Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropské automobilové trhy dále klesají, mohou spadnout až na úroveň roku 1986
4.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Přeregulované trhy nadále nefungují a automobilový průmysl na to doplácí v prvé řadě. Už teď jsme se ocitli v nejhorší situací za poslední dekády.
Snaha o řízení všech evropských ekonomik z jediného místa, masivní přerozdělování vedoucí k úvěry zatíženým investicím do nesmyslných, trhem nežádaných projektů, nákladné nucení zákazníkům to, co sami nechtějí nebo pokusy plnit státní pokladny zvyšováním daní. To vše mimo jiné stojí za ekonomickým úpadkem Evropy v posledních letech, který se logicky projevuje na jednom z nejvýznamnější a také nejvíce regulovaných odbytišť - na trhu s auty.
V posledních měsících píšeme o mnohdy extrémních poklesech prodejů aut na klíčových evropských trzích jako je Španělsko, Francie nebo Itálie, ale i mnoha menších typu Portugalska či Rakouska. Situace je poměrně bezútěšná a naději na zlepšení už ztrácí i ti největší optimisté. První čísla za říjen obavy nevyvrací a očekávání pro další nejen měsíce, ale i rok nejsou vůbec pozitivní.
Nemůže být přitom pochyb o tom, že současný stav není následkem „nezodpovědných operací nenasytných bankéřů”, ale už mnohokrát popřenou socialistickou vizí o tom, že blahobyt lze nařídit, uzákonit, získat braním bohatým, že si na něj lze věčně půjčovat. Zejména v tomto století se Evropa vzdala racionality a skrze zadlužující se státní pokladny odvádějící ohromné peníze do evropsko-unijních fondů neprůhledně financuje investice, o jejichž realizaci bylo rozhodováno od zeleného stolu bez ohledu na jejich skutečnou potřebnost. Zejména to přivedlo některé dílčí ekonomiky až na samé dno.
Už jen toto by pro devastaci trhů nejen s auty stačilo, příčin je ale více. Regulace EU i mnohých jednotlivých států posouvají auta pod rouškou zelených nálad dále od skutečných preferenci zákazníků, uměle zvyšují ceny chtěného, z hlediska odbytu bezúspěšně snižují ceny nechtěného a omezují vstup vždy ozdravné konkurence do odvětví a situaci dále zhoršují. Nelze se pak divit tomu, co se dnes děje, ani tomu, že spása rozhodně není na dosah - evropské i regionální autority se pokoušejí situaci řešit těmi samými prostředky, kterými problémy způsobily. Ještě větším přerozdělováním, většími subvencemi, většími regulacemi.
Například zmíněný, až brutální úpadek španělského trhu nastal po zvýšení daně z přidané hodnoty, která auta pochopitelně zdražila. Nepochybujeme přitom o tom, že způsobila nejen snížení prodeje aut, ale i dalších komodit a ve výsledku měla i pro státní kasu přesně opačný efekt. Pokud někdo chce trh rozhýbat a vyřešit problémy s prázdnotou-zející státní pokladnou, pak jedině výrazným omezením výdajů a naopak snížením daní, které donutí zákazníky utrácet. Účtováním mezi státními institucemi žádný reálný produkt nevznikne.
Říjen sice vypadá o něco optimističtěji, když například Španělsko hlásí meziroční pokles trhu „jen” o 21,7 procenta nebo Francie o 7,8, k úspěchu ale mají tato čísla daleko. A co je horší, opravdu nikdo nedělá nic racionálního proto, aby se situace zlepšila, a tak žádné zlepšení ani není očekáváno.
„Dnes zde není žádný náznak ani jasná data ukazující na možnost zlepšení během několika následujících měsíců,” řekl k věci pro Autonews Europe Ulrich Winzen, šéfanalytik automobilový průmysl v německé pobočky společnosti R. L. Polk. Winzen dokonce očekává, že letos evropské prodeje aut klesnou pod hranici 12 milionů, poprvé od roku 1993. Příští rok by se pak mohly dostat ještě níže a dostat se tak na úroveň roku 1986, kdy též ojediněle klesly pod úroveň 12 milionů.
Šéfanalytik R. L. Polk ale i přes nulové signály o možném zlepšení věří v to, že vývoj nabere lepší trend ke konci roku 2013. A vede ho k tomu docela racionální předpoklad, který by měl platit skoro bez ohledu na vnější faktory: „Ekonomové mají sklon podceňovat nejen recese, ale také oživení trhů. Jednou se prostě přestaneme budit s myšlenkami na to, jaké strašné zprávy o eurozóně nás čekají - je zde významná odkládaná poptávka čekající na uvolnění v momentě, kdy se věci trochu uklidní,” řekl Winzen.
Zatím čekáme na na data o prodejích z dalších významných trhů, relativně příjemné zprávy už přišly z nadále relativně stabilního Německa, kde trh v říjnu meziročně v absolutních číslech stoupl o 0,5 procenta. Po zohlednění rozdílného počtu pracovních je zde sice pětiprocentní pokles, Německo je ale i tak ze střednědobého hlediska oázou klidu - s 2,62 miliony prodanými auty za 10 měsíců letošního roku meziročně klesá jen 1,6 procenta.
Nic to ale nemění na tom, že skutečná příčina současných problémů je řešitelná hned a efekt může nastat i v relativně krátkém období. Stačí, aby si ti, kteří evropské ekonomiky uškrtili svými možná dobře míněnými, ale zcela kontraproduktivními opatřeními, přiznali chybu. Ale něčeho takového se asi nedočkáme nikdy...
Jen pokusy obrátit kormidlo dějin vpřed, zpátky ni krok, mohly způsobit, že relativně velmi drahý a úzce použitelný elektromobil Renualt Zoe je ve Francii prodáván s masivními dotacemi za ceny od 13 700 Eur. Auta se spalovacími motory jsou přitom v téže zemi zatěžována tzv. ekologickými malusy až ve výši 6 000 Eur (stačí mít např. vůz se spotřebou nafty přesahující 7,5 litru), přičemž penalizováni jsou i zájemci o auta se spotřebou od 5,1 litru paliva na 100 km. Výsledek? Neprodává se ani jedno, ani druhé.
Zdroj: Autonews Europe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva