Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům

Je fascinující, kolik medvědích služeb jsou výrobci aut ochotni elektrickým vozům ještě udělat. Je tak těžké vidět, že jde o zboží, které se nedokáže samo prosadit, a každý doping, který je mu dopřán, jeho pozici na trhu ve výsledku jen komplikuje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům

6.7.2024 | Petr Prokopec

Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům

/

Foto: Ford

Je fascinující, kolik medvědích služeb jsou výrobci aut ochotni elektrickým vozům ještě udělat. Je tak těžké vidět, že jde o zboží, které se nedokáže samo prosadit, a každý doping, který je mu dopřán, jeho pozici na trhu ve výsledku jen komplikuje?

Za první letošní půlrok prodal Ford ve Spojených státech 44 180 elektromobilů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o 72procentní vzestup, což zní jako skvělý výsledek, ale jen dokud si ho nezasadíme do širšího kontextu. Však si stačí vzpomenout na někdejší plány firmy, která nedávno plánovala, že za rok 2023 prodá minimálně 400 tisíc elektrických aut. V roce 2026 pak dokonce chtěla dosáhnout na dvoumilionovou metu a čistě spalovací vozy vůbec v nabídce Fordu už tou dobou vůbec neměly figurovat.

Tyto plány jsou již minulostí, teď už i evropská divize v květnu potvrdila, že spalovací jednotky budou na evropských trzích k dispozici i během příští dekády. Některá předchozí rozhodnutí jsou ale prý přesto nezvratná. Takový Focus tedy ještě letos skončí a jeho místo mají zaujmout především elektromobily a plug-in hybridy, do kterých Ford investoval opravdu mnoho. A tak se právě jejich prodeje pokouší nafouknout, jak to jen jde.

Soustředit se dnes budeme hlavně na americký trh, kde Tesla jen za druhý letošní kvartál prodala desetkrát víc elektrických aut (443 956 ks) než modrý ovál za celých šest měsíců. V důsledku toho se Ford rozhodl bateriový pohon tlačit všemi prostředky. První na mušce se ocitli lépe situovaní zaměstnanci firmy v manažerských pozicích, jejichž počet jde do tisíců. To je již slušná zákaznická skupina, která při stávajících registracích může prodeje elektrických aut krátkodobě nakopnout klidně o desítky procent.

Ford tedy v interním emailu získaném agenturou Reuters těmto zaměstnancům oznámil, že pokud si chtějí vzít na leasing další auto s firemními výhodami, musí si objednat Mustang Mach-E či F-150 Lightning. Tedy jeden ze dvou elektromobilů, které značka v USA nabízí. Oním dodatečným je přitom míněn druhý nebo třetí vůz v rodině, manažeři si totiž od modrého oválu mohou s výhodami na splátky pořídit jakýkoli počet aut. Ale už ne jakýkoli typ, v tomto je situace podobná jako u německého Mercedesu. A jistě nejen u něj.

Mluvčí automobilky již potvrdil, že k takovému příkazu došlo v historii Fordu vůbec poprvé. Stát za tím má snaha „povzbudit naše zaměstnance, aby při řízení elektrických aut mohli nabýt zkušenosti z první ruky, které následně budou moci sdílet se svými přáteli a rodinou. Tím se jen zvýší povědomí o této nové technologii“. Tedy jinými slovy, značka má pocit, že elektromobily si dalším rozšířením mezi lidmi, kteří je primárně nechtějí, udělají dobrou reklamu. Co se asi jen může pokazit...

Jakkoli se jistě může stát, že někteří elektromobilům dík tomu skutečně propadnou a budou se o jejich přednostech dál šířit, velmi pravděpodobně se častěji stane naprostý opak. Automobilky se zkrátka dál chovají jako slon v porcelánu a „na sílu” tlačí technologii, která je obvykle nekonkurenceschopná ve srovnání s tou, kterou už lidé dobře znají. Ve špatném se jim to vrátilo mnohokrát, poučeny ale zjevně ještě nejsou.


Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 1 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 01Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 2 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 02Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 3 - Ford Mustang Mach-E 2020 nova sada 03Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 4 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 02Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 5 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 04Ford se snaží zbavit svých nepříliš chtěných elektromobilů tak zoufale, že je vnucuje i vlastním zaměstnancům - 6 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 05
Mustang Mach-E nebo F-150 Lightning, to jsou vozy, které si nyní američtí manažeři Fordu mohou zvolit na splátky jako další auto do rodiny. Jinou volbu už nemají. Foto: Ford

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše