Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford chce u tříválců imitovat zvuk šestiválce. Ne však z důvodu, který čekáte
10.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Fordy budou pomocí reproduktorů rádia vytvářet dojem, že máte pod kapotou dvakrát víc válců. O lepší dojem z projevu vozu tady ale nejde.
Downsizing je na světě pro snížení papírové spotřeby paliva. Umělý zvuk motoru v interiéru je tu pak proto, aby auto znělo na oko lépe, než ve skutečnosti zní. Na jednu stranu to má svou logiku - pokud nová generace srovnatelného modelu musí mít místo šestiválce čtyřválec, který zní jako diesel nebo místo čtyřválce tříválec, který zní jako mixér, chcete s tím jako konstruktér něco provést a se zvukovými limity samotného motoru mnoho neuděláte. Reproduktory ale takové limity nemají...
Nic to ale nemění na tom, že to je jeden z nesmyslů moderních aut, které se do nich tiše vkrádají snažíc se předstírat, že to či ono auto je lepší, než ve skutečnosti je. Jako by ovšem tento stav nebyl dostatečně bizarní, chce Ford využití tohoto řešení posunout na docela novou úroveň.
Zjistil totiž, že řidiči řadí vyšší kvalty později, než by bylo ideální pro co nejnižší spotřebu. Indikátor řazení na displeji sice radí, ale ten není takový problém ignorovat. Řada lidí - troufneme si říci, že drtivá většina - navíc řadí podle toho, co slyší, ne toho, co vidí na přístrojovém štítu. Ford si tedy nechal patentovat systém, který bude zvuk motoru upravovat tak, aby člověk řadil dřív.
Patent uvozený slovy „zvyšování počtu válců spalovacího motoru virtuálním způsobem” (sic, viz níže) říká, že lidé jezdí ve vyšších otáčkách, aby z malého motoru dostali všechen dostupný výkon. Umělý zvuk motoru má být takový, jako by byl pod kapotou dvojnásobek válců, tedy z řadového tříválce má být schopen pro ucho řidiče udělat řadovou či vidlicovou šestku. To má řidiče přimět řadit dřív.
Systém funguje na hlubokých tónech, které jsou slyšet mezi dobami výbuchu v motoru. Těch je u tříválce za určitý časový úsek samozřejmě méně než u šestiválce. Tyto hluboké tóny budou nahrány a pak přehrávány v interiéru, pravděpodobně pomocí reproduktorů rádia (nemusí to být nutně tak, ale zde si na to lze skoro vsadit), a počtem jejich přehrání má být vytvářen dojem, že máte pod kapotou šest válců a nikoliv tři. A to má přispět dřívějšímu odřazování a s tím i nižší spotřebě paliva.
Ford tak bude záměrně mást své zákazníky, aby s autem dělali něco jiného, než co sami chtějí. Ono nechat motor jezdit ve vyšších otáčkách, než je nejlepší pro spotřebu paliva, má své dobré důvody. Jednak motor potřebuje nějaké otáčky, aby měl výkon a uměl s autem svižně hýbat, a u malých motorů to platí více než u velkých. A jednak je v určitých otáčkách projev motoru příjemnější než v jiných - špatný zvuk možná reproduktory přebíjí, vibrace a další neduhy ale nikoli.
A pak, když jezdíte v příliš nízkých otáčkách dlouhou dobu, sice šetříte palivo, ale motorům - zejména těm s přímým vstřikováním paliva - to neprospívá. Ukázal to např. tento motor v Audi, se kterým majitel jezdil příliš pomalu a tak se sání zaneslo karbonem. Kdyby se čas od času podíval i do vyšších otáček, karbonový nános by se spálil a vůz by nepotřeboval drahý servis. Ostatně, možná jste slyšeli o tzv. „italské údržbě”, tedy protažení motoru v celém spektru otáček.
Ford ale chce nasměrovat své zákazníky jinam a dopřávat jim na palubě pocit, že vlastně jedou, jak chtějí, i když si přejí něco odlišného. Je ale pochopitelně otázkou, zda systém Fordu fungovat, jak si představuje. Protože ať uslyšíte cokoliv, pořád pojedete stejně pomalu a pořád bude reakce na plyn stejná. A má-li nějaký majitel tříválcové Fiesty jako druhé auto BMW M3, ve chvíli, kdy mu začnete v kabině imitovat zvuk řadové šestky, asi těžko bude chtít řadit dříve než dosud...
Patent Fordu je přesně tak bizarní, jak se zdá
Motor 1,0 EcoBoost má v budoucnu znít jako šestiválec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB