Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc

Skoro půl milionu kilometrů za pouhé dva roky najel tento Model S. Původní akumulátor už nemá a její servisní historie je vůbec poměrně bohatá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc

1.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skoro půl milionu kilometrů za pouhé dva roky najel tento Model S. Původní akumulátor už nemá a její servisní historie je vůbec poměrně bohatá.

Kolik kilometrů lze najet ročně s elektromobilem? 30, 40, 60 tisíc? Má malý dojezd a dlouho se nabíjí, takže limitem je teoreticky spíš tohle. Měli jsme tu ale finského taxikáře, který zvládl za tři roky přes 400 tisíc kilometrů, tedy nějakých 130 tisíc kilometrů za rok. Jistě úctyhodná porce i na normální auto, jemuž doplnit energii trvá deset minut, ne deset hodin.

Jak se ukazuje, tato finská Tesla není rekordmankou v kilometrovém proběhu, a to ani celkovém, ani ročním. Americká firma Tesloop, která provozuje v podstatě meziměstskou taxislužbu v Kalifornii, se svým jediným Modelem S - zbytek flotily tvoří Modely X - najezdila od roku 2015 už 300 tisíc mil, tedy přesně 482 803 kilometrů.

Dotčený Model S, přezdívaný „eHawk” (doslova „eJestřáb”), byl prvním vozem ve flotile firmy. Metu 300 tisíc mil pokořil 29. srpna 2017, tedy před pár dny. Pro Tesloop začal jezdit v červenci roku 2015; do září 2016 najezdil 200 tisíc mil (322 tisíc km), což znamená 23 tisíc km měsíčně. Za 11 měsíců pak přidal zbylých 100 tisíc mil, jezdil tedy s průměrným měsíčním proběhem cca 15 tisíc km.

Podle zprávy Tesloopu byly servisní výdaje za oněch téměř 483 tisíc km ve výši 10 492 dolarů, tedy aktuálním kurzem cca 232 tisíc korun, a vůz stál v servisu celkem 12 dnů. To zní s ohledem na proběh skoro jako idylka, necelých 50 haléřů na servisní náklady na kilometr vážně není mnoho. Když si ale projdete kompletní servisní historii vozu (nejsou tu faktury za pneumatiky a další spotřební materiál - „palivo” bylo z drtivé většiny čerpáno zdarma u Superchargerů), zjistíte, že realita je trochu komplikovanější. Vůz dostal postupně spoustu nových dílů, většinou ale za nulovou cenu - v rámci záruky nebo z dobré vůle Tesly. Všech 31 stránek servisních záznamů je vám k dispozici níže.

Pokud vás napadla degradace baterie, nejste sami. Člověk by čekal, že bude poměrně velká, když tenhle Model S jezdil každý den a v podstatě pořád musel být nabíjen u Superchargerů kvůli jejich rychlosti nabíjení, ale není to tak strašné. Když měl tento Model S na hřbetě zmíněných 200 tisíc mil, kapacita baterie byla o 6 % nižší než u nového auta, a to i přes fakt, že baterie byla vždycky nabíjena na 100 %, nikoliv na pro životnost baterie doporučených 90 %. Pokud by byl původní dojezd 300 km na jedno nabití, znamená to jeho snížení na 282 km.

V tu dobu se objevil problém se softwarem baterie nikoliv nepodobný tomu, který zažil výše zmíněný finský taxikář se svou starší Teslou - displej ukazoval ještě 16 km dojezdu, ale baterie byla prázdná a vůz se vypnul. Tesla tehdy slibovala aktualizaci softwaru, v rámci záruky ale tomuto vozu vyměnila kompletně celý akumulátor za nový, takže komplexní pohled na degradaci baterie po 483 tisících km s intenzivním nabíjením tento vůz bohužel nenabízí.

Nabízí ovšem vysvětlení, proč u obou vozů došlo k tomuto problému. Podle Tesly je důvodem změna chemie uvnitř baterie, která je běžná pro elektromobily s takhle vysokým kilometrovým proběhem. A ve zmíněných 232 tisících za servis výměna baterií pochopitelně opět započítána není. Kolik by vůz stál na servisu, kdyby majitel musel vše platit, můžeme jen hádat, na fakturách jsou u neplacených položek sumy vždy nulové. Už kvůli onomu akumulátoru je ale jasné, že půjdou přes 1 milion Kč.

Tesloop srovnává svůj Model S s Mercedesem třídy S, který by podle jejích dat při stejném používání strávil v servisu celkem 112 dnů a údržba by stála 52 tisíc dolarů, tj. 1,15 milionu korun. Přesněji firma uvádí v prvé řadě náklady 86 tisíc dolarů za údržbu i palivo, ale protože do výše zmíněných 10 tisíc dolarů palivo započítáno není, nemůžeme ho započítat ani zde. Nutno Navíc podotknout, že s měsíčním nájezdem okolo 23 tisíc km by se u konvenčního auta musel jednou až dvakrát měsíčně, podle výrobcem stanovených intervalů, měnit motorový olej, což u elektromobilu nutné není.

"Ušetřit desetitisíce dolarů na údržbě a palivu je velká výhra, ale podstatnější je, že náš Model S zvládne dalších 900 tisíc mil (1,45 mil. km) za dalších šest let pod tovární zárukou. Konvenční auto se 300 tisíci mílemi by bylo blízko konce své životnosti, to znamená, že ekonomičnost těchto služeb s elektrickými auty je násobně atraktivnější než s konvenčními vozy," říká Haydn Sonnad, zakladatel firmy Tesloop. Jsme na to zvědavi, Model S se dvěma miliony na tachometru bude rarita i za šest let. Pokud to opravdu zvládne...


Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 1 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 01Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 2 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 02Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 3 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 03Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 4 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 04Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 5 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 05Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 6 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 06Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 7 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 07Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 8 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 08Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 9 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 09Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 10 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 10Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 11 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 11Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 12 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 12Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 13 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 13Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 14 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 14Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 15 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 15Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 16 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 16Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 17 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 17
Tahle Tesla má za sebou 483 tisíc kilometrů, tisíce nabíjení u Superchargerů a jednu výměnu baterie

Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 18 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 19Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 19 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 20Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 20 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 21Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 21 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 22Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 22 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 23Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 23 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 24Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 24 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 25Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 25 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 26Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 26 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 27Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 27 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 28Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 28 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 29Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 29 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 30Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 30 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 31Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 31 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 32Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 32 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 33Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 33 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 34Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 34 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 35Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 35 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 36Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 36 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 37Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 37 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 38Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 38 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 39Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 39 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 40Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 40 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 41Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 41 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 42Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 42 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 43Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 43 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 44Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 44 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 45Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 45 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 46Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 46 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 47Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 47 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 48Existuje i více ojetá Tesla Model S. Tato najela 483 tisíc km, problémů bylo víc - 48 - Tesla Model S Tesloop eHawk 483 tkm 49
Její servisní historie je ovšem bohatší, než se zdá

Zdroje: Tesloop, Tech Crunch

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.