Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu víc a víc ovládají „východní” auta. Škoda stíhá Fiat, Dacia rekordně roste
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdysi vysmívaná auta z východu už západoevropanům dávno nesmrdí. Neskončilo ale jen u toho, zejména Škoda a Dacia jsou pořád na koni.
Letos již podruhé si můžeme posvítit na evropské prodeje. Stejně jako v lednu přitom budeme mluvit o růstu, tentokrát ovšem vskutku výrazném. Registrováno bylo 1 125 397 nových vozů, což neznačí jen 4,3procentní meziroční růst, ale především historicky druhý nejlepší výsledek v historii po únoru 2008. Přispěly k němu přitom všechny hlavní trhy s výjimkou Velké Británie (-2,8 %), která soustavně klesá již jedenáctý měsíc v řadě.
Největší posun k lepšímu je spojen se Španělskem (+13 %), které v případě letošního února britský trh již předstihlo. Prozatímní výsledky za první dva měsíce pak sice ještě do popředí staví ostrovní království, nicméně to sráží k zemi jak neustálá nejistota spojená s Brexitem, tak přepracovaný systém emisních poplatků, který byl zaveden na jaře loňského roku a který zdražil vlastnictví malých aut, které se na prodejích podílí především.
Když jsme již naťukli prozatím letošní výsledky, můžeme zmínit, že celá Evropa si oproti lednu a únoru loňského roku polepšila o 5,8 procenta. Je však otázkou, zda se prodeje již nezačínají dotýkat pomyslného stropu. Analytici totiž již hezkých pár měsíců varují před přílišným optimismem, dle nich by dokonce od druhého letošního čtvrtletí měl přijít propad. Zda ale taková situace skutečně nastane, zjistíme nejdříve za dva měsíce.
Aktuálně se tedy přesuneme k jednotlivým automobilkám, kde musíme upozornit na jednu stěžejní záležitost, které jsme si v případě lednové zprávy nevšimli - součástí asociace ACEA již není část japonských značek. Neplatí to o Hondě, ta je naopak od ledna novým členem, nicméně výsledky Mazdy, Subaru či Mitsubishi již ACEA nezveřejňuje.
Asociace situaci nikterak oficiálně nekomentovala, neznamená to, že by registrace těchto automobilek nešly vypátrat - i když občas budou o trochu opožděnější. Momentálně totiž máme k dispozici pouze data za leden, kdy Mazda prodala 19 982 vozů, Mitsubishi pak 10 330 a Subaru mělo na kontě 2 860 registrací.
Toliko ale drobná odbočka, nyní již zpět k únorovým výsledkům a datům belgické organizace. Povšimnout si přitom můžeme růstu prakticky na všech frontách, přičemž ten největší je spojen s koncernem PSA (+67,6 %). Dáno je to samozřejmě tím, že nově sem spadá i Opel. Samotný Peugeot si ale polepšil „jen“ o 16,2 procenta a Citroën o 7,9 %. DS pak již poněkud tradičně míří dolů (-19,8 %).
Pokles je spojen také s Renaultem (0,4 %), alianci však renomé nemalou měrou vylepšuje Dacia (+24,3 %), která je aktuálně nejrychleji rostoucí „velkou” značkou. O trochu horší je již situace v FCA, kde sice Jeep (+52,2 %) a Alfa Romeo (+17,3 %) rostou v rámci procent hodně, v případě kusů je ale posun již méně významný. Navíc vše poněkud sráží Fiat (-8,8 %), stejně jako jdou dolů výsledky dua Lancia/Chrysler (-42,3 %).
Jelikož italskou automobilku jsme loňský rok párkráte srovnávali s tou českou, nevyhneme se tomuto poměřování ani nyní. Obě značky jsou totiž díky růstu Škody (+12,9 %) opět výrazně u sebe, což odpůrci mladoboleslavské automobilky jistě neradi uslyší. Zatím je sice může těšit, že v únoru i za první dva měsíce je Škoda za Fiatem, nicméně za dva tři měsíce již vše může být jinak.
Veškeré podrobné výsledky najdete v tabulkách níže, my již jen vypíchneme jednu zajímavost, a tou je propad většiny japonských značek, kteří u ACEA ještě zůstávají. Lexus je dole o 0,9 procenta, Nissan pak o sedm a již zmiňovaná Honda o takřka deset...





Únorové prodeje na evropských trzích jsou druhé nejvyšší v historii, zásluhu na tom přitom má většina zemí. Výrazně se ovšem propadá Británie
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 8 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 10 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 11 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom