Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo

Věčně inovativní Citroën se při konstrukci svých aut nezastavil u specifické techniky či designu, šel dál. I když se model XM dávno neprodává, o jednom zajímavém detailu se moc neví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo

12.9.2020 | Mirek Mazal

Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo

/

Foto: Citroën

Věčně inovativní Citroën se při konstrukci svých aut nezastavil u specifické techniky či designu, šel dál. I když se model XM dávno neprodává, o jednom zajímavém detailu se moc neví.

Příznivci Citroënů nejsou jednotní v názoru na to, co považovat za poslední model plně charakterizující francouzskou značku z městečka Saint-Ouen-sur-Seine. Jedni vyzdvihují odkaz modelu CX vyráběného od roku 1974 do 1991, protože evropské auto roku 1975 vznikalo ještě před fúzí s Peugeotem. Jiní zase favorizují C6, jelikož přinesla typické zvláštností charakteristické pro Citroën. Třetí tábor věrných fanoušků upřednostňuje futuristickou loď XM, která na svět přišla mezi oběma už zmíněnými typy.

Řada XM se od CX, i když byla navržena jako nástupce o nic méně odvážného automobilu, liší v řadě ohledů. Novější XM například nabízelo i šestiválcové motory s objemem až tři litry a výkonem 147 kW (200 koní) a točivým momentem 260 Nm. Pokrok bylo možné vysledovat i v pozinkované karoserii konečně odolné proti korozi.

Jedním z rozpoznatelných rysů XM je bohaté prosklení nahrazující část plechů. Francouzský originál jako jediný využil celkem 12 průhledných dílů kolem celého automobilu, což dává autu výjimečný výhled ven a i nenapodobitelný vzhled navržený italským studiem Bertone. Právě s prosklením ale souvisí ještě jedno neobvyklé řešení, o kterém se nikdy moc nemluvilo.

Lépe vybavená auta byla totiž dodána dokonce s ještě jedním oknem navíc, které běžně zůstává očím kolemjdoucích skryto. Jde o dodatečné prosklení přímo za hlavami pasažérů, které má hned několikerý význam. V rámci žádoucího zvětšování zavazadelníku byl XM navržen jako jako liftback s velkým víkem zavazadlového prostoru. Citroënu se ale nelíbilo, že při otevření pátých dveří na posádku foukalo a přímé propojení se zavazadlovým prostorem zvyšovalo hluku uvnitř kabiny. Doplňkové prosklení nad platem úložného prostoru řešilo obojí a praktičnost nesnižovalo - dalo se ručně odklopit, jak můžete vidět na fotkách níže.

Revoluční XM následoval starší sourozence a stal se evropským autem v roce 1990. Celkem se prodalo 333 700 kusů možná vůbec posledního typického Citroënu. Těžko si představit jiné auto, ke kterému by se takto neobvyklé dvojité zadní okno hodilo lépe.


Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 1 - Citroen XM skryte zadni okno historie 01Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 2 - Citroen XM skryte zadni okno historie 02Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 3 - Citroen XM skryte zadni okno historie 03Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 4 - Citroen XM skryte zadni okno historie 04Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 5 - Citroen XM skryte zadni okno historie 05Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 6 - Citroen XM skryte zadni okno historie 06Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 7 - Citroen XM skryte zadni okno historie 07Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 8 - Citroen XM skryte zadni okno historie 08Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo - 9 - Citroen XM skryte zadni okno historie 09
Citroëny XM ve vyšších specifikacích měly hned dvě zadní okna, jak ukazují fotky ze aktuálních nabídek ojetin v Německu. Foto: KN - Automobile, Mobile.de, Mobile.de

Zdroje: Mobile.de, Mobile.de

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše