Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU potichu zavedla nařízení, které může zničit všechny automobilové závody
6.11.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie málokdy něco přímo zakazuje, její nařízení ale mívají nepřímo stejný dopad. Další nová povinnost může v Evropě znamenat konec třeba i pro F1.
V roce 2007 došlo na jedné slovinské farmě k incidentu, který v první chvíli působil banálně, nicméně ve výsledku může vést ke konci motorsportu v Evropě. Dělník Damijan Vnuk byl sražen z žebříku přívěsem couvajícího traktoru na soukromé pozemku. Za újmu na zdraví se domáhal kompenzace z tzv. povinného ručení, u pojišťovny ale narazil. Dle pojišťovny má být pojistné plnění z pojištění odpovědnosti vyplaceno pouze v případě, kdy se incident odehraje na veřejné komunikaci. A tou soukromý pozemek jednoznačně není.
Právní bitva se neskutečně natáhla, až v roce 2014 skončila u evropského soudního dvora. Ten se přiklonil na stranu pana Vnuka, ovšem trochu jiným způsobem. Neboť šlo o incident, který se odehrál na pozemku firmy, u které byl zaměstnán, bylo vše řešeno jako pracovní úraz a odškodné bylo panu Vnukovi vyplaceno z kapsy jeho zaměstnavatele. To vypadá jako rozumné rozuzlení celé situace, které pořád nemá nic společného s auty ani motoristickým sportem, to by se ale do hry nesměla zapojit Evropská komise.
Ta rozhodla, že pro zabránění opakování podobných případů bude vyžadovat, aby byla na celém území Unie nezávislou třetí stranou pojištěna veškerá motorová vozidla určená k provozu po zemském povrchu a poháněná mechanickým ústrojím, a to bez ohledu na lokaci či čas. To vzbudilo nevoli u prakticky všech členských států, neboť takto široce pojaté pravidlo by mohlo být vykládáno jakkoliv a zahrnovat by klidně mohlo i traktorové sekačky na trávu.
Odpor jednotlivých zemí ale nebyl úspěšný, neboť v květnu letošního roku Evropská komise potvrdila, že neomezené pojištění bude povinné pro „jakýkoliv druh vozidla, pokud mezi jeho běžné funkce patří přeprava, a to bez ohledu na terén, kde se vozidlo nachází, a bez ohledu na skutečnost, zda stojí nebo je v pohybu“. To skutečně znamená, že pojistit bude nutné i ony sekačky nebo třeba golfové vozíky. Jenže zatímco takové stroje vám pojišťovna pojistí za drobné bez větších problémů, v případě automobilových závodů to tak jednoduché není.
„Toto nařízení se vztahuje na jakékoliv motorové vozidlo, na jakémkoliv povrchu, kdekoliv v Evropské unii,“ uvedl Chris Aylett, šéf asociace motorsportu. A dodal, že v jeho důsledku mohou být jakékoliv závody v Evropě od počátku příštího roku fakticky ilegální. „Žádná pojišťovna totiž nebude krýt riziko nehod v rámci motorsportu. Není možné převzít odpovědnost za veškerá možná zranění osob, která se na závodní dráze odehrají.“
Motoristický sport je z podstaty riziková záležitost, a protože pojištění musí být dle nového nařízení neomezené a kryté třetí stranou z řad licencovaných institucí, nebude pojišťovna vůbec ochotna takové riziko nést, nebo bude pojistné tak vysoké, že jej nikdo nebude ochoten zaplatit. Je to patová situace, která v tuto chvíli nemá rozumné řešení.
Současný stav může napravit evropský parlament na svém prosincovém zasedání, kde bude sporný zákon ještě jednou probírán. Hlasovat se bude o tom, zda jej opravdu aplikovat na veškerá vozidla na jakémkoliv povrchu. „Pokud ovšem EU nezmění jeho znění nebo pojišťovny kompletně nezmění svůj přístup, motorsport se stane ilegálním,“ varuje Aylett.
Jsme tedy zvědavi, zda Bruselu dojde, jaký nesmysl zase jednou vytáhl a zda jej napraví. Aylett přitom dodává, že záchranou pro závody v Evropě by nebyl ani Brexit, neboť Velká Británie si i po vystoupení z EU má zachovat zákony platící na zbytku kontinentu a tamní nejvyšší soud již rozhodl, že toto nařízení musí být implementováno do britských zákonů. Silverstone by tedy osiřel, stejně jako další okruhy či lokality, kde se jedou závody F1, rallye či třeba WTCC. A je otázkou, jak by to bylo s jízdami na těchto místech čistě pro radost - ani na soukromé vyjížďky na závodní okruhy se dnes povinné pojištění odpovědnosti nevztahuje...






Pojistit třeba závody Formule 1 je prakticky nemožné, respektive sumu požadovanou pojišťovnami by nikdo nezaplatil. Motorsport tak díky nařízení EU může od příštího roku v Evropě skončit
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11