Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU je zcela mimo realitu, výrobce tlačí do drastické redukce CO2, ač už 3 roky rostou
28.6.2020 | Petr Prokopec
Tato situace jen připomíná, jak dalece vzdálená od reality zůstává Evropská unie. Zatímco automobilový průmysl kolabuje pod následky koronavirové krize, ona trvá na snížení emisí CO2.
Prakticky celý letošní rok se nemluví o ničem jiném než o koronaviru. Nová infekční choroba odstartovala své řádění v Číně, odtud se však záhy přesunula do Evropy, následně i do Ameriky a vlastně skoro celého světa. A jakkoliv můžeme diskutovat o tom, jak velký zdravotní problém reálně představuje, tvrdé restrikce zavedené proti jejímu šíření napáchaly velké ekonomické škody zcela bez debat.
I s jejich postupným omezováním tak lidé nežijí zrovna v jistotě, což přirozeně pramení v eliminaci investic do zbytných věcí. To je pohromou pro řadu odvětví - bez jídla a pití se asi neobejdeme, nicméně třeba koupě nového automobilu je pro většinu lidí snadno odložitelná věc, zvláště pokud ten starší funguje dobře. To je nicméně problém pro automobilky, které byly koronavirovou krizí zasaženy opravdu velkou měrou a dobře na tom nebyly ani před ní.
Už tehdy totiž musely investovat miliardy do elektromobility, o kterou zákazníci nestáli a nestojí. Nicméně EU na ni pod pohrůžkou vysokých pokut za nadlimitní emise CO2 tlačila takovou měrou, že to zkrátka nešlo ignorovat. Rozumně uvažujícího člověka vědomého si reality, ve které zaměstnance propouští jedna automobilová firma za druhou, by jistě jako první napadlo, že EU může s tímto tlakem polevit a nechat automobilky alespoň rok nebo dva snáze dýchat. Vedení EU ale zjevně nechce vidět, co se děje, a tak místo úlev na nové limity CO2 dále tlačí. A to přesto, že sama nyní nejlépe ví, že by byly reálně nedosažitelné i za mnohem příhodnějších okolností.
Jasně o tom svědčí páteční data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) o průměrných emisích aut loni prodaných na starém kontinentu, které jen potvrzují dřívější předpoklady JATO Dynamics. V 2019 tak činil průměr všech aut prodaných v EU, Velké Británii, Norsku a na Islandu 122,4 gramu CO2 na kilometr, což proti předchozímu období nepředstavuje pokles, nýbrž nárůst, a to o 1,6 g. A je to také o 3,6 g více než v roce 2017. Loňský limit 130 g CO2 na km to plní bez problémů, letošních 95 g to ale překonává o desítky procent a vzhledem k dosavadnímu trendu je absolutně nemožné, že by výrobci nový limit splnili.
Od začátku byl absurdní a z prstu vycucaný, a to už v době, kdy ani nenastal odklon zákazníků od dieselů směrem k benzinovým motorům a nepřišla masivní popularita SUV (loni 38 % evropských prodejů). Co nyní EU čeká? Že si lidé půjdou v době největšího ekonomického úpadku za poslední dekády koupit drahý a omezeně použitelný elektromobil a vše bude skvělé? Něco takového se jednoduše nemůže stát a nedošlo by k tomu ani za příhodnějších okolností.
V Bruselu se ale na realitu nehrálo a nehraje, a tak EU jen konstatuje, že „výrobci musí zlepšit spotřebu svých flotil a zrychlit vypouštění nízko- a bezemisních aut na trh”. Na to jistě všichni myslí... EU dále varuje před hrozbou vysokých pokut, v čemž se ovšem nemýlí - každé nově prodané auto loni překračovalo letos platný limit o 27,4 g CO2/km a pokud letos zůstane průměr aspoň stejný (což se při dosavadním trendu nezdá reálné), bude to , optikou EU znamenat pokutu 2 603 Eur za každý vůz - skoro 70 tisíc korun. To jsou skutečně velké peníze, které nelze promítnout do ceny, auta zdražená o desítky tisíc (i když by se to každého vozu dotklo pochopitelně odlišnou měrou) by zvláště v této době nekupoval skoro nikdo.
Je to skutečně absurdní a vůbec bychom se nedivili, kdyby některé slabší automobilky začaly mít už brzy existenční problémy, neboť tlak na rozmach nechtěné elektromobility (loni pouze 4 % prodaných aut i s plug-in hybridy) je ekonomicky neudržitelný stejně jako placení vysokých pokut. Úpadek firem by ale vedl jen k propouštění, díky čemuž se již zmíněná spirála ekonomických problémů pouze prohloubila.
Je v tomto kontextu tragikomické vidět politiky hovořit o snaze někomu pomoci. Ti evropští to mohou udělat tady a teď, místo toho ale dělají pravý opak a ještě vysílají zprávy o tom, že by něco měli dělat jiní.
Automobilky sice nabízí velké množství elektrických a plug-in-hybidních aut, zákazníci po nich ale příliš netoužili ani před koronavirem. A nyní v době ekonomické nejistoty je budou odmítat ještě více. EU přesto zarputile trvá na jejich rozšíření. Foto: Automobilky
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva