Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost v dlouhodobém testu: vážně je to tragédie?
12.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Současné Mondeo si nevydobylo dobré renomé a na jeho mizerných prodejích je to znát. Je to s ním ale tak špatné? Test na 100 tisíc km řekne mnohé.
Současná generace Fordu Mondeo si příliš popularity mezi zákazníky nezískala. Evropské prodeje zdaleka nedosahují úrovně, na jaké se pohybovaly dříve. Však ještě v roce 1997 Mondeo oslovilo přes 322 tisíc Evropanů, v loňském roce nedosáhly prodeje ani na 60 tisíc vozů. Výraznou měrou také klesají i registrace zámořského provedení, které je v showroomech k mání pod názvem Fusion. Potvrzují to i data z prosince, kdy bylo prodáno 17 444 kusů, tedy o 9 procent méně než předloni a o neskutečných 32 % méně než v roce 2015. Stávající generace tak možná bude tou poslední.
Proč tomu tak je? Mnohé jsme již naznačili v našem někdejším testu, kdy jsme konstatovali, že zejména po stránce dynamické je Mondeo jen stínem své kdysi tak slavné minulosti. A jak nyní dokládají kolegové z Auto Bildu ani z dlouhodobé perspektivy se vůz nejeví lepší a v rámci spolehlivosti selhává. Po najetí 100 tisíc kilometrů během necelých dvou let si totiž za rozličné problémy vysloužil 27 trestných bodů z 57 možných a celkovou známku 3. Tak špatný výsledek je v dlouhodobých testech Němců výjimkou.
Jedním z kamenů úrazu je už cena. Pokud v Německu zatoužíte po voze osazeném přeplňovaným 1,5litrovým čtyřválcem EcoBoost a šestistupňovým automatem, musíte si připravit 32 400 Eur (cca 827 700 Kč). Dealerská sleva je sice jistá, nicméně zároveň tu máme příplatky, které v případě testovaného vozu zvedly výslednou sumu až za hranici 43 000 Eur (přes 1,1 milionu Kč).
Takové peníze za sice opravdu velký kombík, ovšem vybavený malým motorem je opravdu problém. Ospravedlnit jej nedokáže ani dynamika, ani spotřeba. Němci během oněch sto tisíc kilometrů do vozu natankovali 9 866 litrů paliva, což odpovídá 9,8litrovému průměru. Na tom se přitom podílí i jízda maximálkou (217 km/h), jinak se průměr na jejich obvyklém okruhu na začátku i konci testu pohyboval okolo 7 litrů.
Při převzetí vozu v lednu 2016 zvládl vůz zrychlení a 100 km/h za 10,3 s, po zajetí se tato hodnota o jednu desetinu snížila. Zhoršila se však i schopnost zabrzdit z rychlosti 100 km/h, a to o více než jeden metr při zahřátých pneumatikách. Kromě toho šla lehce nahoru také hlučnost při padesátce, po vyjetí mimo městskou zástavbu ale již Mondeo zůstalo na původních hodnotách.
Testující nebyli spokojeni rovněž s kabinou, která sice stejně jako zavazadelník je prostorná, ovšem třeba přední sedadla mají krátký sedák a neposkytují dostatečnou podporu nohám. S multimediálním systémem se musíte sžít, jinak řadu informací nenaleznete, navíc i poté budete konfrontování s letargickými reakcemi. A aby toho nebylo málo, displej spíše zrcadlí okolí, než aby ukazoval potřebná data.
Ani zde ale kritika nekončí, stížnosti mířily rovněž k nedostatku komfortu. Nové Mondeo jako kdyby se nemohlo rozhodnout, zda chce jít cestou svých předchůdců a vsadí na sportovní chování, nebo jestli má být pohodlným kočárem. Jak asi tušíte, pokaždé zůstává někde uprostřed, neboť od předních kol se do volantu přenáší nemalé nárazy, vzadu pak cestující na komfort při dynamičtější jízdě nenarazí ani náhodou.
Ve finále tu pak máme problémy s kvalitou, neboť kritizována je schopnost vozu jak zvnějšku, tak zevnitř odolávat běžnému zatížení - lak, plasty i látky vydržely méně než v jiných vozech. Největší problém ale přišel po najetí 58 562 kilometrů, kdy došlo k uvolnění šroubku v mezichladiči stlačeného vzduchu, který se dostal až do motoru. Ve výsledku došlo k jeho poškození a protékání chladicí kapaliny do prostoru válců (s tím má Ford zjevně potíže na vícero frontách..), což bylo možné snadno identifikovat dle bílého kouře valícího se z výfuku. K zadření motoru ale naštěstí nedošlo, takže to spravilo „jen” pár dnů v servisu a záruční oprava.
Ve výsledku tedy vystavená známka „3“ může být pro Mondeo ještě pozitivní, zvláště když jsme ještě nezmínili propad hodnoty. Ten je opravdu výrazný, po necelých dvou letech se totiž kombík pohybuje na ceně 16 815 Eur (429 600 Kč). Zdá se tedy, že Evropané ví, proč o Mondeo ztratili zájem - prostě už to není ono...
Souhrn nákladů na 100 tisíc ujetých kilometrů a naměřené hodnoty



Naměřené hodnoty na začátku a konci testu dokonale nevykreslují, jak problematické dva roky s Mondeem byly. Náklady na jeho provoz za tu dobu už říkají více...
Že vůz nedosahuje kvalit svého předchůdce jsme zmiňovali již během testu v roce 2015. Dlouhodobá zkušenost německých kolegů lepší není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 10 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 4 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 6 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 7 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 9 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 17:12 - mlunovozík
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB