Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiasko tříválcových turbomotorů nekončí. Ford uznal vadnost skoro 45 tisíc jednotek
1.10.2018 | Petr Prokopec
Nápad pohánět více jak tunová auta „třemi plechovkami od Coca-Coly” s výkonem více jak 100 koní se od začátku jeví být vadným. Po pěti letech se realita ukazuje v plné nahotě.
Extrémní downsizing z podstaty nemusíme. Nikoliv proto, že by nám ochrana životního prostředí byla ukradená, ale proto, že reálný pozitivní dopad přílišného zmenšování motorů je stěží hmatatelný, zatímco jeho nevýhody je těžké přehlédnout. Vrcholem tohoto trendu jsou malé tříválcové motory, které nikdy nemohou být opravdu dobré a kultivovanost, uživatelskou přívětivost a příjemný průběh výkonu mění za nevýznamný pokles navíc papírové spotřeby. Konfrontace s tříválci je marností už krátkodobě a to pořád není cely obraz jejich nedostatků.
Dalším slabým místem je spolehlivost, která při zachování stejného přístupu ke konstrukci musí být z logiky věci jen horší. Ostatně si stačí představit 1,5metrového hubeného chlapíka, kterého necháte vykopat 10metrový tunel. A aby to přitom zvládl rychleji než dvoumetrový Goliáš, naládujete ho všemi možnými podpůrnými prostředky. S jejich pomocí pak vše samozřejmě zvládne, možná i skutečně rychleji než urostlejší kolega, nicméně pokud k takové praxi přistoupíte několikrát, onoho hubeňoura v podstatě zlikvidujete.
Stejné je to s nepřiměřeně malými motory, jakkoliv se samozřejmě jejich výrobci dušují tím, že na jejich výrobu použili jen nejpokročilejších materiálů na světě. Ve skutečnosti ovšem pod kapotou najdete nadále ve větší míře hlavně ocel, hliník a plasty. Všeho je ale trochu méně, což sice snižuje hmotnost a přispívá tak k lepší ovladatelnosti i nižší spotřebě, zároveň se ale dané komponenty musí více namáhat. A právě proto jsou nezřídka žíznivější a nepřekvapivě také poruchovější.
Na vlastní kůži se o tom nyní přesvědčuje Ford, který s přeplňovanými litrovými tříválci začal ze všech velkých výrobců v masové míře nejdříve. A tak je to právě on, kdo již hezkých pár let řeší problém s jednotkami 1,0 EcoBoost. Ty vyrobené v období od října 2011 do října 2013 měly totiž problémy s přehříváním, což vyústilo v nutnost různě velkých oprav, které se u motorů objevují dodnes. Část potíží byla vyřešena při pozdější svolávají akci (2015), ani ta ale nevyřešila spor ohledně placení. Kdo si totiž nechal motor opravit sám, čekal jej různě nepříjemně vysoký účet.
Ford se snažil s řadou lidí individuálně domluvit, přičemž nabízel zejména částečné uhrazení faktury. Nicméně s tím majitelé nesouhlasili, došlo proto na hromadnou žalobu, dle které by automobilka měla nabídnout kompenzaci ve výši jedné miliardy liber (cca 28,8 mld. Kč). To už je nemalé sousto i na značku o velikosti Fordu, modrý ovál tedy nejspíše i při vidině této hrozby začal konečně konat, a to samozřejmě ve prospěch zákazníků.
Ford nové přiznal, že potížemi je stiženo nemalých 44 682 agregátů a právě veškeré jejich opravy a výměny půjdou na jeho účet. Rozhodnutí má i retrospektivní charakter, a tak své peníze dostanou zpětně také ti, kteří si motor dávno nechali opravit. A to nebude málo lidí - Ford dále přiznal, že oprava byla nutná v neskutečných 96 procentech dotčené produkce.
Na případu Fordu můžeme vidět, jaké problémy s tříválci mohou být - tak rozsáhlé potíže s pohonnými jednotkami zánovních aut nepamatujeme už hodně dlouho. A je třeba se ptát, co automobilka tímto downsizingem vlastně získala - místo staršího motoru nabídla uživatelsky neohromující, reálně nepříliš efektivní a postupně se porouchávající pohonnou jednotku s o pár gramů nižšími papírovými emisemi CO2. To nevypadá jako výhra, pro zákazníka rozhodně ne.
Nedostatky se pochopitelně objevily - a ještě mohou objevit - až s delším odstupem času a můžeme se jen ptát, jaká bude bilance podobných tříválců jiných výrobců. Škoda nemá problém montovat 1,0 TSI do Octavie nebo Karoqu, BMW používá svůj tříválec 1,5 dokonce v řadě 3, modelu střední třídy. Ani v jednom z těchto aut nejsou ničím, po čem byste měli důvod toužit, takže proč vůbec riskovat koupí motoru z podstaty zranitelnější konstrukce? Tříválce nám nedávaly smysl nikdy. A po tomto fiasku prvních litrových EcoBoostů nám jej dávají ještě méně.



O tříválcích, bez ohledu na značku, mluvíme již od jejich příchodu jako o slepé uličce. V případě Fordu jsme se bohužel nemýlili
Fóra majitelů Fordů jsou plná zmínek o motorech s prasklými komponenty nebo úniky oleje vinou zjevné neschopnosti raných 1,0 EcoBoost dlouhodobě zvládat vyšší zátěž
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle