Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 má problém, který ji může zabít ještě snáze než nudné závody
1.7.2019 | Petr Prokopec
Že nějaký závod není plný napětí, to se v časech dominance určité stáje stát prostě může. Ale aby byly tři ze čtyř posledních závodů od zeleného stolu? To je příliš i na skalní fanoušky.
Poslední závody Formule 1 mají jednoho společného jmenovatele, a jakkoliv to může být překvapivé, nemluvíme o nudě. Tím nechceme říci, že pokud v neděli usednete u televizních obrazovek, čeká vás napětí, během kterého si uhryzáte nehty i spolu s prsty pomalu až k zápěstí. Nicméně jeho určitá porce tu byla i v těch nejméně záživných kláních. Nespočívala však v dění na trati, ale v tom, co se dělo až po skončení závodu. A víkendový závod v Rakousku v tomto ohledu nebyl výjimkou, bohužel i pořadí v něm bylo rozhodováno u zeleného stolu.
Než se dostaneme dále, jen připomeneme, co se v pohoří Spielberg odehrálo. Z pole position odstartoval Charles Leclerc, za jehož Ferrari byly seřazeni Max Verstappen, Valtteri Bottas a Lewis Hamilton. Nizozemec se však propadl pomalu na chvost první desítky. Pro Red Bull je však Velká cena Rakouska domácím závodem, čehož si Verstappen byl evidentně vědom, a proto na to začal opravdu razantně šlapat. Po 32 kolech tak již byl před Hamiltonem, kterého o kolo dříve předjel i Sebastian Vettel.
K německo-nizozemskému souboji došlo o 18 kol později, přičemž Verstappen si připnul na opasek další cenný skalp a zaměřil se na úvodní dvojici, kterou dělily zhruba 4 sekundy. Jen o chvíli později však byl jezdec Red Bullu druhý a nechával Bottase v prachu za sebou. Leclerca pak velmi těsně dojel v 65 kole, načež se začalo schylovat k souboji. Ten proběhl o čtyři kola později, jezdec Ferrari z něj ale i přes rychlost svého monopostu vyšel jako poražený.
Právě souboj Verstappena a Leclerca, který můžete vidět na záběrech níže, se ovšem rozhodli řešit závodní komisaři. Opět. A jelikož do konce závodu zbývala poslední kola, bylo oznámeno, že oba jezdce si pozvou na kobereček až v 18 hodin středoevropského času. O definitivním pořadí v závodě se tedy rozhodovalo hodiny po slavnostním ceremoniálu, kdy na okruhu již chvíli z návštěvníků nikdo nebyl a řada fanoušků už byla ve svých domovech.
Verstappen nakonec z incidentu odešel bez trestu, pořadí se tedy již neměnilo. Nicméně už jen ten fakt, že na trní byli lidé spíše po samotném závodu než během něj, naznačuje, že je cosi shnilého ve státě jménem FIA. Stačí totiž jen zavzpomínat na závod v Montrealu, kde o vítězi taktéž rozhodli komisaři automobilové federace a nikoliv výkony jezdců na trati. A nejinak tomu bylo v Monaku - u zeleného stolu se tedy rozhodovalo o třech ze čtyř posledních podniků.
Dá se přitom říci, že zejména penalizace Verstappena v monackém knížectví za nebezpečné vyjetí ještě byla v určitém smyslu oprávněná. Nizozemec totiž ohrozil Bottase, který si následně poškodil o boxovou zídku vůz. Nicméně pokud se zaměříme na souboj Vettela a Hamiltona v Kanadě, kdy Němec vyjel z trati na trávu a po návratu donutil Brita zpomalit, pak s penalizací nejspíše budou souhlasit jen zapřísáhlí fanoušci Mercedesu.
Vettel se vracel z trávníku, kde jeho vůz byl neovladatelný a kdy jeho pneumatiky byly obalené nečistotami. Stačilo tedy málo, a mohlo dojít ke kolizi - po té by si přitom Vettel penalizaci stoprocentně zasloužil. Nicméně v tomto případě byla velmi sporná a nelíbila se ostatně ani samotnému Hamiltonovi.
V Rakousku jsme pak vlastně viděli ještě méně než v Kanadě - tedy naprosto běžný závodní incident. A možná ani to. Verstappen dojel Leclerca, rozhodl se jej předjet, a to se nakonec i povedlo, jakkoliv se oba jezdci dotkli pneumatikami. Ani jeden z nich však kvůli tomu nemusel k mechanikům, na jejich následném tempu se tato drobná kolize nikterak neprojevila. Z našeho úhlu pohledu tak vlastně nebylo co šetřit.
Nicméně F1 se evidentně mění, jakkoliv majitelé komerčních práv z Liberty Media neustále zdůrazňují, že hodlá zavést maximální množství změn, aby se závodění bok po boku vrátilo. V Rakousku jsme jej viděli, ovšem ihned se stalo předmětem vyšetřování komisařů. Tentokrát z toho penalizace naštěstí nebyla, nicméně kdyby na její udělení opětovně došlo, jezdci by zakrátko předjíždění pustili zcela k vodě, neboť by si nebyli jisti následky. A diváci by mohli rychle pustit k vodě celou F1 - buď by se na trati nedělo nic, nebo by to, co uvidí, stejně nebylo odrazem konečných výsledků závodu.
Ne, nechceme tím říci, že by komisaři neměli na závody dohlížet a trestat případná pochybení. Je to ale nakonec podobné jako u vymáhání silničních pravidel - pakliže se smyslem práce policie stane nahánění „pirátů”, kteří cestou na dovolenou chvíli nekoukají na tachometr a jedou 107 km/h po tříproudé silnici první třídy, je něco špatně. Stejně, jako když FIA hodiny řeší očividně férový souboj na ostří nože, ve kterém oba piloti předvedli to nejlepší, co umí a jeden musel vyhrát. Rádi bychom se přitom rozloučili konstatováním, že v Silverstone snad bude lépe, sami tomu ale předem nevěříme.
Drobný kontakt Verstappena s Leclercem byl běžným závodním incidentem. Přesto byl vyšetřován, a dokonce hrozilo, že udělená penalizace ovlivní pořadí stejně jako v Montrealu či Monaku. Od zeleného stolu se tak začíná rozhodovat častěji než zpoza volantů
Verstappen's Pass On Leclerc #AustrianGP #Formula1 #F1 pic.twitter.com/POf5uHKPgR
— Sophia (@sophia_wrc) 30. června 2019
Zdroj: sophia_wrc@Twitter
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva