Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formula E: závody elektrických formulí „spotřebují” dva monoposty za hodinu
1.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Mezinárodní automobilová federace FIA udělila licenci nové sérii Formula E - její piloti budou místo sekund počítat kilowatthodiny.
Nedávná účast elektromobilů na slavném závodu do vrchu Pikes Peak byla sice raritní, nicméně ne zcela ojedinělá. Je naprosto normální, že majitelé bateriemi poháněných automobilů mají spadeno na rychlost stejně jako piloti strojů se spalovacími motory a nikdo z nás jim jejich tichou vášeň jistě nebere. S ohledem na umělou glorifikaci elektromobilů, přestože jsou dobře známé jejich nedostatky dané omezenou kapacitou akumulátorů, však nevidíme ani důvod, proč bychom jim měli fandit.
Nechceme být škodolibí, ale právě proto, co o tomto typu aut víme, bude jistě zajímavé sledovat novou závodní sérii, která nedávno získala posvěcení přímo od FIA. Jmenuje se Formula E a nemusíte mít mnoho pod čepicí, abyste pochopili, že tlumicí sluchátka při soubojích těchto monopostů potřebovat nebudete.
Nový šampionát pořádaný společností Formula E Holding by měl odstartovat v roce 2014 a účastnit by se jej mělo deset týmů a dvacítka pilotů. Stroje do živé autodráhy bude dodávat francouzská společnost Formulec a společným jmenovatelem bude kromě pískání připomínající dálkově ovládáná autíčka také hmotnost 780 kg bez řidiče (pro srovnání - F1 má včetně řidiče 640 kg), schopnost akcelerovat na stovku za tři sekundy a nejvyšší rychlost 220 km/h.
Energii bude dodávat sada lithium-iontových akumulátorů o neznámé, nicméně asi ne moc vysoké kapacitě. A to je znovu hlavním problémem. Elektro-formule vydrží jezdit jen pětadvacet minut, kdežto délka závodu byla stanovena na jednu hodinu. Už teď se proto ví, že jeden tým bude nucen připravit pro každého závodníka dvě Formule E, ačkoli je otázkou, co s těmi zbývajícími 2 x pěti minutami do celé hodiny. Piloti holt asi budou muset chvíli místo sekund počítat kilowatthodiny, aby vůbec dojeli - ne do cíle, ale pro další auto.
Každopádně minimálně rok a něco mají konstruktéři co dělat, aby odtahovka nejezdila na dráhu častěji než prostatik na toaletu.
V pozadí nového šampionátu stojí španělský obchodník a bývalý politik Alejandro Agag, který se dlouhá léta pohybuje kolem Flavia Briatoreho a Bernieho Ecclestona. Agag je kromě jiného šéfem společnosti Addax Capital organizující španělskou sérii GP2, podporující třídu GT3 a kromě toho je třeba spoluvlastníkem anglického fotbalového týmu Queens Park Rangers. Se sháněním (veřejných) peněz by problémy mít nemusel - Agag je bývalým členem Evropského parlamentu a ve vedení Formule E sedí také bývalý ministr britské vlády Lord Drayson.
Výrobcem elektrických monopostu je francouzský Formulec
Zdroj: Motorauthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva