Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropské i světové auto roku 2019 je totální propadák, možná přepíše historii
15.8.2019 | Petr Prokopec
Auta roku nemusí být vždy prodejní trháky, aby se ale za první rok po celém světě neprodalo ani 7 tisíc kusů? A během toho druhého se prodávalo pár set vozů měsíčně v celých USA? Jaguar I-Pace zákazníky neoslovuje.
Evropským i světovým autem roku se pro letošek stal Jaguar I-Pace. Britský elektromobil tím zakončil spanilou jízdu, během které sbíral jednu trofej za druhou. Člověk by tedy očekával, že takový vůz bude na trhu zájem a zpočátku to tak i vypadalo. Tvrzení samotné značky hovořila o tom, že firma ještě před příchodem I-Pace na trh obdržela 25 tisíc objednávek. A jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat ona ocenění, zájem publika měl narůst ještě více, prý vůbec nad výrobní možnosti Britů. Jak se ale nyní ukazuje, realita je jiná.
Veškeré dosavadní optimistické zprávy nemohl mít ani trochu reálný základ a I-Pace nezvládá překonat ani jeden model Tesly, natož pak kohokoli jiného. A nedostatečnou výrobou to skutečně není. Za loňský rok se neprodalo ve světě ani 7 tisíc aut a za prvních šest měsíců letošního jde pouze o 9 077 exemplářů. Z této porce pouze 1 309 vozů připadá na Spojené státy, tamní dealeři přitom mají na skladech 1 338 neprodaných vozů. Při aktuálním odbytu je to zásoba na více než půl roku, dost přehnaný stav.
Pro Jaguar se tak I-Pace stává jen mlýnským kamenem na krku, což není dobrá zpráva pro mateřský koncern Tata Motors. Britská automobilka totiž tuto společnost uvrhla do největší ztráty v její historii, a to mimo jiné kvůli miliardovým investicím do elektromobility, které optikou aktuálního „úspěchu” I-Pace na trhu mohou stát zcela nenávratnými.
Nepřekvapí proto, že severoamerické zastoupení již vyrukovalo s novou slevovou akcí, v jejímž rámci je možné koupit I-Pace o 15 tisíc dolarů (cca 349 tisíc Kč) levněji. Z této sumy přitom 7 000 USD (162 770 Kč) připadá na federální daňový kredit, zatímco částka 5 000 USD (116 260 Kč) jde na konto automobilky. Ta pak nově nabízí ještě bonus zvaný Tesla Conquest, se kterým se cena snižuje o zbývající 4 000 USD, a to jen za to, že už vlastníte Teslu, ale přesto jste se rozhodli (i) pro Jaguar.
Jakkoliv je ovšem rozdíl, jestli u prodejců platíte 69 500 USD (1,6 mil. Kč) nebo 54 500 USD (1,27 mil. Kč), zájem publika ani taková pobídka nerozdmýchala - 213 kusů prodaných v celých USA za letošní červenec je tristní bilance. Zákaznický potenciál se zdá být už po tak krátké chvíle vyčerpaný a jen ukazuje, jak moc velká poptávka na současném trhu po elektrických autech existuje.
V kontextu s výše zmíněným je smutné, že automobilky dnes investují miliardy eur do vývoje aut, jako je toto, o které na trhu stojí pár promile zákazníků. Bez okolků ale označují jako nesmyslnou zlomkovou investici třeba do vývoje nové manuální převodovky s tím, že kvůli 10 nebo 15 procentům potenciálních klientů to dělat nebudou. Vliv regulací na současný automobilový trh je zkrátka enormní a produkt dále vzdalující od představ těch, kteří si jej nakonec musí koupit.
Závěrem jen dodejme, že je hořce úsměvné, že značku v této době zajímají malichernosti, jako je třeba definice nová automobilu v odborných slovnících. V nich se totiž píše o dopravním prostředku, který je poháněn především spalovacím ústrojím. Něco takového ale dle Britů již neodpovídá realitě, proto začali hledat nový termín, který by současný stav reflektoval daleko více.
Oslovili přitom i fanoušky na sociálních sítích, nic konkrétního ale zatím nezaznělo. A možná ani nezazní, protože I-Pace zatím ve světě aut redefinuje jen slovo „propadák”. Historicky nejméně úspěšným vozem zaměřeným na širší klientelu, který vyhrál anketu Car Of The Year, je NSU Ro80. Prodalo se jej asi 34 tisíc kusů - I-Pace bude ještě mít co dělat, aby takové bilance dosáhl, zatím je asi na polovině...
Jaguar I-Pace je možná nejméně prodávaným Světovým autem roku v historii ankety WCOTY
Zdroje: Clean Technica, Jaguar
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie