Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá
30.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.
Poslední informace dotýkající se hybridního Fiskeru Karma bychom mohli odstartovat úvodem podobným tomu, který kdysi zazníval v televizním seriálu Odpadlík. Henrik Fisker býval dobrým návrhářem, ale pak spáchal ten nejhorší hřích, když se rozhodl založit si vlastní automobilku a pod tíhou dotací přesedlal z klasických benzinových sporťáků na alternativní pohon. Ten se jevil jako zachránce planety, samotný Fisker Automotive ale spíše táhne ke dnu - automobilka jej má na skladě tolik, že nemá problém s dodávkami, i když půl roku nevyrobila ani kus.
Značce totiž už loni zkrachoval výhradní dodavatel akumulátorů, společnost A123 Systems. Její problémy ale nevznikly ze dne na den, a tak je americká automobilka již šest měsíců bez komponentů, které jsou pro provoz modelu Karma životně důležité. Sama automobilka přitom říká, že z původně ohlášených třech tisíc objednávek uspokojila necelé dvě třetiny, zbytek zájemců zřejmě od původního záměrů Karmu koupit ustoupil.
Fisker každopádně nevyrábí a situace se hned tak nezmění, třebaže se blýská na lepší časy. Fisker totiž úspěšně vyjednává s čínskou společností China Grand Automotive Services Co. o distribuci na tamním trhu. Se stejnou nadějí v oku pak firma vzhlíží k dalšímu čínskému gigantu Wanxiang Group, který v prosinci trumfnul americkou společnost Johnson Controls vyšší částkou za koupi zkrachovalého dodavatele baterií A123 Systems.
V té chvíli však nastalo hotové pozdvižení v americkém kongresu, neboť firma vyrábějící komponenty pro hybridy je také jedním z armádních dodavatelů. Okamžitě tak vyvstaly obavy, zda s převzetím neuniknou citlivá data. A to přesto, že Wanxiang již od počátku usiloval pouze o tu část firmy, která s dodávkami pro U.S. Army nemá pranic společného. O tom se zřejmě nakonec přesvědčili i kongresmani, celá záležitost tak nakonec dostala oficiální požehnání. Wanxiang tedy za 257 milionů dolarů (4,88 miliardy korun) převezme nearmádní divizi A123 Systems, z čehož mají radost nejen u Fiskeru, ale také u BMW. Firma totiž bateriemi zásobovala i německou značku. Přechod na jiné akumulátory by prý přitom nebyl snadný.
Otázkou nyní je, kdy bude obnovena výroba, váže se na ní totiž znovurozjetí linek také u Fiskeru a dokončení vývoje menšího modelu Atlantic. Dá se ale předpokládat, že hned tak to nebude. Zájemci o Fisker Karma tak budou ještě chvíli odkázáni pouze na skladové zásoby, což platí i o příznivcích modelů BMW Active Hybrid.






















Fisker Karma má opravdu pohledný design. Kvůli problémům A123 Systems se však již šest měsíců nevyrábí a Fiskeru to zdá se ani moc nevadí...
Zdroj: WorldCarFans, MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
VW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 2 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 3 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 5 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 6 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 12:59 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle