Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 by mohla patřit Red Bullu, říká Bernie Ecclestone
29.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Red Bull není spokojen s tím, jak současná Formule 1 funguje a peněz má jako želez. Podle Bernieho Ecclestona se k „vlastnictví F1” může dostat snadno.
Shodou okolností v průběhu tohoto týdne jsme vás seznámili s tím, komu dnes patří Formule 1 a jak funguje byznys, který kolem ní postavil Bernie Ecclestone. Je to pozoruhodně efektivní podnikání, které má mnoho zajímavých aspektů, tím pro dnešní článek nejpodstatnějším je ale velmi volná vazba mezi formálním pořadatelem celého šampionátu, tedy Mezinárodní automobilovou federací (FIA), a penězi kolem něj se točícími.
FIA tedy drží ruku nad veškerými sportovními pravidly, nebýt ale nedávné koupě jednoho procenta firmy Delta Topco, neměla by s komerčními záležitostmi s ní spojenými společného vůbec nic. Práv na ně se před léty pod tlakem Evropské komise vzdala na 110 let dopředu za vcelku mrzké peníze a veškerý miliardový byznys teď pod vedením Bernieho Ecclestona spadá pod zmíněnou společnost resp. spletitý holding, který tvoří. Zůstane to tak asi ještě dlouho, samotná firma Delta Topco ale dnešním vlastníkům patřit nemusí.
Tím klíčovým je totiž investiční fond CVC, jehož podnikáním není prodávat reklamní poutače na závodech F1, ale kupovat a prodávat firmy. Proto také svůj podíl v Delta Topco několikrát rozšířil a zmenšil a může jej klidně prodat celý. Komu? Prakticky komukoli a přesně to si uvědomuje i Bernie Ecclestone, dnes jeden z menších akcionářů společnosti.
Německá a rakouská média totiž přes týden vypustila do světa, že má o majoritní podíl v Delta Topco zájem firma Red Bull, dnes jeden z účastníků šampionátu F1. Jistě by na to měla, společnost miliardáře Dietera Mateschitze se už léta „topí v penězích” a několik miliard dolarů potřebných na klíčový podíl CVC by i s pomocí bank jistě dala dohromady. Jinou věcí je, že by šlo o věru zvláštní konflikt zájmů a byli bychom docela zvědavi, co by na to řekli u Ferrari, McLarenu a spol. Ale to je nyní druhotné. Pozoruhodný je komentář samotného Ecclestona, o který se podělil při aktuální velké ceně Malajsie. Právě toto převzetí by mu vůbec nebylo proti srsti.
„Byl bych potěšen,” řekl k případnému převzetí kdysi jeho společnosti Red Bullem dlouholetý vládce světa Formule 1 a dodal: „A CVC by bylo též. Jejich byznys je kupování a prodávání firem a když někdo přijde s dobrou nabídkou, jsem si jist, že prodají. Museli by.” Ecclestone by tedy nijak nebránil tomu, aby se Red Bull stal faktickým vlastníkem F1, co na Red Bull?
Jeho motivací ke koupi by údajně měla být současná nespokojenost se seriálem jako takovým, jakkoli je otázkou, co by zrovna s pravidly F1 v pozici vlastníka komerčních práv nadělal. Šéf týmu Red Bull Christian Horner se vyjádřil diplomaticky, když v návaznosti na výše zmíněné uvedl jen: „Red Bull zaštiťuje různé události, zaštiťuje šampionáty a dělá to úspěšně.” Dále řekl, že: „Red Bull neprovozuje Formuli 1,” přesto dodal: „Sportovní a technická pravidla posílají náklady na provoz týmu příliš vysoko. Myslím, že dostat tyto náklady pod kontrolu vyžaduje fundamentální pohled na to, čím F1 je a čím by měla být do budoucna.”
V Hornerových slovech není snadné číst, znovu ale musíme zopakovat, že přímo Delta Topco nemá na sportovní a technická pravidla F1 žádný vliv. Faktem ale je, že Ecclestone a Mateschitz jsou známi spojenci a mají i podobný pohled na podnikání - oba se snaží a také umí dostat z minima maximum. Je tedy možné, že i kdyby to neměli mít podstatný vliv na pravidla tohoto sportu, cestu k sobě stejně mohou hledat. A v souladu s Ecclestonovými slovy také snadno najít...









Ecclestone a Red Bull k sobě mají blízko a mohli by mít ještě blíže. Bernie E. se tomu nebrání ani trochu a slova šéfa stáje Red Bull neznějí zrovna jako kategorické popření. A to je třeba říci, že on není tím, kdo by o případné investici Red Bullu jakožto společnosti rozhodoval...
Zdroj: Wordcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před hodinouKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch