Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Focus 2015 selhal v losím testu, lepší je i Škoda Rapid
22.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Pro faceliftovaný Focus 1,0 je v losím testu moc i 68 km/h. Po odlehčení je lepší, i tak sotva srovná jednodušší duo Škody a Seatu.
Na trhu hatchbacků nižší střední třídy je v Evropě dost husto. Volkswagen Golf vyhrává celkovou bytelností a univerzálností, ale pro nadšené řidiče to není ta nejvhodnější volba, pokud se nebavíme o verzích GTI či ještě ostřejším R, resp. v minulosti R32. Když člověk ještě před pár lety potřeboval auto téhle kategorie, ale chtěl i dobré jízdní vlastnosti a nechtěl hledět na motorizaci, sáhl po Fordu Focus.
Takové období nicméně skončilo s nástupem třetí generace v roce 2011. Stejně jako byla první a do značné míry i druhá generace vyzdvihovaná za své jízdní vlastnosti, je potřeba zájemcům o aktivní svezení třetí Focusu připomenout, že už zdaleka není tak jistý a řidičsky atraktivní. Můžete to brát jako ústupek pohodlí či naše nářky označit za zbytečné, když Focus není Porsche, na vlastní názor má právo každý.
Co zhoršení ovladatelnosti vozu rozhodně nepřináší a nikdy přinášet nebude, je lepší bezpečnost. Velmi dobře to demonstruje nový test švédského magazínu Teknikens Värld, který s Focusem provedl losí test. A to pochopitelně již s tím faceliftovaným, od kterého si mnozí očekávali - a někteří novináři mu v testech přiřkli - jízdní vlastnosti. A aby toho nebylo málo, k testu vybrali verzi s motorem 1,0 EcoBoost, kterému můžete vyčítat kde co, ale ne přílišné zatěžování přední nápravy a negativní vliv na stabilitu vozu. Ke všemu šlo o hatchback - námi kdysi testovaný kombík s těžším dieselem jízdně přesvědčoval ještě méně.
Pro srovnání přizvali Švédové ke stejné disciplíně i aktuální Nissan Pulsar a Seat Toledo 1,2 TSI, který je technicky shodný se Škodou Rapid 1,2 TSI. Máme tak před sebou docela zajímavé srovnání - v myslích některých stále přežívající etalon kompaktní třídy proti novicovi z Japonska a o půl třídy níže stojícímu, jednoduchému česko-španělskému liftbacku. Jak to dopadlo?
Ford Focus 2015 1,0 EcoBoost 125
Standardy losích testů Teknikens Värld velí testovat vozy naložené, což je pochopitelné - od auta, které je již často používáno jako rodinné, očekáváte zvládnutí podobného manévru i tehdy, kdy s ním nejedete sám. V takovém případě považují Švédové test za absolvovaný, pokud auto zkouškou projede bez ztráty kontroly rychlostí 70 km/h. Naprostá většina aut test jako takový zvládne, vyšší rychlost je pak plus sloužící pro srovnání s konkurenty, kteří zvládnou totéž.
Naložený Focus 1,0 EcoBoost, ale testem neprošel. Nebyl schopen dosáhnout mezi kužely rychlosti vyšší než 68 km/h. Aby Švédové zkusili, zda testem vůbec někdy projde, odlehčili mu - když z něj bylo odstraněno 130 kg hmotnosti, test už absolvoval, přesto s takovou úlitbou dosáhl rychlosti nejvýše 76 km/h. A to za chvíli uvidíme, že není nic obdivuhodného.
Standardně Focus nezvládne losí test ani v 68 km/h
Po 130kg odlehčení to je už lepších, ale stále nevalných 76 km/h
V rychlosti 78 km/h už míří mimo hypotetickou silnici
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T 115
Jako první se s Focusem srovnal japonský konkurent Nissan Pulsar, který je stále relativně novým přírůstkem na trhu kompaktů. Také od něj tak nějak člověk nemá valná očekávání stran jízdních schopností, zejména když měl být údajně hlavně komfortní. To se ovšem s dobrou ovladatelností nevylučuje a právě to dokazuje losí test Švédů.
Nissan Pulsar je mnohem, mnohem lepší - jednak zvládne zkoušku v 79 km/h a jednak po celou dobu, i při nezdařeném pokusu v 81 km/h, vypadá mnohem jistěji. Je silně nedotáčivý a také nakonec opustí hypotetickou silnici, stane se tak ale v docela jiné rychlosti a vždy s naloženým vozem.
Nissan Pulsar zvládá zkoušku ještě v 79 km/h...
... ale 81 km/h už je příliš a Pulsar také opouští „silnici”
Seat Toledo/Škoda Rapid 1,2 TSI 105
Co přichází trochu s podivem a zároveň to ještě jasněji ukazuje mizérii Fordu, je zkouška Seatu Toledo. To je vůz technicky shodný se Škodou Rapid, jen má jiná loga, můžeme tedy za zastoupenou v tomto testu považovat i ji.
Mezi zadními koly má obyčejnou klikovou tuhou nápravu s vlečenými rameny, přesto zvládá losí test až do rychlosti 76 km/h. Je vidět relativně silná přetáčivost, ale tu lze zvládnout a právě díky ní nekončí Toledo při neúspěšném pokusu mimo teoretickou silnici jako Focus, nýbrž na ní. Toledo resp. Rapid je tedy se standardním naložením vozu o 8 km/h lepší než Focus a Ford i se 130 kily dolů česko-španělské duo pouze vyrovná.
Seat Toledo zvládá zkoušku také v 76 km/h
O 2 km/h rychleji je však přetáčivost přílišná
Pokud tedy budeme brát v potaz pouze standardní „nastavení” pro tento losí test, Focus jím vůbec neprošel - jeho jízdní vlastnosti jsou tak nepřesvědčivé, že mezi kužely nezvládl ukočírovat rychlost ani 70 km/h. Po odlehčení ji překoná, ani tak ale není schopen konkurovat Nissanu Pulsar, který za žádný řidičský etalon nepatří. Vyrovná se pouze do značné míry jednoduché a nízkonákladové alternativně Škody a Seatu, která na dnešním trhu plní roli podobnou jako kdysi Škoda Felicia a někdejší Seat Cordoba. Tohle si Američané za rámeček dát nemohou...
Videa s losími testy všech vozů
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 20:03 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch