Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám

Tesla se pomocí přetahované Cybertrucku s Fordem F-150 snažila ukázat, jak je její novinka silná, podle Jasona Fenskeho ale místo toho ukázala jedinou věc - jak je těžká. Nesmysl je dle něj i samotný pick-up.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám

29.11.2019 | Petr Prokopec

Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla se pomocí přetahované Cybertrucku s Fordem F-150 snažila ukázat, jak je její novinka silná, podle Jasona Fenskeho ale místo toho ukázala jedinou věc - jak je těžká. Nesmysl je dle něj i samotný pick-up.

Přesně před týdnem Tesla odhalila pick-up Cybertruck. Zatímco její předchozí novinky byly přijímány s větším nebo menším jásotem, tentokrát automobilka z Kalifornie šlápla poněkud vedle. I její zapřísáhlí fanoušci jsou rozpačití ze vzhledu, který ze všeho nejvíce připomíná malůvky dětí navštěvujících školku. To lze brát jako pozitivum snad jen ve chvíli, kdy nejste příliš zdatní v kreslení, neboť Cybertruck je asi prvním vozem na světě, který zvládnete věrně vystihnout.

Nejde však jen o design či skutečnost, že Tesla si během debutu utrhla nemalou ostudu, neboť její vychvalovaná a nerozbitná okna neodolala ocelové kouli. Palce dolů dostává automobilka také za souboj s Fordem F-150. Cybertruck srovnání vyhrál, férový souboj to ale nebyl, z celé nabídky F-150 byl vybrán úplný základ s pohonem zadních kol.

To už víme, bez ohledu na to ale celé klání považuje za nesmysl i náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který je jako majitel Modelu 3 Performance fanouškem Tesly. A aby svému tvrzení dodal váhu, rozhodl se jej doprovodit jako vždy jasnými fakty.

Tesla vítězství prezentovala jako ukázku síly Cybertrucku, Jason ale uvádí, že za výsledkem nestojí vyšší točivý moment. V tomto ohledu dost možná Tesla tahá i za kratší konec provazu, neboť jakkoliv má na motoru více Newtonmetrů, při přenosu na silnici dochází k jejich znásobení převody a u Tesly se tak díky převodovce děj pouze desetkrát. Ford však užívá konvertoru, automatické převodovky a stálého převodu, což nakonec vede k třiatřicetinásobné porci Nm. Ač tedy v obou případech neznáme úplně přesné oficiální údaje, F-150 je na tom nejspíše lépe.

Podstatné ovšem je, že výše točivého momentu je v souboji alespoň trochu srovnatelných aut zcela nedůležitá. Stěžejní roli hraje hmotnost, která tlačí hnaná kola k zemi, jinak by došlo k jejich prokluzu. Fenske předpokládá, že F-150 s pohonem všech kol by měl vážit 2 268 kilogramů, zatímco Cybertuck se dvěma elektromotory vykáže na ručkách vah 2 722 kg. Již v tuto chvíli je tedy převaha Tesly zcela jasná, náskok Cybertrucku však byl ještě vyšší.

Jak je z videa Tesly patrné, Fordu se protáčí pouze zadní kola. To znamená, že z oné hmotnosti využívá pro trakci jen tu část, která zatěžuje zadní nápravu. U Fordu jde asi o 40 procent hmotnosti vozu, suma sumárum tu tedy máme pouhých 907 kilo Fordu, jež míří do souboje s necelými třemi tunami Tesly. Přirovnání k Davidu a Goliáši tedy rozhodně není od věci.

Obrovitý náskok Tesly pak neovlivňuje ani sklon vozovky, jakkoliv Fenske není přesvědčen, že jej má na svědomí realita a nikoliv trik filmařů. Nicméně i když by stoupání bylo pětiprocentní, Cybertruck by stále měl enormní výhodu, tohle změní situaci jen o pár procent. A to ani nedošlo na zmínku o reakci řidičů, kdy u Tesly došlo na zašlápnutí pedálu dříve než u Fordu. Ve výsledku to tak byl F-150, jenž musel bojovat s větším valivým odporem, ač se měl pohybovat z kopce.

Celé srovnání tedy říká podle Jasona jen jedno - že nový pick-up Tesly je zatraceně těžký. A to není dobrá vlastnost pro cokoli jiného než podobná přetahování - zhoršuje to dynamiku, spotřebu, zatěžuje brzdy, podvozek, zhoršuje ovladatelnost, hmotnost navíc zkrátka není dobrá. Chlubit se tedy skrze podobný souboj zrovna jí?

My dodáme, že je pochopitelné, proč automobilka z Fremontu k tomuto srovnání přistoupila. F-150 je lídrem na americkém trhu, a to nejen ve své kategorii. Pokud tedy utrpí porážku od novinky, navíc s alternativním ústrojím, jsou její šance na úspěch o poznání vyšší. Z marketingového hlediska tedy kousek Tesly svůj smysl má, z technického pohledu je absurdní a zbytečný.

Jason navíc správně podotýká, že nesmyslné je z hlediska proklamovaných cílů Tesly i pojetí samotného auta. Automobilka se podle svých slov snaží urychlit přechod z konvenčních aut na elektrická, toho ale stěží dosáhne autem s tak polarizujícím designem a omezenou praktickou využitelností. Bývalý motorář zmiňuje například vysoké bočnice, které umožňují přístup na korbu pouze zezadu, což je v této kategorii aut zásadní problém.

Cybertruck zkrátka nemá šanci oslovit větší množství typických zákazníků tohoto typu aut, a tak jejich přesun k elektrickému pohonu stěží uspíší. Tím Tesla skutečně jde proti svým vlastním záměrům. Své tradiční marketingové genialitě se ale odhalením této novinky zcela jistě nezprotivila.


Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám - 1 - Tesla Cybertruck vs Ford F-150 Jason Fenske 2019 videoscreen 01Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám - 2 - Tesla Cybertruck vs Ford F-150 Jason Fenske 2019 videoscreen 02Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám - 3 - Tesla Cybertruck vs Ford F-150 Jason Fenske 2019 videoscreen 03Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám - 4 - Tesla Cybertruck vs Ford F-150 Jason Fenske 2019 videoscreen 04
Jason Fenske z Engineering Explained rozebral souboj Tesly Cbyertruck a Fordu F-150. Podle něj je to jeden velký nesmysl, jako vůz sám

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše