Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti
5.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rumunská Daica má dostat italskou konkurenci. Nová, levná značka by měla prodávat auta s cenami pod 200 000 Kč z Fiatu učinit cosi prémiového.
Některá jména v automobilovém průmyslu znamenají více než ta jiná, ne vždy je přitom na první pohled zřejmé, kam toho kterého člověka řadit. Příkladem může být šéf Fiatu Sergio Marchionne, kterého bychom po loňském nešťastném roce, kdy evropská divize italské značky vykázala neskutečnou ztrátu, rozhodně netipovali na nejvlivnějšího muže světa. Jenže tržby koncernu Fiat-Chrysler nejsou tvořeny pouze na Starém kontinentu, americká a brazilská divize tak ztrátu na straně jedné dovedou skvěle vyvážit. A pak jsou tu značky jako Ferrari či Maserati, které může Marchionne považovat za svá esa v rukávu. I když to s trojzubcem ve znaku zřejmě ještě chvíli nevytasí.
Dá se ovšem počítat, že i s Maserati bude mít šéf koncernu úspěch. Ostatně, jeho jediným zjevným selháním poslední doby byl nepovedený vstup Fiatu 500 na americký trh, kdy nakonec i sám Marchionne přiznal, že plán prodávat 50 000 vozů ročně byl čirým bláznovstvím. Za naprostý opak ale považuje záměr vyrábět levnou konkurenci pro Dacii. Kvůli tomu Fiat zvažuje představení nízkonákladové značky, která by své produkty vyráběla mimo Evropu kvůli levnější pracovní síle. Inspiraci přitom mohl klidně hledat v našem článku o rumunské „dojné krávě“ Renaultu.
Kapacita továren Fiatu by tak nadále zůstávala nevyužita, s tím však Marchionne nedokáže pohnout. Šéf značky totiž uznává, že výroba vozu, jehož cena by v Evropě neměla překročit 7 450 Eur (cca 186 000 Kč), by na Starém kontinentu nikdy nemohla být zisková. Dacia na druhé straně podle analytiků z firmy Morgan Stanley dosahuje provozního zisku okolo 9 %, což je běžné spíše u prémiových automobilek typu Audi, BMW nebo Mercedesu.
Zajímavé je, že Fiat začal o nízkonákladové značce přemýšlet již před pěti lety, tehdy však vedení smetlo plán ze stolu, neboť se bálo ztráty. Dacia však prokázala opak, díky čemuž jsou původní záměry opět ve hře. Dokonce se mluví o konkrétních jménech, neboť italský koncern v roce 1990 koupil značku Innocenti, která v roce 1974 vyráběla svou verzi Mini karosovanou Bertonem, nakonec však skončila v Brazílii jako přeznačkovaný Fiat.
Že vám to něco připomíná? Ano, máte pravdu. Jak zmínili před týdnem, obdobným způsobem dokáže miliony vydělávat právě Renault, který na brazilském trhu prodává výrobky Dacie jako svoje vlastní. Ovšem za prémiovou cenovku. A právě to se Marchionnemu líbí. Na základě tohoto kroku by navíc mohl značce Fiat zlepšit image, posunout ji blíže prémiovému segmentu a zvýšit ceny napříč celým portfoliem.
Tím ale Marchionne nekončí. Po zveřejnění výsledků loňského roku totiž opětovně začal spřádat záměry, jak odkoupit zbývajících 41,5 % Chrysleru. Problém je však v tom, že jejich majitel, penzijní fond VEBA, má úplně jinou představu o ceně. Podle šéfa Fiatu by ale ještě letos mělo dojít k dohodě, která americko-italskou spolupráci jen zpečetí. Díky tomu by se v budoucnu některé modely Innocenti mohly prodávat i jako Chryslery.
Marchionne navíc dodal, že tato akvizice souvisí s jeho plánem růst. A proto koncern v žádném případě neprodá značku Alfa Romeo, která se má stát vstupenkou na severoamerický trh. Přičemž, i kdyby se tak stalo, kupujícím rozhodně nebude Volkswagen, na který je Marchionne alergický. „Vadí mi jejich arogance. Díky tomu mám vůbec problém slovo „Volkswagen“ vyslovit. Pomalu si to musím každé ráno nacvičovat před zrcadlem.“
Dá se přitom předpokládat, že z podobných slov v Německu rozhodně radost mít nebudou, stejně jako ze samotných záměrů Fiatu. I Volkswagen totiž touží po vlastní levné značce, která by se zaměřila hlavně na trhy v rozvojových zemích jako je Čína a Indie. Obdobný záměr má navíc i Nissan, který již za rok vzkřísí automobilku Datsun.
Dá se tedy předpokládat, že trh, kde nyní Dacia doluje miliony, bude během pár let zasekaný stejným způsobem, jako je aktuální „mainstream”. Bude přitom zajímavé sledovat, zda se rumunská značka vypořádá s přívalem nové konkurence. Bitva mezi Sergio Marchionnem, Carlosem Ghosnem a Martinem Winterkornem tak očividně nabere na obrátkách.



Dnes takřka zapomenutá značka Innocenti stále patří Fiatu a do budoucna by ji mohly nést nové, levné modely značky. Na snímcích vidíte modely Spider, IM3 a Turbo, jejichž původ lze vysledovat i bez hlubšího povědomí o kořenech značky
Sergio Marchionne je považován za jednoho z nejvlivnějších (ne-li nejvlivnějšího) mužů automobilového průmyslu
Úspěch značky Dacia je aktuálně vzorem nejen pro šéfa Fiatu, ale také pro šéfa Volkswagenu
Zdroj: Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 9 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 11 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva