Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Traffic Jam Assist: další autopilot, tentokrát pro dopravní zácpy
28.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Ford má představu, podle níž by mohla auta přebírat řízení v dopravních zácpách, nebo blokovat vystresovaným šoférům telefonní hovory.
Snad dnes už nikoho nepřekvapí, že tady máme další automobilku pracující na systému připravujícím lidstvo na to, že nám jednoho krásného dne bude stroji odňata možnost řídit. Novým v partii značek, které v testovacím režimu zkouší nechat vůz jezdit autonomně, je americký koncern Ford.
Má toho více, ale podívejme se nejdříve na zařízení nazvané Traffic Jam Assist, jinak řečeno asistent pro dopravní zácpy. Systém pracuje s již dnes dostupnými, avšak poněkud zdokonalenými technologiemi využívanými na monitorování mrtvého úhlu, automatické parkování a při jízdě na radarový tempomat.
Jak název napovídá a video dokonale ozřejmí, jde zkrátka o to ulehčit život řidičům pohybujícím se přískoky v zácpách. Vůz dokáže (nebo takové jsou alespoň představy) zcela převzít řízení auta v režimu, kdy auto neustále akceleruje z místa, zastavuje nebo se tempem šneka posouvá vpřed. Traffic Jam Assist to samostatně zvládne za předpokladu, že se v tom nudném zmatku nepochybují chodci nebo zvířata a na silnici jsou jasně viditelné dělicí čáry.
Zdokonalené kamery je zaregistrují a elektronika pak pomocí aktivních zásahů do řízení udržuje auto ve zvoleném jízdním pruhu. Adaptivní tempomat se zase zaměří na vůz vpředu a dokáže akcelerovat nebo zpomalit až do úplného zastavení (automat je pochopitelně nutností), přičemž dokáže pomocí senzorů monitorujících mrtvý úhel zaznamenat i automobily najíždějící do „vašeho“ pruhu ze stran.
Ford odůvodňuje své rozhodnutí pustit se tímto směrem jednak snahou odlehčit řidičům od stresu, případně eliminovat rizika spojená s únavou a nepozorností. Kromě toho automobilka podporuje Traffic Jam Assist také svými statistickými údaji, podle níž tráví řidiči (patrně vztaženo ke Spojeným státům) kolem třicet procent svého času v zácpách. Ford dokonce věří, že tímto způsobem dokáže zkrátit prostoje - kdosi u něj s počítačovou simulací zjistil, že čtvrtina takto vybavených vozů dokáže na daném úseku zkrátit čas jízdy až o 37 procent a celkové opoždění zácpou redukovat o pětinu.
Co jiného Ford na poli automatického řízení ještě dělá? Kromě jiného třeba zdokonaluje techniku automatického parkování tak, aby si poradila nejen s paralelním ale také kolmým nebo šikmým stáním u silnice. Ale je zde také systém, který by měl pomocí celé baterie biometrických snímačů umístěných ve volantu, sedadle nebo dalších senzorů napojených na pedály a zkoumajících také kvalitu silnice i provozu vyhodnocovat celkovou míru únavy a stresu řidiče a podle aktuálního stavu minimalizovat jeho rozptylování třeba tím, že zablokuje příchozí hovory.
Pochopitelně podobné chování vozu může být někým považováno za přehnanou intervenci do svobody rozhodování, jiní to zase možná uvítají, na tom ale tolik nezáleží, pokud bude tato výbava na přání nebo bude možné deaktivovat ji. Vtipnější je to, že Ford se ve své tiskové zprávě pasuje - kromě jiného - do role „leader v oblasti poskytování řešení zjednodušení uživatelského rozhraní“. Pokud vám už ta věta nepřijde jednoduchá, pak se možná pobavíte i na tom, když ji zkonfrontujete s pracovištěm řidiče aktuálního Focusu.
Kdy se uvedené věci objeví v sériových modelech? Ford přesné ani orientační termíny neuvádí, píše však o „brzké budoucnosti“.
Ford není jedinou společností pracující na automatickém řízení. Mnohem dále jsou dnes třeba Google, BMW, ale také GM
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch