Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropští taxikáři stávkují proti službě Uber, co to vlastně je?
12.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Taxikáři mají nového nepřítele - mobilní aplikaci Uber. Označují ji za nelegální a v některých městech proti ní protestují. Včera stála města Londýn i Paříž.
Uber je, zjednodušeně řečeno, poněkud modernější alternativa tradičních taxislužeb. Jde o aplikaci, kterou si stáhnete si ji do telefonu a ve chvíli, kdy potřebujete odvézt z jednoho místa na jiné, aplikace pomocí GPS zjistí, jestli je poblíž nějaký řidič. Kontaktuje jej a on může ihned odpovědět. Pak jen počkáte u silnice a on během chvilky přijede. Lze také zavolat takového řidiče na určité místo na určitou dobu. Odpadá tak potřeba centrálního dispečinku, který využívají běžné taxislužby a především - celé řešení staví na trochu jiném principu než na tom, který taxislužby definuje.
Ti, kdož nabízejí takovou přepravu, sice mohou být ve skutečnosti obdobou tradičních taxikářů a touto činností se živit, také to ale může být prakticky kdokoli „z ulice”, kdo Uber též používá. I když celá služba prošla různými fázemi vývoje, dnes se rád označuje za „ride-sharingovou”, tedy jakousi službu pro sjednání spolujízdy. A už tím se vymyká taxikářským regulacím, neboť domluvit si s jiným odvoz za úplatu může zkrátka kdokoli.
V některých zemích se, ač aplikace funguje také jako taxametr, vymyká Uber regulacím i tím, že před odjezdem ukáže cenu plánované cesty. To je další podstatný rozdíl - řidič klasického taxíku nebo jeho dispečer vám může cenu předem odhadnout též, přesně ji ale neznáte, určí ji až taxametr, se kterým lze rozličně manipulovat. Také kvůli této části jsou taxislužby regulovány, taxikáři potřebují v mnoha městech zvláštní licence, účastníci služby Uber nikoli.
Řidiči jsou tedy společností provozující Uber údajně prověření, tím ale limity končí. Aplikace tedy pochopitelně nehledá všechny „taxíky” v okolí - vyhledává jen „ty svoje”, které se tradičními taxikáři obvykle nepřekrývají. Dalším rozdílem je, že oproti běžným taxíkům, které si zavoláte telefonem nebo na ně mávnete na ulici, je Uber značně levnější. To spolu s velmi snadnou dostupností prostřednictvím aplikace v mobilu a množství nově se účastnících řidičů znamená, že běžné taxíky mají obrovskou konkurenci - a taky jim ubývá zákazníků. Proto se v několika městech Evropy taxikáři rozhodli stávkovat.
Příkladem budiž Londýn, kde jezdí světoznámé černé taxíky. Jen ony mohou používat systém taxametrů, ostatní společnosti osobní přepravy musí zákazníkovi sdělit cenu jízdy předem a tu pak dodržet. LTDA (London Taxi Drivers Association) tedy označila Uber za nelegální, avšak TFL (Transport for London, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu) řekla, že Uber v rozporu s pravidly není. Právě z výše zmíněného důvodu.
Včerejšího dne tedy v Londýně stávkovalo na deset tisíc černých taxíků. Plán zněl na stávku od 14 do 15h, ještě o hodinu později však někteří taxikáři údajně zůstávali. To působilo problémy v dopravě a jak společnost Uber, tak TFL a Metropolitní policie apelovaly na LTDA, aby stávku zrušila. „Nepřekvapivě, LTDA, která žije ve středověku, plánuje držet Londýn jako rukojmí a způsobit tak jeho obyvatelům ekonomické škody, které se odhadují na 125 milionů liber (4,17 miliardy korun),” řekla společnost Uber v prohlášení před včerejší stávkou.
Nesouhlas s aplikací Uber se ozývá také z Paříže nebo z Německa. Francie již dříve nařídila povinnou patnáctiminutovou prodlevu, během níž nemohou řidiči, objednaní pomocí mobilu, vyzvednout zákazníka. I v Paříži se tento týden konaly protesty proti Uberu, hlavní argument byl, že služba není registrovaná jako taxi a tak neplatí drahé licence a nemůže používat taxametr, což však pomocí mobilu dělá.
Stejný argument zní z Berlína. Michael Müller, prezident německého svazu provozovatelů taxislužby, říká, že soukromí řidiči Uberu „nemají pojištění pro přepravu osob, nepodstupují pravidelné zdravotní prohlídky a nepodléhají nárokům na vzdělávání a na technický stav vozidla,” kteréžto kontroly tamní běžní taxikáři podstupovat musí. V Německu jsou zatím protesty nejúspěšnější, Hamburk zakázal využívání aplikace podobné Uberu.
Uber zatím zažívá rozkvět - aplikace začala fungovat v roce 2010 v San Francisku a od té doby se rozšířila nejen po celých Spojených státech, ale i ve světě, celkem ve 37 zemích. Kromě zmíněných měst funguje také ve Vídni, Mnichově, Frankfurtu nebo Zürichu; žádná česká města však zatím na seznamu nejsou.
Taxikáři San Franciska a Bostonu již dříve v letošním roce proti Uberu protestovali, podobně jako nyní ti evropští. Stávky však Uberu pochopitelně spíše pomáhají. Nejen marketingově, ale i fakticky - když tradiční taxíky nejezdí, padne jim do rukou většiny volných klientů. Včera, v den londýnské stávky: „Vidíme 850 % nárůst zájmu o aplikaci oproti minulé středě,” říká společnost. A také vyvrací všechny obavy o bezpečnost nebo serióznost služby, alespoň v Londýně: „Prošli jsme nejnáročnějším auditem soukromých osobních přepravců od TFL, a to se vztyčenou vlajkou,” stojí dále v prohlášení.
Nevypadá to, že by Uber v dohledné době zpomalil. Tuto službu podporuje jak Google ve svých mapách pro mobily, odkud je po poslední aktualizaci možné si vůz přímo zavolat, tak například i investiční banka Goldman Sachs. Společnost také již testuje vylepšení aplikace, které umožní například přivolat vůz pro více lidí nebo s dětskými autosedačkami.
Tradičním taxikářům, kterým kde kdo příliš nevěří, končí s nástupem podobných aplikací zvláštní monopol na osobní přepravu, a to ještě výrazněji, než s nástupem přepravců s předem danou cenou, které de iure taxíky také nejsou. Protesty proti konkurenci se zrovna v tomto odvětví dají očekávat, lepší by ale podle nás byl jiný přístup - zlepšit své služby a novince řádně konkurovat, nikoliv volat po další deformaci trhu ze strany úřadů. To zákazníkům sympatické jistě nebude...





Londýnští taxikáři, ale nejen oni, protestovali proti aplikaci Uber, která jim v přepravě osob úspěšně konkuruje
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Za cenu ostudné nové A6 skoro v základu můžete mít našlapané 600koňové Audi RS6 končící generace
10.3.2025„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025Šéf VW už si nevidí ani na špičku nosu, jeho slova při prezentaci posledního konceptu nemají s realitou společného ani ň
10.3.2025Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025Čínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
10.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva