Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker zřejmě míří ke dnu. Propustil 75 % zaměstnanců, ti jej teď ženou před soud
8.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Automobilka Fisker se nadále propadá do nejistoty. Před pár dny propustila tři čtvrtiny svých zaměstnanců, kteří ji za to vzápětí zažalovali a žádají odstupné.
Rozplynutí velkého snu Henrika Fiskera o výrobě limuzín s alternativním pohonem bude mít dost možná ještě hodně bolestivé probuzení. Firma se s problémy potýkala už loni, když jí byla pozastavena vládní půjčka ve výši téměř 11 miliard korun, zkrachoval její výhradní dodavatel akumulátorů a podle všeho se Karmě obrátili zády také zákazníci.
Těžko říci, jestli měl na postupném úpadku firmy podíl rovněž hurikán Sandy z loňského října, každopádně o nepříjemnou reklamu se nepostaralo ani tak 320 kusů v bouři utopených aut za 32 milionů dolarů, jako spíše těch šestnáct, které přitom kvůli zkratům v elektroinstalaci shořelo a jedno další v New Jersey, které ke vzplanutí nepotřebovalo ani koupel.
Letos cesta od desíti k pěti pokračovala definitivním odchodem dánského designéra, zakladatele a bývalého předsedy představenstva Henrika Fiskera, taktéž prozatím neúspěšnou snahou o odprodej firmy (podle zákulisních informací čínskému holdingu Zhejiang Geely) a nepříznivá situace vyvrcholila koncem minulého týdne. Společnost Fisker Automotive minulý pátek oznámila, že ze strategických důvodů musí udržet zdravé jádro firmy, což kromě jiného obnášelo rovněž propuštění až pětasedmdesát procent všech zaměstnanců.
Právě odchod 160 lidí zřejmě bude mít soudní dohru. Automobilka totiž podle propuštěných pracovníků nedodržela formální předpisy a porušila přitom federální zákony tím, že jim neoznámila začátek výpovědní lhůty, neproplatila nevyužitou dovolenou a v nedohlednu zůstalo rovněž odstupné za 60 pracovních dní. Odvolávají se přitom na americký i kalifornský „Zákon o rekvalifikaci a adaptaci pracovníků“ (tzv. WARN Act), který sice zprošťuje výše zmíněných povinností firmy, které se dostaly do „nepředvídatelných okolností“, nicméně Fisker Automotive prozatím pod nucenou správou není, a tak je dost možné, že se svou žalobou uspějí. Pokud by se tak skutečně stalo, každý propuštěný může po firmě požadovat pětisetdolarovou náhradu za každý den, dokud Fisker těmto závazkům nedostojí.
Tlak na automobilku je o to větší, že se snaží od amerického ministerstva energetiky (tedy úřadu, který jí v roce 2011 zastavil vyplácení půjčky ve výši 549 milionů dolarů za nedodržení dohody) získat další půjčku ve výši 10 milionů dolarů, která je splatná 22. dubna. Průměrné výdělky zaměstnanců Karmy nám známé nejsou, čím déle však tato patová situace potrvá, tím větší má Fisker šanci, že si ani novou půjčkou příliš nepomůže.
Jeden z prvních produkčních plug-in hybridů je zřejmě minulostí, šanci na oživení má firma pouze za předpokladu, že najde strategického partnera. Dost možná se do věci vloží Číňané i pro ně však bude výhodnější koupit zbankrotovanou firmu, a tak je dost možné, že jsme svědky definitivního konce Fisker Automotive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 8 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 11 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva