Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 má jen bolesti hlavy, ne rakovinu, říká prezident FIA Todt
1.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle někdejšího šéfa Scuderie Ferrari královská motoristická disciplína nepotřebuje velké změny. Místo toho o ní nemají novináři psát negativně.
V době své „aktivní kariéry“ byl Jean Todt považován za geniálního šéfa závodních týmů. Pracoval pro Peugeot a Ferrari - ten francouzský dovedl ke čtyřem titulům ve světovém šampionátu rallye, čtyřem vítězstvím v Dakaru a dvěma trofejím z Le Mans, u Italů pro změnu dosáhl hned na čtrnáct titulů mistra světa (počítáme-li poháry jezdců i konstruktérů). V roce 2009 však nepříliš vysoký Francouz razantním způsobem přehodil výhybku ve své kariéře a stanul v čele mezinárodní fotbalové asociace FIA. Na tomto svém postu nám přitom již takovou radost nedělá.
To ostatně potvrdil i v nejnovějším rozhovoru se světovými médii, když uvedl, že stávající Formule 1 se podle něj rozhodně nenachází v krizi. „Nemyslím si, že tu máme rakovinu, spíše jen bolest hlavy. Musíme tedy jen nalézt tu správnou pilulku, není potřeba nějaké extrémní léčby. Bolesti hlavy se můžeme zbavit velmi snadno, není potřeba nějakých velkých změn. Nemyslím si, že by něco takového bylo třeba.“
Tím nás ovšem Todt nadmíru zklamal, neboť Formule 1 nejen dle našeho názoru potřebuje projít vskutku razantní proměnou, aby opětovně přilákala fanoušky a sponzory, které ztratila. K tomu ale podle šéfa FIA postačí jediné - stačí, aby novináři přestali o bývalé královské motoristické disciplíně negativně informovat.
„Teoreticky dokážete lidi velmi snadno odvrátit od toho, aby tento sport sledovali. Proč by to ostatně měli dělat, když je tak špatný. Stejně tak můžete odradit i velkou firmu, aby investovala. Proč by to měla dělat, když vidí, že lidé nejsou s daným sportem spokojeni. A znechutit můžete i nové týmy, aby do šampionátu vstoupily.“
Na jednu straně má Todt jistě pravdu - lepší mediální obraz by Formuli 1 nepochybně pomohl, stejně jako ji ten špatný škodí. Novináři ale nejsou svéhlaví kazisvěti, nastavují zrcadlo tomu, co se nyní ve skutečnosti děje. To může změnit sám Todt - stačí si zamést před vlastním prahem.
To koneckonců i částečně dělá, když dodává, že FIA měla nastavit strop v případě cen zákaznických motorů. Či respektive hybridních pohonných jednotek, které nyní „schramstnou“ většinu týmového rozpočtu. Proto se prý nyní bude snažit, aby došlo ke zlevnění, což je ale poněkud bláhové předsevzetí.
Z ještě méně reálného ranku je ta možnost, že týmům by mohl být zvýšen limit paliva na závod. Důvodem je kritika slov „zvolni“ či „plachti“, které často slýcháváme v radiové komunikaci. Pokud tedy závodní stáje budou chtít přitlačit na pedál, je Todt svolný ke změnám. Čímž ale půjde proti všem dosavadním snahám FIA o větší ekologizaci F1, či jak aktuální trend nazvat.
Bude tedy vskutku zajímavé, jaká témata se již dnes, tedy 1. července, budou probírat v Londýně při setkání strategické skupiny F1. Pokud prý navíc dojde ke shodě všech týmů, pak některá pravidla mohou být aplikována již pro příští rok. To ale není zrovna reálný scénář, ke shodě stájí totiž nedošlo ani v předchozích měsících.
Spíše se tak nejspíše změny budou týkat až roku 2017, přičemž v takovém případě postačí, když budou odsouhlaseny do 28. února 2016. Jakkoliv jde o datum velmi vzdálené, ani zde není příliš velká naděje na zlepšení stavu F1. Kupříkladu proti nedávno navrhovanému tankování v průběhu závodu totiž již nyní některé týmy brojí.
Je tedy sporné, zda počítat můžeme kupříkladu s vyšším výkonem a větší rychlostí, díky nimž by monoposty byly náročnější na řízení. Podle Todta totiž v takovém případě týmy musí akceptovat fakt, že tu jsou „vítězové a poražení“. K takovému scénáři ale nejspíše nedojde, stačí nyní jen mrknout na nářek Red Bullu.
Na výsledek jednání strategické skupiny jsme tedy velmi zvědavi. Přičemž jen dodáme, že veškeré zde přijaté návrhy stále ještě nemusí ve výsledku vejít v platnost. Následně je totiž musí schválit ještě Komise F1 a Světová rada motorsportu. A ty nejspíše třeba pro navyšování spotřeby paliva během závodů jistě hlasovat nebudou...
Když Jean Todt ještě šéfoval Michaelu Schumacherovi či Peugeot Sportu, měl sympatie mnohých. Jako prezident FIA však již takovou oblibu nemá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie