Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
FCA vysaje z Ferrari před jeho vyčleněním 62 miliard Kč, vyhnalo to Montezemola?
15.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
FCA dále upřesňuje své plány na vyčlenění Ferrari ze struktur koncernu a jeho částečný prodej. Než se tak stane, vezme si z něj 2,25 miliardy Eur.
Luca di Montezemolo ve Ferrari skončil a bude si teď zřejmě hrát s letadly. Jeho odchod přišel nečekaně a náhle a i když se asi nikdy s jistotou nedozvíme, co jej podnítilo především, byly to zřejmě záměry mateřského koncernu. Jeho šéf Marchionne, který teď malé-velké značce vládne, sice slíbil, že ve Ferrari prakticky nic nezmění, hned záhy se ale začal odhalovat plány, které Montezemolovi nemusely ani trochu vonět.
Nejde tu nakoenc ani tak o záměr prodávat o trochu aut navíc, to by zřejmě Lucu di M. tolik nepopudilo. Potíž zřejmě někdejší pravá ruka samotného Enza Ferrariho spatřovala ve snaze koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) udělat z Ferrari plátce velkolepých Marchionneho plánů. FCA si sice dnes může dělat s firmou prakticky co chce (pouze 10 procent společnosti patří Ferrariho nemanželskému synovi Pierovi), jenže ani její obrovské zisky nejsou dost. Kapitálu je třeba více, a tak vedení FCA napadlo vyčlenit Ferrari ze struktur a 10 procent rozprodat investorům.
Kolik peněz to přinese, o tom se zatím pouze debatuje, stejně jako o tom, jaké to bude mít negativní následky. FCA ale pochopitelně nemůže čekat a doufat, koncern si musí být jist svými finančními výhledy, a tak si peníze ze společnosti vezme předem.
Není to pochopitelně nic nelegálního a snad ani nemorálního, znovu opakujeme, že Ferrari je firmou patřící téměř bezvýhradně FCA a i Piero Ferrari musel se vším jistě souhlasit. Na druhou stranu docela chápeme, pokud se vám to „lidsky nelíbí” či pokud se proti tomu tvrdě stavěl Luca di Montezemolo. O co tedy jde?
Z plánů předestřených americkým regulátorům vyplynulo, že FCA ještě před uvedením Ferrari na burzu provede finanční transfer směrem k mateřské firmě v celkové hodnotě 2,25 miliardy Eur. Jedná se asi o 62 miliard Kč, tedy velké peníze a budou mít i podobu převzetí části dluhů FCA ze strany Ferrari. Celkově by tato a další související operace měly FCA přinést 4 miliardy Eur a snad také pár let klidnějšího života.
Co to přinese Ferrari, je otázkou. Firma zkrátka bude mít o 2,25 mld. Eur méně a bude si muset nějak vydělat. Klíčový bude prodej vlastních akcií, které by podle Marchionneho měl vynést hodně a podle jiných málo. Je velmi teoreticky (nic tomu nenasvědčuje) možné, že tuto částku pokryje celou, ale také může pokrýt jen velmi malou část, zvláště když na prodej bude společnost s takovým břemenem na bedrech. Zbytek peněz si bude muset Ferrari prostě vydělat. S ohledem na předchozí výsledky to zřejmě nebude potíž, ale budou takové i za vlády Sergia M.? To je otázka.
Jistější je v tuto chvíli snad jen to, že tohle mohl být kámen úrazu spolupráce FCA s di Montezemolem, který velmi pravděpodobně nechtěl vrhat firmu do takové nejistoty a svou úspěšnou prací tak okatě (dělal to tak či onak, jistě rád a ne levně...) saturovat nezřídka prodělečné aktivity zbytku koncernu. Ať už je to jakkoli, tohle je plán, který bude naplněn. Jeho výsledky budou jasnější v průběhu příštího roku - Ferrari má jít na burzu ve druhém nebo třetím čtvrtletí roku 2015.








Je nade vší pochybnost, že Marchionne a di Montezemolo se okolo budoucnosti Ferrari nepohodli, jakožto gentlemani to ale navenek dávali najevo jen v náznacích
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 3 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 5 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 6 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 8 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:04 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle