Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropské i světové auto roku 2019 je totální propadák, možná přepíše historii
15.8.2019 | Petr Prokopec
Auta roku nemusí být vždy prodejní trháky, aby se ale za první rok po celém světě neprodalo ani 7 tisíc kusů? A během toho druhého se prodávalo pár set vozů měsíčně v celých USA? Jaguar I-Pace zákazníky neoslovuje.
Evropským i světovým autem roku se pro letošek stal Jaguar I-Pace. Britský elektromobil tím zakončil spanilou jízdu, během které sbíral jednu trofej za druhou. Člověk by tedy očekával, že takový vůz bude na trhu zájem a zpočátku to tak i vypadalo. Tvrzení samotné značky hovořila o tom, že firma ještě před příchodem I-Pace na trh obdržela 25 tisíc objednávek. A jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat ona ocenění, zájem publika měl narůst ještě více, prý vůbec nad výrobní možnosti Britů. Jak se ale nyní ukazuje, realita je jiná.
Veškeré dosavadní optimistické zprávy nemohl mít ani trochu reálný základ a I-Pace nezvládá překonat ani jeden model Tesly, natož pak kohokoli jiného. A nedostatečnou výrobou to skutečně není. Za loňský rok se neprodalo ve světě ani 7 tisíc aut a za prvních šest měsíců letošního jde pouze o 9 077 exemplářů. Z této porce pouze 1 309 vozů připadá na Spojené státy, tamní dealeři přitom mají na skladech 1 338 neprodaných vozů. Při aktuálním odbytu je to zásoba na více než půl roku, dost přehnaný stav.
Pro Jaguar se tak I-Pace stává jen mlýnským kamenem na krku, což není dobrá zpráva pro mateřský koncern Tata Motors. Britská automobilka totiž tuto společnost uvrhla do největší ztráty v její historii, a to mimo jiné kvůli miliardovým investicím do elektromobility, které optikou aktuálního „úspěchu” I-Pace na trhu mohou stát zcela nenávratnými.
Nepřekvapí proto, že severoamerické zastoupení již vyrukovalo s novou slevovou akcí, v jejímž rámci je možné koupit I-Pace o 15 tisíc dolarů (cca 349 tisíc Kč) levněji. Z této sumy přitom 7 000 USD (162 770 Kč) připadá na federální daňový kredit, zatímco částka 5 000 USD (116 260 Kč) jde na konto automobilky. Ta pak nově nabízí ještě bonus zvaný Tesla Conquest, se kterým se cena snižuje o zbývající 4 000 USD, a to jen za to, že už vlastníte Teslu, ale přesto jste se rozhodli (i) pro Jaguar.
Jakkoliv je ovšem rozdíl, jestli u prodejců platíte 69 500 USD (1,6 mil. Kč) nebo 54 500 USD (1,27 mil. Kč), zájem publika ani taková pobídka nerozdmýchala - 213 kusů prodaných v celých USA za letošní červenec je tristní bilance. Zákaznický potenciál se zdá být už po tak krátké chvíle vyčerpaný a jen ukazuje, jak moc velká poptávka na současném trhu po elektrických autech existuje.
V kontextu s výše zmíněným je smutné, že automobilky dnes investují miliardy eur do vývoje aut, jako je toto, o které na trhu stojí pár promile zákazníků. Bez okolků ale označují jako nesmyslnou zlomkovou investici třeba do vývoje nové manuální převodovky s tím, že kvůli 10 nebo 15 procentům potenciálních klientů to dělat nebudou. Vliv regulací na současný automobilový trh je zkrátka enormní a produkt dále vzdalující od představ těch, kteří si jej nakonec musí koupit.
Závěrem jen dodejme, že je hořce úsměvné, že značku v této době zajímají malichernosti, jako je třeba definice nová automobilu v odborných slovnících. V nich se totiž píše o dopravním prostředku, který je poháněn především spalovacím ústrojím. Něco takového ale dle Britů již neodpovídá realitě, proto začali hledat nový termín, který by současný stav reflektoval daleko více.
Oslovili přitom i fanoušky na sociálních sítích, nic konkrétního ale zatím nezaznělo. A možná ani nezazní, protože I-Pace zatím ve světě aut redefinuje jen slovo „propadák”. Historicky nejméně úspěšným vozem zaměřeným na širší klientelu, který vyhrál anketu Car Of The Year, je NSU Ro80. Prodalo se jej asi 34 tisíc kusů - I-Pace bude ještě mít co dělat, aby takové bilance dosáhl, zatím je asi na polovině...
Jaguar I-Pace je možná nejméně prodávaným Světovým autem roku v historii ankety WCOTY
Zdroje: Clean Technica, Jaguar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 2 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 3 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 5 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva