Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari se oddělí od FCA a jde na burzu, Marchionne potřebuje peníze na své plány
29.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu se rozhodl obětovat klenot koncernu na úkor značek jako Jeep nebo Alfa Romeo. Jeho krok je pochopitelný, ale není krátkozraký?
Na koncern Fiat Chrysler Automobiles je v poslední době upnula velká pozornost, a to především kvůli (ne)dobrovolnému odchodu šéfa Ferrari Lucy di Montezemola. Na jeho místo pak před dvěma týdny nastoupil šéf italsko-amerického gigantu Sergio Marchionne, který slovo „exkluzivita“ rozhodně nemá zapsáno na čelním místě svého poznámkového bloku. Místo toho bychom hned na vrcholku našli ikonku amerického dolaru.
Na tom dozajista není nic špatného, výdělek je hlavní motivací každého podnikatelského subjektu, tedy i automobilek. Jenže Marchionne zjevně funguje na bázi české politiky, která trpí krátkozrakostí. Pokud tedy hodlá uvolnit stavidla a začít postupně navyšovat produkci až na nějakých 10 tisíc kusů ročně, může se také stát, že stávající zákazníci přestanou vnímat Ferrari jako dostatečně exkluzivní zboží a nebudou ochotni za ně platit tolik, co nyní. Snadno se tak stane, že značka prodá aut více, ale utrží za ně méně.
Ačkoliv Marchionne plány na expanzi popírá, sám dodává, že by byl v budoucnu rád, kdyby kupříkladu limitované edice byly představovány ve chvílích, kdy stále ještě je možnost jejich zakoupení. Aktuálně totiž každá taková série již zná své majitele, aniž by ji mezitím stihl poznat celý svět. To je ale znovu stejná píseň - možná to není dostatečně ohleduplné k širší skupině potenciálních zákazníků, ti předem vybraní ale platí za tyto edice horentní sumy a ziskům Ferrari to jedině prospívá.
Podobnými plány ale riziko devalvace Ferrari ze strany Marchionneho nekončí. Koncern FCA totiž aktuálně schválil oddělení italského koníka od mateřské společnosti a jeho vstup na burzu coby samostatného subjektu. Obchodovat se bude s 10 procenty akcií firmy, které by měly vynést nějakých 2,5 miliardy dolarů (cca 50 mld. Kč). Zbývající podíl Ferrari pak bude rozdělen mezi akcionáře FCA, což má pro změnu do italsko-americké kasy přinést dalších 970 mil. USD (19,4 mld. Kč).
To je samozřejmě v přímém kontrastu s Marchionneho slovy, které pronesl před pár měsíci a jež naznačovaly, že Ferrari není na prodej - teď na prodej je, i když ne celé. Koncern FCA ovšem nemá jinou možnost, neboť jeho vlastní byznys je velmi ztrátový. Dluh Fiatu totiž ve třetím čtvrtletí letošního roku narostl o 1,7 miliardy Eur (46,75 mld. Kč) na 11,4 miliardy Eur (313,5 mld. Kč), a to údajně kvůli „sezónním“ vlivům.
Italsko-americký koncern navíc potřebuje dodatečných 48 miliard Eur (1,32 bilionu Kč), aby dotáhl k úspěchu svůj odvážný plán týkající se především značek Jeep a Alfa Romeo. Ty by sice následně měly přinášet do firemní kasy mnohem větší zisk, vedení automobilek s ním však může počítat až někdy po roce 2018. A do té doby se může stát cokoliv.
Výtěžek z prodeje akcií Ferrari by přitom měl být určen k zajištění všech těchto rizik, což opět můžeme na jednu stranu pochopit. Opět však dodáváme, že jde o poněkud krátkozraké rozhodnutí. Pokud totiž vše nebude nahrávat FCA do karet, pak může po roce 2018 skončit jen s hromadou bezcenných značek na krku a jen částečnou (kdo ví jakou v té době) vládou nad Ferrari.
Na svou nejcennější značku se pak automobilka už nebude moci spoléhat jako na slepici snášející zlatá vejce, zvláště pokud dojde k realizaci takového plánu, který dokonce počítá s tím, že by na burzu zamířilo až 50 procent akcií. Marchionne by tak sice do důchodu odešel zajištěný, kvůli fanouškům z Maranella však bude muset chodit kanály.





Ač Sergio Marchionne přísahal, že neponičí DNA Ferrari a že značka není na prodej, aktuálně již pouští na burzu 10 procent akcií značky z Maranella
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada kompletně odhalila svůj finální interiér a poprvé i kufr. Při jejích cenách to bude obrovský hit
1.3.2025Mercedes v problémech dál šetří, kde může, na svém klíčovém odbytišti se zbaví 15 procent zaměstnanců
1.3.2025Carlos Tavares dostal za přivedení Stellantisu do problémů nepochopitelně mnoho peněz, domů si po odchodu nese miliardy
1.3.2025V Evropě zaříznutá Honda Accord se jinde dál úspěšně prodává už v 11. generaci. A čeká ji další modernizace
1.3.2025Jedna analytická firma za druhou označují Nissan za odpad. Pod šéfem se houpe křeslo, namále má ale celá automobilka
2.3.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 13:26 - HondaMan
- Rychlodotazy 03.31. 07:00 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.30. 22:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.30. 22:25 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch
- Rady k výběru auta? 03.29. 14:54 - SRQ89
- Detektory policejních radarů 03.29. 14:13 - pavproch