Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU chce povinné černé skříňky do všech aut, včetně „chytrých rychlostních asistentů”
5.12.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá na silnicích a chystá další, zatím nejdrastičtější opatření. Všechna auta budou muset dle návrhu disponovat aktivní černou skříňkou.
Pokud patříte mezi fanoušky hollywoodské kinematografie, jistě jste se už setkali s filmy pojednávajícími o ďábelských plánech padouchů na ovládnutí určité země či celého světa. Některé z nich spočívají v nahrazení svobody větší bezpečností. Jinými slovy, stačí v lidech vyvolat dojem, že jejich život je v ohrožení a že pouze s vámi jakožto s osvíceným vůdcem budou pod maximální ochranou. Rádi se v takové chvíli vzdají čehokoli a když následně procitnou, je už pozdě - okovy jsou nasazeny.
Proč o tom vůbec mluvíme? Kvůli novému plánu Evropské unie, který k fantazii hollywoodských scénáristů nemá daleko. Podle záměrů EU by v budoucnu každé auto prodané na Starém kontinentu muselo být osazeno tzv. černou skříňkou. Ta by „zaznamenávala rychlost vozidla nebo úroveň aktivace bezpečnostních systémů před, během a po kolizi“. Tato data mají vést k vyšší bezpečnosti silničního provozu a žádném případě prý nebudou zneužívána.
Na první pohled se může zdát, že EU nejde o nic jiného než o naše dobro. Získané informace mají být informativního charakteru a maximálně dojde k jejich sdílení napříč jednotlivými členskými státy, aby mohla být specificky lokálně zvýšena bezpečnost. To ale není celá skutečnost.
Pokud tento návrh projde, všechna nová auta budou muset v rámci oněch černých skříněk disponovat také „chytrými rychlostními asistenty”. Tady už nejde jen o informaci o tom, jak za určitých okolností jelo nějaké auto rychle či co jiného jste s ním dělali, tyto systémy mají zajistit jednak upozornění řidiče na aktuální povolenou rychlost a také „automatické přizpůsobení vozu” platným limitům v momentě, kdy k jeho řízení využijete podpůrnyých systémů, např. tempomatu. Toto řešení navíc dle záměrů EU „nebude možné jakkoliv deaktivovat, ani potlačit”. V podstatě s sebou tedy povezete druhého řidiče, který nad vaším vozem bude mít za určitých okolností větší kontrolu než vy sami.
Deaktivovat nebude možné ani záznam dat, který bude permanentně sledovat přinejmenším aktuální rychlost vozu, aktivaci jeho bezpečnostních systémů a všechny další relevantní vstupy související se systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. V tuto chvíli má jít jen o jejich analýzu, člověk se ale musí ptát, kdy někoho napadne tytéž informace využít i k pokutování řidičů. Však rychlost se má dodržovat a když už máme v autě zařízení, které ji dokáže dálkově sledovat...
Ani to ale nejsou veškeré záměry EU. Unie dále požaduje, aby každý nový vůz byl osazen detekcí únavy řidiče, zadními senzory monitorujícími prostor za vozem, koncovými lampami blikajícími při nouzovém brzdění a upravenými čelními plochami, jež budou bezpečnější pro chodce. Opomenout pak nesmíme ani alkohol tester, který při „nadýchání“ neumožní nastartovat. Podle EU mají všechny tyto systémy v průběhu šestnácti let zachránit na 25 tisíc životů.
Lze samozřejmě říci, že už jeden lidský život - natož pak 25 tisíc životů - za nějaký ten ústupek stojí. Podobně lze ale argumentovat donekonečna, až nám z naší svobody nezbude vůbec nic, jako v oněch hollywoodských filmech. Je třeba se ptát, kde leží hranice mezi svobodou a bezpečností, kterou nehodláme překročit, čeho už pro onen omílaný „jediný lidský život” nehodláme vzdát. Permanentní monitoring chování všech obyvatel by nepochybně vedl k záchraně spousty lidských životů nejen na silnicích, přesto by snad většina lidí nesvolila k tomu, aby někdo mohl sledovat i to, co děláme v noci ve svých domovech.
Hranici si musí určit každý sám, EU se ale na náš názor ptát nehodlá. Pokud návrh v Evropském parlamentu projde, hned zkraje příštího roku chce EU odstartovat co nejrychlejší dosažení dohody s jednotlivými členskými státy. Realitou by se tak nový systém mohl stát již na počátku nové dekády, ať už budeme chtít nebo ne. Pokud tedy chcete své auto řídit a ne být sledování a někdy i řízení, raději s pořízením nového vozu příliš neotálejte - za pár let už žádný jiný nemusí být k mání.


Černými skříňkami si dnes nechávají lidé svá auta osazovat jen dobrovolně kvůli úspoře na pojištění. EU chce, aby něco takového bylo vlastní všem novým autům, navíc s aktivními funkcemi
Pokud máte pocit, že bezpečnostní systémy vám už nyní mluví do jízdy až příliš, bude zřejmě jen hůř
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025I ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
19.3.2025Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom