Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc
1.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Skoro půl milionu kilometrů za pouhé dva roky najel tento Model S. Původní akumulátor už nemá a její servisní historie je vůbec poměrně bohatá.
Kolik kilometrů lze najet ročně s elektromobilem? 30, 40, 60 tisíc? Má malý dojezd a dlouho se nabíjí, takže limitem je teoreticky spíš tohle. Měli jsme tu ale finského taxikáře, který zvládl za tři roky přes 400 tisíc kilometrů, tedy nějakých 130 tisíc kilometrů za rok. Jistě úctyhodná porce i na normální auto, jemuž doplnit energii trvá deset minut, ne deset hodin.
Jak se ukazuje, tato finská Tesla není rekordmankou v kilometrovém proběhu, a to ani celkovém, ani ročním. Americká firma Tesloop, která provozuje v podstatě meziměstskou taxislužbu v Kalifornii, se svým jediným Modelem S - zbytek flotily tvoří Modely X - najezdila od roku 2015 už 300 tisíc mil, tedy přesně 482 803 kilometrů.
Dotčený Model S, přezdívaný „eHawk” (doslova „eJestřáb”), byl prvním vozem ve flotile firmy. Metu 300 tisíc mil pokořil 29. srpna 2017, tedy před pár dny. Pro Tesloop začal jezdit v červenci roku 2015; do září 2016 najezdil 200 tisíc mil (322 tisíc km), což znamená 23 tisíc km měsíčně. Za 11 měsíců pak přidal zbylých 100 tisíc mil, jezdil tedy s průměrným měsíčním proběhem cca 15 tisíc km.
Podle zprávy Tesloopu byly servisní výdaje za oněch téměř 483 tisíc km ve výši 10 492 dolarů, tedy aktuálním kurzem cca 232 tisíc korun, a vůz stál v servisu celkem 12 dnů. To zní s ohledem na proběh skoro jako idylka, necelých 50 haléřů na servisní náklady na kilometr vážně není mnoho. Když si ale projdete kompletní servisní historii vozu (nejsou tu faktury za pneumatiky a další spotřební materiál - „palivo” bylo z drtivé většiny čerpáno zdarma u Superchargerů), zjistíte, že realita je trochu komplikovanější. Vůz dostal postupně spoustu nových dílů, většinou ale za nulovou cenu - v rámci záruky nebo z dobré vůle Tesly. Všech 31 stránek servisních záznamů je vám k dispozici níže.
Pokud vás napadla degradace baterie, nejste sami. Člověk by čekal, že bude poměrně velká, když tenhle Model S jezdil každý den a v podstatě pořád musel být nabíjen u Superchargerů kvůli jejich rychlosti nabíjení, ale není to tak strašné. Když měl tento Model S na hřbetě zmíněných 200 tisíc mil, kapacita baterie byla o 6 % nižší než u nového auta, a to i přes fakt, že baterie byla vždycky nabíjena na 100 %, nikoliv na pro životnost baterie doporučených 90 %. Pokud by byl původní dojezd 300 km na jedno nabití, znamená to jeho snížení na 282 km.
V tu dobu se objevil problém se softwarem baterie nikoliv nepodobný tomu, který zažil výše zmíněný finský taxikář se svou starší Teslou - displej ukazoval ještě 16 km dojezdu, ale baterie byla prázdná a vůz se vypnul. Tesla tehdy slibovala aktualizaci softwaru, v rámci záruky ale tomuto vozu vyměnila kompletně celý akumulátor za nový, takže komplexní pohled na degradaci baterie po 483 tisících km s intenzivním nabíjením tento vůz bohužel nenabízí.
Nabízí ovšem vysvětlení, proč u obou vozů došlo k tomuto problému. Podle Tesly je důvodem změna chemie uvnitř baterie, která je běžná pro elektromobily s takhle vysokým kilometrovým proběhem. A ve zmíněných 232 tisících za servis výměna baterií pochopitelně opět započítána není. Kolik by vůz stál na servisu, kdyby majitel musel vše platit, můžeme jen hádat, na fakturách jsou u neplacených položek sumy vždy nulové. Už kvůli onomu akumulátoru je ale jasné, že půjdou přes 1 milion Kč.
Tesloop srovnává svůj Model S s Mercedesem třídy S, který by podle jejích dat při stejném používání strávil v servisu celkem 112 dnů a údržba by stála 52 tisíc dolarů, tj. 1,15 milionu korun. Přesněji firma uvádí v prvé řadě náklady 86 tisíc dolarů za údržbu i palivo, ale protože do výše zmíněných 10 tisíc dolarů palivo započítáno není, nemůžeme ho započítat ani zde. Nutno Navíc podotknout, že s měsíčním nájezdem okolo 23 tisíc km by se u konvenčního auta musel jednou až dvakrát měsíčně, podle výrobcem stanovených intervalů, měnit motorový olej, což u elektromobilu nutné není.
"Ušetřit desetitisíce dolarů na údržbě a palivu je velká výhra, ale podstatnější je, že náš Model S zvládne dalších 900 tisíc mil (1,45 mil. km) za dalších šest let pod tovární zárukou. Konvenční auto se 300 tisíci mílemi by bylo blízko konce své životnosti, to znamená, že ekonomičnost těchto služeb s elektrickými auty je násobně atraktivnější než s konvenčními vozy," říká Haydn Sonnad, zakladatel firmy Tesloop. Jsme na to zvědavi, Model S se dvěma miliony na tachometru bude rarita i za šest let. Pokud to opravdu zvládne...

















Tahle Tesla má za sebou 483 tisíc kilometrů, tisíce nabíjení u Superchargerů a jednu výměnu baterie
Její servisní historie je ovšem bohatší, než se zdá
Zdroje: Tesloop, Tech Crunch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva