Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost v dlouhodobém testu: vážně je to tragédie?
12.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Současné Mondeo si nevydobylo dobré renomé a na jeho mizerných prodejích je to znát. Je to s ním ale tak špatné? Test na 100 tisíc km řekne mnohé.
Současná generace Fordu Monde] si příliš popularity mezi zákazníky nezískala. Evropské prodeje zdaleka nedosahují úrovně, na jaké se pohybovaly dříve. Však ještě v roce 1997 Mondeo oslovilo přes 322 tisíc Evropanů, v loňském roce nedosáhly prodeje ani na 60 tisíc vozů. Výraznou měrou také klesají i registrace zámořského provedení, které je v showroomech k mání pod názvem Fusion. Potvrzují to i data z prosince, kdy bylo prodáno 17 444 kusů, tedy o 9 procent méně než předloni a o neskutečných 32 % méně než v roce 2015. Stávající generace tak možná bude tou poslední.
Proč tomu tak je? Mnohé jsme již naznačili v našem někdejším testu, kdy jsme konstatovali, že zejména po stránce dynamické je Mondeo jen stínem své kdysi tak slavné minulosti. A jak nyní dokládají kolegové z Auto Bildu ani z dlouhodobé perspektivy se vůz nejeví lepší a v rámci spolehlivosti selhává. Po najetí 100 tisíc kilometrů během necelých dvou let si totiž za rozličné problémy vysloužil 27 trestných bodů z 57 možných a celkovou známku 3. Tak špatný výsledek je v dlouhodobých testech Němců výjimkou.
Jedním z kamenů úrazu je už cena. Pokud v Německu zatoužíte po voze osazeném přeplňovaným 1,5litrovým čtyřválcem EcoBoost a šestistupňovým automatem, musíte si připravit 32 400 Eur (cca 827 700 Kč). Dealerská sleva je sice jistá, nicméně zároveň tu máme příplatky, které v případě testovaného vozu zvedly výslednou sumu až za hranici 43 000 Eur (přes 1,1 milionu Kč).
Takové peníze za sice opravdu velký kombík, ovšem vybavený malým motorem je opravdu problém. Ospravedlnit jej nedokáže ani dynamika, ani spotřeba. Němci během oněch sto tisíc kilometrů do vozu natankovali 9 866 litrů paliva, což odpovídá 9,8litrovému průměru. Na tom se přitom podílí i jízda maximálkou (217 km/h), jinak se průměr na jejich obvyklém okruhu na začátku i konci testu pohyboval okolo 7 litrů.
Při převzetí vozu v lednu 2016 zvládl vůz zrychlení a 100 km/h za 10,3 s, po zajetí se tato hodnota o jednu desetinu snížila. Zhoršila se však i schopnost zabrzdit z rychlosti 100 km/h, a to o více než jeden metr při zahřátých pneumatikách. Kromě toho šla lehce nahoru také hlučnost při padesátce, po vyjetí mimo městskou zástavbu ale již Mondeo zůstalo na původních hodnotách.
Testující nebyli spokojeni rovněž s kabinou, která sice stejně jako zavazadelník je prostorná, ovšem třeba přední sedadla mají krátký sedák a neposkytují dostatečnou podporu nohám. S multimediálním systémem se musíte sžít, jinak řadu informací nenaleznete, navíc i poté budete konfrontování s letargickými reakcemi. A aby toho nebylo málo, displej spíše zrcadlí okolí, než aby ukazoval potřebná data.
Ani zde ale kritika nekončí, stížnosti mířily rovněž k nedostatku komfortu. Nové Mondeo jako kdyby se nemohlo rozhodnout, zda chce jít cestou svých předchůdců a vsadí na sportovní chování, nebo jestli má být pohodlným kočárem. Jak asi tušíte, pokaždé zůstává někde uprostřed, neboť od předních kol se do volantu přenáší nemalé nárazy, vzadu pak cestující na komfort při dynamičtější jízdě nenarazí ani náhodou.
Ve finále tu pak máme problémy s kvalitou, neboť kritizována je schopnost vozu jak zvnějšku, tak zevnitř odolávat běžnému zatížení - lak, plasty i látky vydržely méně než v jiných vozech. Největší problém ale přišel po najetí 58 562 kilometrů, kdy došlo k uvolnění šroubku v mezichladiči stlačeného vzduchu, který se dostal až do motoru. Ve výsledku došlo k jeho poškození a protékání chladicí kapaliny do prostoru válců (s tím má Ford zjevně potíže na vícero frontách..), což bylo možné snadno identifikovat dle bílého kouře valícího se z výfuku. K zadření motoru ale naštěstí nedošlo, takže to spravilo „jen” pár dnů v servisu a záruční oprava.
Ve výsledku tedy vystavená známka „3“ může být pro Mondeo ještě pozitivní, zvláště když jsme ještě nezmínili propad hodnoty. Ten je opravdu výrazný, po necelých dvou letech se totiž kombík pohybuje na ceně 16 815 Eur (429 600 Kč). Zdá se tedy, že Evropané ví, proč o Mondeo ztratili zájem - prostě už to není ono...
Souhrn nákladů na 100 tisíc ujetých kilometrů a naměřené hodnoty
Naměřené hodnoty na začátku a konci testu dokonale nevykreslují, jak problematické dva roky s Mondeem byly. Náklady na jeho provoz za tu dobu už říkají více...
Že vůz nedosahuje kvalit svého předchůdce jsme zmiňovali již během testu v roce 2015. Dlouhodobá zkušenost německých kolegů lepší není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva