Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fanda vzal kdysi špičkový Ford a ukázal, kolik za 20 let a 241 tisíc km ztratil výkonu
25.2.2020 | Mirek Mazal
V podobných testech motory i hodně ojetých aut nezřídka vykážou výkony velmi podobné těm původním, tohle ale není ten případ. Válcová zkušebna odhalila u Mondea ST citelné ztráty.
Druhá, či spíše faceliftovaná první generace Fordu Mondeo byla v letech 1999 až 2000 prodávána také ve verzi ST kterou charakterizoval výkonný motor, pevnější podvozek, odolnější brzdy a sportovně laděný interiér. Vrcholné verze Fordů z řady Sports Technologies vznikají dodnes, třebaže přímo Mondeo už žádnou takovou léta nedisponuje.
Původní Mondeo ST200 se odlišuje výraznějším bodykitem včetně malého křídla na zavazadelníku a specifickým spektrem barev - z výroby zákazníci ST dostávali v modrém, černém, stříbrném a výjimečně v červeném laku. Sériové obutí 215/45 R17 na přelomu tisíciletí nebylo běžné, stejně jako dvě funkční koncovky výfuku.
Nic z toho nebylo jen pro parádu, neboť nad přední nápravou byl uložený povedený vidlicový šestiválec Zetec 2,5 V6 24V 2x DOHC laděný na 151 kW (205 koní) v 6 500 ot./min a 235 Nm po vytočení motoru k 5 500 ot./min. To nebylo málo, srovnatelný, tentokrát řadový šestiválec konkurenčního BMW 325i tehdy neměl ani 200 kobyl. Atmosférický agregát spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol, která vůz hnala vpřed až do rychlosti 232 km/h. Sedan o hmotnosti 1 410 kilogramů uměl od novoty akcelerovat na 100 km/h za 7,7 sekundy.
Po dvaceti letech v provozu a 241 tisících kilometrech ale některá čísla Mondea ST200 ztratila relevantnost, protože první měření dynamometrem ukázalo výkon V6 jen 116 kW čili 158 koní a 200 Nm. Opakovaným trápením zahřáté jednotky graf počítače ukázal 126 kW (171 koní) a 209 Nm, ale to bylo maximum. Motor tedy ztratil nejméně 34 koní a 26 Nm točivého momentu oproti továrnímu stavu.
Fandovi z Drive Tribe, který auto na „brzdu” vzal, někteří vyčítají, že srovnává někdejší tovární hodnoty z klikové hřídele s dnešními na kolech, ale není to pravda, dnes prezentovaná čísla jsou už přes obvyklé ztráty dopočítané hodnoty opět na „klice”. Pochopitelně nemusí být dokonale přesná, ale to platí o měření přes kola vždy. A i kdyby byla ta reálná o něco jiná, desítky koní ztratil tento motor jistě.
Citelný pokles výkonu může mít příčinu v několika faktorech. Obecně vzato může jít o cokoli od relativně snadno řešitelných banalit jako špinavý vzduchový filtr nebo neprůchodný výfuk přes složitější vadné vedení paliva, staré svíčky až po komplikované usazeniny v agregátu nebo špatné pístní kroužky nebo prostě zanesený olej. Tohle bude ještě předmětem zkoumání - uvidíme po servisu, kam se Ford s 2,5litrovým šestiválcem dostane na druhý pokus.










Ojeté Mondeo ST200 časem poztrácelo 34 koní a 26 Nm srovnáním srovnatelného - uvidíme, kam jeho výkon posune pořádný servis
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
včeraMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025
Nejnovější články
Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
před 3 hodinamiMalá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
před 4 hodinamiPoslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
před 6 hodinamiStudie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
před 7 hodinamiLada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva