Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 má jen bolesti hlavy, ne rakovinu, říká prezident FIA Todt
1.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle někdejšího šéfa Scuderie Ferrari královská motoristická disciplína nepotřebuje velké změny. Místo toho o ní nemají novináři psát negativně.
V době své „aktivní kariéry“ byl Jean Todt považován za geniálního šéfa závodních týmů. Pracoval pro Peugeot a Ferrari - ten francouzský dovedl ke čtyřem titulům ve světovém šampionátu rallye, čtyřem vítězstvím v Dakaru a dvěma trofejím z Le Mans, u Italů pro změnu dosáhl hned na čtrnáct titulů mistra světa (počítáme-li poháry jezdců i konstruktérů). V roce 2009 však nepříliš vysoký Francouz razantním způsobem přehodil výhybku ve své kariéře a stanul v čele mezinárodní fotbalové asociace FIA. Na tomto svém postu nám přitom již takovou radost nedělá.
To ostatně potvrdil i v nejnovějším rozhovoru se světovými médii, když uvedl, že stávající Formule 1 se podle něj rozhodně nenachází v krizi. „Nemyslím si, že tu máme rakovinu, spíše jen bolest hlavy. Musíme tedy jen nalézt tu správnou pilulku, není potřeba nějaké extrémní léčby. Bolesti hlavy se můžeme zbavit velmi snadno, není potřeba nějakých velkých změn. Nemyslím si, že by něco takového bylo třeba.“
Tím nás ovšem Todt nadmíru zklamal, neboť Formule 1 nejen dle našeho názoru potřebuje projít vskutku razantní proměnou, aby opětovně přilákala fanoušky a sponzory, které ztratila. K tomu ale podle šéfa FIA postačí jediné - stačí, aby novináři přestali o bývalé královské motoristické disciplíně negativně informovat.
„Teoreticky dokážete lidi velmi snadno odvrátit od toho, aby tento sport sledovali. Proč by to ostatně měli dělat, když je tak špatný. Stejně tak můžete odradit i velkou firmu, aby investovala. Proč by to měla dělat, když vidí, že lidé nejsou s daným sportem spokojeni. A znechutit můžete i nové týmy, aby do šampionátu vstoupily.“
Na jednu straně má Todt jistě pravdu - lepší mediální obraz by Formuli 1 nepochybně pomohl, stejně jako ji ten špatný škodí. Novináři ale nejsou svéhlaví kazisvěti, nastavují zrcadlo tomu, co se nyní ve skutečnosti děje. To může změnit sám Todt - stačí si zamést před vlastním prahem.
To koneckonců i částečně dělá, když dodává, že FIA měla nastavit strop v případě cen zákaznických motorů. Či respektive hybridních pohonných jednotek, které nyní „schramstnou“ většinu týmového rozpočtu. Proto se prý nyní bude snažit, aby došlo ke zlevnění, což je ale poněkud bláhové předsevzetí.
Z ještě méně reálného ranku je ta možnost, že týmům by mohl být zvýšen limit paliva na závod. Důvodem je kritika slov „zvolni“ či „plachti“, které často slýcháváme v radiové komunikaci. Pokud tedy závodní stáje budou chtít přitlačit na pedál, je Todt svolný ke změnám. Čímž ale půjde proti všem dosavadním snahám FIA o větší ekologizaci F1, či jak aktuální trend nazvat.
Bude tedy vskutku zajímavé, jaká témata se již dnes, tedy 1. července, budou probírat v Londýně při setkání strategické skupiny F1. Pokud prý navíc dojde ke shodě všech týmů, pak některá pravidla mohou být aplikována již pro příští rok. To ale není zrovna reálný scénář, ke shodě stájí totiž nedošlo ani v předchozích měsících.
Spíše se tak nejspíše změny budou týkat až roku 2017, přičemž v takovém případě postačí, když budou odsouhlaseny do 28. února 2016. Jakkoliv jde o datum velmi vzdálené, ani zde není příliš velká naděje na zlepšení stavu F1. Kupříkladu proti nedávno navrhovanému tankování v průběhu závodu totiž již nyní některé týmy brojí.
Je tedy sporné, zda počítat můžeme kupříkladu s vyšším výkonem a větší rychlostí, díky nimž by monoposty byly náročnější na řízení. Podle Todta totiž v takovém případě týmy musí akceptovat fakt, že tu jsou „vítězové a poražení“. K takovému scénáři ale nejspíše nedojde, stačí nyní jen mrknout na nářek Red Bullu.
Na výsledek jednání strategické skupiny jsme tedy velmi zvědavi. Přičemž jen dodáme, že veškeré zde přijaté návrhy stále ještě nemusí ve výsledku vejít v platnost. Následně je totiž musí schválit ještě Komise F1 a Světová rada motorsportu. A ty nejspíše třeba pro navyšování spotřeby paliva během závodů jistě hlasovat nebudou...



Když Jean Todt ještě šéfoval Michaelu Schumacherovi či Peugeot Sportu, měl sympatie mnohých. Jako prezident FIA však již takovou oblibu nemá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Ať se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před hodinouDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 3 hodinamiNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07