Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší bublina na akciovém trhu už není Tesla, šéf nástupce se chová jako Elon Musk
20.6.2020 | Petr Prokopec
Za největší bublinu na americkém trhu s akcemi dosud platila Tesla, která má hodnotu skoro jako Toyota i při dlouhodobé vysoké ztrátovosti a zlomkové velikosti. Teď ale našla přemožitele, firmu Nikola. A její šéf píchání do bubliny nesnáší stejně jako Elon Musk.
Pravda bolí. Zažil to každý z nás a nejinak je tomu v případě Trevora Miltona, zakladatel a šéfa společnosti Nikola. Ten aktuálně Twitteru spustil útočnou kampaň na novináře Edwarda Ludlowa z Bloomberg, který ve svém článku připomněl premiéru vodíkového tahače Nikola One. Ludlow ve něm tvrdí, že Miltona v roce 2016 značně přeháněl o tom, co stroj dovede a lhal o tom, že je plně funkční. To Miltona rozběsnilo natolik, že dokonce povolal do útoku i právníky. Jak ale již asi tušíte, Ludlow napsal jen pravdu, která bolí.
Pro podrobnosti se musíme vrátit zpět do prosince 2016. Tehdy se před publikem za doprovodu dramatické hudby objevil prototyp vodíkového tahače. Firma jej obehnala řetězem, neboť dle Miltona byl „plně funkční. Museli jsme proto zabránit lidem, aby s ním odjeli.“ Posléze pak šéf Nikoly ještě dodal, že tahač ani v nejmenším nebyl na pódium dostrkán, nýbrž dorazil po vlastní ose. Nicméně podle jiných zdrojů byl vůz nepojízdný.
Paradoxně přesně to skutečnost následně potvrdil i Milton. Z bezpečnostních důvodů nebyly ve voze motory. „Tahač neměl ani palivové články. Nikdy jsme netvrdili, že je měl,“ uvedl šéf firmy Nikola s tím, že rozhodně nikoho nepodvedl. Poté ovšem nelze pochopit, proč se aktuálně tak moc zlobí. Ludlow totiž nenapsal nic jiného než přesně toto. Tahač One skutečně nebyl v roce 2016 během své premiéry funkční a Milton zřejmě přeháněl proto, aby více zaujal potenciální investory.
Milton tak ve svých reakcích začíná připomínat Elona Muska, který taktéž bere jakýkoliv útok proti Tesle až příliš osobně. Zároveň ohlašuje termíny, které následně nikdy nejsou dodrženy. To je vlastní i Miltonovi, který v onom roce 2016 přislíbil, že letos se rozjedou dodávky. S těmi ovšem nelze počítat, místo toho firma nyní počítá s prvními příjmy z prodeje čehokoli až v roce 2023.
Nikola tak nemá žádný hotový produkt, nemá žádnou továrnou a během tří let ani nehodlá nic prodávat. Někteří investoři však i přesto mají ve firmu Nikola slepou víru, která vyústila v její úvodní tržní kapitalizaci dosahující 26 miliard dolarů (cca 619 mld. Kč). Není tedy divu, že je Nikola v tuto chvíli považována za ještě větší bublinu než Tesla - ta je sice na svém poli relativně úspěšná, ale stěží tak, aby mohlo o jít o mnohonásobně cennější firmu, než je celý koncern VW. Nikola je pak touto optikou hodnotnější než třeba celý Ford, i když roky nemá zaznamenat ani jakýkoli větší obrat, natož pak zisk.
Hodnota firmy je tak založena pouze na víře v budoucnost, kterou jakékoli zpochybňování dosavadních kroků Nikoly pochopitelně snižuje a přidává polínka do ohně už tak velkých otazníků, které se nad hodnotou společnosti vznášejí. A pokud se šéf Nikoly tak moc zlobí pro zopakování toho, co dříve sám řekl, pak se musíme ptát, zda toho firma ve skutečnosti nemá ještě méně, než se dosud zdálo.
Ať tak či onak, Bloomberg se prý nyní již nového interview nedočká. A Ludlow měl dle Miltona zostudit veškeré novináře, načež by měl být vyhozen. On i agentura se pak navíc mají dočkat soudního sporu, během kterého z nich Milton vytříská i ten poslední haléř. Tomu se ale s ohledem na výše zmíněné dá jen těžko věřit.









Když se vodíkový tahač Nikola One objevil v roce 2016, funkční nebyl ani náhodou. I kdyby jen z bezpečnostních důvodů
V pohybu se objevil až o dva roky později, i přesto se ale šéf firmy Trevor Milton nyní pro pravdu zlobí a hrozí soudem
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 5 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejnovější články
I ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před hodinouTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 3 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 4 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 5 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva