Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari nebude zas až tak veřejné, úpis akcií vrací vládu rodinám zakladatelů
23.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Piero Ferrari a holdingová firma Exor chystají dohodu, díky které ovládnou téměř polovinu všech hlasovacích práv. Rozjeté plány ale již nezmění.
Italská automobilka ve středu ráno vstoupila vůbec poprvé ve své historii na burzu. Jak se přitom dalo očekávat, zájem o akcie byl nemalý a jejich hodnota od té doby jen roste. Momentálně je na necelých 57 dolarech (cca 1 390 Kč), pročež tu máme takřka desetiprocentní zhodnocení za pouhé dva dny. V době úpisu se totiž jedna akcie prodávala za 52 USD (1 268 Kč). Pokud jste tedy schopnými spekulanty, můžete se již topit v penězích, tedy pokud jste dosáhli na větší část z celkového množství 17 175 000 akcií.
Pokud jste ovšem spíše plánovali, že souběžně s nákupem se dostanete takříkajíc ke kormidlu automobilky, pak vás asi musíme zklamat. Jakkoliv zpočátku vypadal vstup Ferrari na burzu pouze jako snaha Sergia Marchionneho vytřískat ze značky maximum financí pro churavějící koncern FCA, nakonec daný krok de facto vrací Vzpínajícího se koníka do rukou zakladatelských rodin. Pravidla úpisu totiž dovolují asymetrické rozložení hlasovacích práv mezi akcionáře a Piero Ferrari s Johnem Elkannem, předsedou představenstva holdingové firmy Exor, toho plánují využít.
Syn Enza Ferrariho momentálně vlastní 10procentní podíl celé značky, který nehodlá za žádnou cenu prodat. Pod firmu Exor pak bude pro změnu po kompletní separaci maranellské značky od koncernu FCA spadat 23procentní podíl. To by sice na jakékoliv rozhodování nestačilo, nicméně podle zmíněných pravidel může nyní jakýkoliv podílník, který má své akcie v držení po dobu alespoň tří let, počítat ještě s přísunem speciálních hlasovacích práv.
Na základě tohoto programu loajality budou obě rodiny spravovat 48,7 procenta hlasovacích práv, což sice není nadpoloviční většina, nicméně s ohledem na rozdrobení zbytku společnosti mezi bezpočet majitelů jde o majoritní podíl. A ona dohoda počítá s tím, že Ferrari a Elkann budou jednat pouze ve vzájemném souladu. Jinými slovy - bez jejich posvěcení se ve firmě nemůže odehrát žádné klíčové strategické rozhodnutí.
Rozjeté plány se ovšem ani se změnou vlastnictví měnit nebudou. Produkce se tedy skutečně do roku 2019 navýší na devět tisíc exemplářů ročně, přičemž Ferrari má v plánu představovat jeden nový model ročně. Pokud navíc nepůjde o facelifty či speciální série již existujících, můžeme pod jejich povrchem již očekávat novou modulární platformu.




Ferrari vstoupilo na newyorskou burzu ve středu, od té doby jeho hodnota jen roste
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 4 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 4 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan