zohledňováno jen částečně, velmi částečně, chce se dodat.
Před osvětlením konkrétních částek musíme zmínit, že celkově mezi týmy zamířilo 965 milionů dolarů (cca 23,439 miliardy korun), což odpovídá tomu, že miliardový byznys Bernieho Ecclestona je miliardovým i pro účastníky seriálu. Meziročně jde navíc o devítiprocentní zlepšení, jež naznačuje, že ačkoliv kvalita závodů spíše upadá a jejich počet (19) se nezměnil, v F1 se točí stále více peněz. Kdo si jich ale „vytáčí” nejvíce?
Prozradí vám to přiložená tabulka. V jejím prvním sloupci najdete částku, kterou stáje dostávají s ohledem na účast za dva roky z posledních tří let. Její výše, 33,5 mil. USD (813,68 mil. Kč), je u všech stejná, odlišná je ale situace ve sloupku č. 2, jenž odráží loňské umístění v Poháru konstruktérů. Mercedes je tak logicky s 63,5 mil. USD (1,54 mld. Kč) nejvýše, jeho náskok ale dalece nereflektuje dominanci, jakou v loňském šampionátu měl.
Už to je trochu „vadné”, ale pokud by zde tabulka končila, dalo by se to ještě chápat. Tím jsme ale někde v polovině celkově vyplacené sumy špičkovým týmům - pohled na další části tabulky odhalí, že ne všichni jsou si rovni. Ve sloupci č. 4 jsou finance vyplácené jako bonus v rámci separátních dohod pouze čtyřem týmům, a sice Mercedesu, Red Bullu, Ferrari a McLarenu. První dvě stáje přitom berou za své nedávné tituly více než dvě následující - to je ale jediná vazba na výsledku v poháru konstruktérů, podle nějž se bonus jmenuje. Jinak bere 32 milionů dolarů loni druhý nejhorší tým v pořadí.
Právě přítomnost vysokého bonusu McLarenu je nejvíce sporná. Na jednu stranu sice jde o stáj, která celkově získala osm Pohárů konstruktérů a v tomto ohledu je v historických tabulkách na třetím místě, nicméně poslední takový „zářez“ měla v roce 1998. Lepší než ona je přitom i Williams s devíti tituly, ten zde ovšem chybí. Zcela.
Pátý sloupec zaměřen pouze na jedinou stáj, na Ferrari. To je jediným týmem, který se šampionátu účastní pravidelně po více než 60 let, a tak získává finance za loajalitu. To je na jednu stranu pochopitelné, neboť bez Ferrari by Formule 1 ztrácela příznivce stejně jako stávající Top Gear bez Clarksona. Zajímavá je ale výše částky, kterou italská stáj za svou věrnost dostává. 70 mil. USD (1,7 mld. Kč) je zdaleka nejvyšší částka, jaká byla letos jakémukoliv týmu přidělena. A díky ní si Italové přijdou na 192 mil. USD (4,66 mld. Kč), tedy na takřka 20 procent celého koláče. I když loni neměli nejlepší tým ani na dostřel.
Ukazuje se tedy, že vítěz posledního Poháru konstruktérů ani nadále nepobírá nejvíce, neboť Mercedes je v rámci výplat až na druhém místě s celkovými 171 mil. USD (4,153 mld. Kč). Do této sumy je přitom zahrnut bonus ve výši 35 milionů dolarů (850 mil. Kč), který bude stáji nyní vyplácen pravidelně za dva vyhrané šampionáty po sobě.
Stejný bonus získává i Red Bull, ovšem pro změnu za to, že jako první podepsal dohodu zavazující jej k účasti v šampionátu až do roku 2020. Díky tomu a financím za minulá vítězství v Poháru konstruktérů jej tak najdeme na celkovém třetím místě před Williamsem, ačkoliv loňské pořadí dle bodů bylo opačné.
I na tým Sira Franka Williamse ovšem vychází jeden bonus, v jehož rámci jde o jisté historické dědictví. Ve srovnání s odměnou Ferrari za loajalitu jde ale téměř o pakatel neboli o 10 milionů dolarů (242,89 mil. Kč). Tím je příděl bonusů zcela vyčerpán, pět stájí tak v těchto sloupcích vychází zcela naprázdno.
Není asi proto překvapivé, že Force India již podala stížnost ke komisi Evropské unie, kde poukazuje na neférovou soutěž. Tato stáj totiž loni skončila v celkovém pořadí na pátém místě vysoko nad McLarenem, nicméně ve srovnání s tímto týmem je její výplata o nějakých 15 mil. USD (364,34 mil. Kč) nižší.
Stejný krok učinil také Sauber, který taktéž loni skončil před McLarenem, ovšem ve výsledku bral méně peněz. Jeho šéfka Monisha Kaltenborn navíc dodává, že vrcholné stáje (tedy Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren) nezískávají z práv jen více peněz, ale zároveň jsou také součástí procesu stanovování pravidel.
Je otázkou, zda stížnosti Force India a Sauberu budou mít nějakou dohru. Jak jsme zmínili výše, bez Ferrari si šampionát F1 nikdo nedokáže představit, tyto stáje ale klidně může nahradit kdokoliv jiný a pojede se dále. Na jedné straně tak sice nejde o zrovna „sportovní stav”, jenže F1 je také multimiliardový byznys, a tak na ni musí být pohlíženo.
Závěrem tak jen můžeme dodat, že veškeré finance budou týmům vyplaceny během devíti měsíčních plateb, přičemž první proběhla již v dubnu. Celkový obrat skupiny FOM (Formula One Group), v jejímž čele stojí Bernie Ecclestone, a která má na starosti management Formule 1, pak za loňský rok činil 1,9 mld. USD (46,15 mld. Kč). Jak funguje, je velmi zajímavé čtení...
Pohled na rozdělení příjmů za loňský rok dokazuje, že vítěz nadále nebere nejvíce, i když šampionátu vládl s jasnou převahou
Mezi týmy je po stránce výdělků z prodeje komerčních práv králem Ferrari, a to hlavně díky bonusu za loajalitu. Celý výsledek je pochopitelně dílem dohody komerčních práv - firmy řízené a spoluvlastněné Berniem Ecclestonem - a jednotlivých týmů
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva