Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU chce povinné černé skříňky do všech aut, včetně „chytrých rychlostních asistentů”
5.12.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá na silnicích a chystá další, zatím nejdrastičtější opatření. Všechna auta budou muset dle návrhu disponovat aktivní černou skříňkou.
Pokud patříte mezi fanoušky hollywoodské kinematografie, jistě jste se už setkali s filmy pojednávajícími o ďábelských plánech padouchů na ovládnutí určité země či celého světa. Některé z nich spočívají v nahrazení svobody větší bezpečností. Jinými slovy, stačí v lidech vyvolat dojem, že jejich život je v ohrožení a že pouze s vámi jakožto s osvíceným vůdcem budou pod maximální ochranou. Rádi se v takové chvíli vzdají čehokoli a když následně procitnou, je už pozdě - okovy jsou nasazeny.
Proč o tom vůbec mluvíme? Kvůli novému plánu Evropské unie, který k fantazii hollywoodských scénáristů nemá daleko. Podle záměrů EU by v budoucnu každé auto prodané na Starém kontinentu muselo být osazeno tzv. černou skříňkou. Ta by „zaznamenávala rychlost vozidla nebo úroveň aktivace bezpečnostních systémů před, během a po kolizi“. Tato data mají vést k vyšší bezpečnosti silničního provozu a žádném případě prý nebudou zneužívána.
Na první pohled se může zdát, že EU nejde o nic jiného než o naše dobro. Získané informace mají být informativního charakteru a maximálně dojde k jejich sdílení napříč jednotlivými členskými státy, aby mohla být specificky lokálně zvýšena bezpečnost. To ale není celá skutečnost.
Pokud tento návrh projde, všechna nová auta budou muset v rámci oněch černých skříněk disponovat také „chytrými rychlostními asistenty”. Tady už nejde jen o informaci o tom, jak za určitých okolností jelo nějaké auto rychle či co jiného jste s ním dělali, tyto systémy mají zajistit jednak upozornění řidiče na aktuální povolenou rychlost a také „automatické přizpůsobení vozu” platným limitům v momentě, kdy k jeho řízení využijete podpůrnyých systémů, např. tempomatu. Toto řešení navíc dle záměrů EU „nebude možné jakkoliv deaktivovat, ani potlačit”. V podstatě s sebou tedy povezete druhého řidiče, který nad vaším vozem bude mít za určitých okolností větší kontrolu než vy sami.
Deaktivovat nebude možné ani záznam dat, který bude permanentně sledovat přinejmenším aktuální rychlost vozu, aktivaci jeho bezpečnostních systémů a všechny další relevantní vstupy související se systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. V tuto chvíli má jít jen o jejich analýzu, člověk se ale musí ptát, kdy někoho napadne tytéž informace využít i k pokutování řidičů. Však rychlost se má dodržovat a když už máme v autě zařízení, které ji dokáže dálkově sledovat...
Ani to ale nejsou veškeré záměry EU. Unie dále požaduje, aby každý nový vůz byl osazen detekcí únavy řidiče, zadními senzory monitorujícími prostor za vozem, koncovými lampami blikajícími při nouzovém brzdění a upravenými čelními plochami, jež budou bezpečnější pro chodce. Opomenout pak nesmíme ani alkohol tester, který při „nadýchání“ neumožní nastartovat. Podle EU mají všechny tyto systémy v průběhu šestnácti let zachránit na 25 tisíc životů.
Lze samozřejmě říci, že už jeden lidský život - natož pak 25 tisíc životů - za nějaký ten ústupek stojí. Podobně lze ale argumentovat donekonečna, až nám z naší svobody nezbude vůbec nic, jako v oněch hollywoodských filmech. Je třeba se ptát, kde leží hranice mezi svobodou a bezpečností, kterou nehodláme překročit, čeho už pro onen omílaný „jediný lidský život” nehodláme vzdát. Permanentní monitoring chování všech obyvatel by nepochybně vedl k záchraně spousty lidských životů nejen na silnicích, přesto by snad většina lidí nesvolila k tomu, aby někdo mohl sledovat i to, co děláme v noci ve svých domovech.
Hranici si musí určit každý sám, EU se ale na náš názor ptát nehodlá. Pokud návrh v Evropském parlamentu projde, hned zkraje příštího roku chce EU odstartovat co nejrychlejší dosažení dohody s jednotlivými členskými státy. Realitou by se tak nový systém mohl stát již na počátku nové dekády, ať už budeme chtít nebo ne. Pokud tedy chcete své auto řídit a ne být sledování a někdy i řízení, raději s pořízením nového vozu příliš neotálejte - za pár let už žádný jiný nemusí být k mání.
Černými skříňkami si dnes nechávají lidé svá auta osazovat jen dobrovolně kvůli úspoře na pojištění. EU chce, aby něco takového bylo vlastní všem novým autům, navíc s aktivními funkcemi
Pokud máte pocit, že bezpečnostní systémy vám už nyní mluví do jízdy až příliš, bude zřejmě jen hůř
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 3 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 4 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 6 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 7 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva