Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU chce ještě nižší spotřebu, jen 2,7 litru. A výrobci elektromobilů přijdou o výhody
27.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vzkaz EU je výjimečně jasný - vyrábět více než 20 tisíc elektromobilů souběžně s běžnými vozy se nevyplatí. Výrobci totiž ztratí výhody supekreditů.
Tento týden se sešli členové výboru pro životní prostředí při Evropském parlamentu a opětovně potvrdili snížení limitu CO2 ze současných 130 na 95 gramů na kilometr pro rok 2020, což pro automobilky znamená nutnost snížit průměrnou spotřebu svého portfolia za necelých sedm let na přibližně 3,8 litru na 100 km.
Můžeme samozřejmě jen hádat, proč komise pořád dokolečka schvaluje svůj návrh, navíc když to samé udělala naposledy v březnu. Kdekdo by za tím mohl vidět snahu urychlit hlasování o emisní směrnici na úrovni parlamentu, ale také vytvořit patřičný tlak na získání souhlasu od jednotlivých členských států.
Pro příslušné bruselské orgány je momentálně pověstnou osinou v příslušném otvoru především Německo. Jeho automobilový průmysl se jako jeden z nejsilnějších pilířů tamního hospodářství musí vypořádat s dlouhodobým masivním propadem prodejů nových aut v EU a výrobci se proto logicky snaží vyhnout dalším sankcím a regulacím, které by jejich postavení na unijním trhu dále zhoršilo.
Poněkud nešťastné je, že se automobilky (a to nejen ty německé) nestaví k problému zpříma a nebojují proti pokutám za nadlimitní hodnoty CO2 třeba poukazováním na zjevné nesrovnalosti v argumentech o globálním oteplování či zdůrazňováním podílu osobní dopravy v celkové produkci oxidu uhličitého. Místo toho se tiše předklonily a snaží se vyjednat kompromis takzvanými superkredity.
O co přesně jde a jak jsou přidělovány, jsme již podrobně vysvětlovali v jiném článku, v principu ale nejde o nic jiného než významné úlevy na pokutách, pokud firma vyrábí elektromobily, případně plug-in hybridy s nízkými papírovými emisemi. Superkredity se jim neříká nadarmo. Pokud mají emise nějakého automobilu hodnotu nižší než 50 g CO2/km, podle tabulek EU se jeho prodej započítá do statistik ne jednou ale třiapůlkrát a získané zvýhodnění (určené trojapůlnásobkem podlimitních emisí) vytvoří pro výrobce jakýsi kredit nebo spíše slevu uplatnitelnou na jiná auta s nadlimitními emisemi.
Automobilky spoléhající na výše zmíněné pravidlo se však jaksi přepočítaly. Evropská komise a výbor pro životní prostředí navrhly snížit hranici superkreditu od roku 2020 do 2023 na pouhých 35 g CO2/km, což je ekvivalent spotřeby přibližně 1,4 litru na 100 kilometrů, dále snížit koeficient násobení z 3,5 na 1,3 a navíc bude moci každý výrobce využít na výpočet superkreditů maximálně 20 tisíc nově registrovaných aut. Jinak řečeno, automobilky vyrábějící větší a luxusnější produkty, tedy převážně ty německé, naivně věřily, že výroba plug-in hybridů a elektromobilů jim pomůže vykompenzovat pokuty za běžné modely s vyššími emisemi a zákazníkům nadále zůstane možnost vybrat si. Jistě i proto třeba BMW investovalo do vývoje jinak dost zbytné i3 a pochopitelně v tom nebylo samo.
Podle předloženého návrhu si však automobilky příliš neškrtnou, protože EU evidentně nemá zájem ponechat motoristům možnost volby a spalovací motor do jejich plánů nezapadá už vůbec. Vzpomenete si ještě na nedávný návrh Evropské organizace spotřebitelů (BEUC) žádající snížení emisí CO2 na 70 g do roku 2025, tedy úpravu spotřeby na 2,8 litru? Možná jde pouze o náhodu, ale posledního zasedání výboru pro životní prostředí se zúčastnilo hned několik „nezávislých“ členů Evropského parlamentu, kteří navrhli snížení emisí v rozsahu 68 až 78 g CO2/km, což odpovídá zhruba 2,7 až 3,1 l/100 km. Další náhodou vzápětí představitelé BEUC spokojeně konstatovali, že „hlasování z tohoto týdne by mělo znamenat nižší spotřebu paliva, které rychle vyrovná případný nárůst cen automobilů z důvodu zavádění nových technologií“. A pak že jsme paranoidní...









Audi, BMW, Mercedes a spousta dalších firem spoléhala na možnost snížení pokut za emise větších, luxusní vozů výrobou elektromobilů, EU tomu však chce udělat přítrž
Zdroje: EP, Scientificamerican, Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva