Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo
12.9.2020 | Mirek Mazal
Věčně inovativní Citroën se při konstrukci svých aut nezastavil u specifické techniky či designu, šel dál. I když se model XM dávno neprodává, o jednom zajímavém detailu se moc neví.
Příznivci Citroënů nejsou jednotní v názoru na to, co považovat za poslední model plně charakterizující francouzskou značku z městečka Saint-Ouen-sur-Seine. Jedni vyzdvihují odkaz modelu CX vyráběného od roku 1974 do 1991, protože evropské auto roku 1975 vznikalo ještě před fúzí s Peugeotem. Jiní zase favorizují C6, jelikož přinesla typické zvláštností charakteristické pro Citroën. Třetí tábor věrných fanoušků upřednostňuje futuristickou loď XM, která na svět přišla mezi oběma už zmíněnými typy.
Řada XM se od CX, i když byla navržena jako nástupce o nic méně odvážného automobilu, liší v řadě ohledů. Novější XM například nabízelo i šestiválcové motory s objemem až tři litry a výkonem 147 kW (200 koní) a točivým momentem 260 Nm. Pokrok bylo možné vysledovat i v pozinkované karoserii konečně odolné proti korozi.
Jedním z rozpoznatelných rysů XM je bohaté prosklení nahrazující část plechů. Francouzský originál jako jediný využil celkem 12 průhledných dílů kolem celého automobilu, což dává autu výjimečný výhled ven a i nenapodobitelný vzhled navržený italským studiem Bertone. Právě s prosklením ale souvisí ještě jedno neobvyklé řešení, o kterém se nikdy moc nemluvilo.
Lépe vybavená auta byla totiž dodána dokonce s ještě jedním oknem navíc, které běžně zůstává očím kolemjdoucích skryto. Jde o dodatečné prosklení přímo za hlavami pasažérů, které má hned několikerý význam. V rámci žádoucího zvětšování zavazadelníku byl XM navržen jako jako liftback s velkým víkem zavazadlového prostoru. Citroënu se ale nelíbilo, že při otevření pátých dveří na posádku foukalo a přímé propojení se zavazadlovým prostorem zvyšovalo hluku uvnitř kabiny. Doplňkové prosklení nad platem úložného prostoru řešilo obojí a praktičnost nesnižovalo - dalo se ručně odklopit, jak můžete vidět na fotkách níže.
Revoluční XM následoval starší sourozence a stal se evropským autem v roce 1990. Celkem se prodalo 333 700 kusů možná vůbec posledního typického Citroënu. Těžko si představit jiné auto, ke kterému by se takto neobvyklé dvojité zadní okno hodilo lépe.
Citroëny XM ve vyšších specifikacích měly hned dvě zadní okna, jak ukazují fotky ze aktuálních nabídek ojetin v Německu. Foto: KN - Automobile, Mobile.de, Mobile.de
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- VW začal na svém webu zveřejňovat informace o reálném dojezdu elektrických aut, asi to neměl dělat
8.1.2025 - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025 - Škoda odhalila facelift Enyaqu. Neřeší nic, automobilka se chlubí tím, že na nabití ujede o 1 km víc
8.1.2025 - Porsche začalo prodávat montované domky za desítky milionů. A není to zase tak špatný nápad, jak se může zdát
8.1.2025 - Levné „americké Ferrari” mohou mít Britové na rozdíl od nás s plným výkonem. Připlatí si, pořád ale nedají víc než za otylý Mercedes
9.1.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep