Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU brojí za snížení emisí CO2 u aut jako nikdy dříve, výsledkem je ale pravý opak
15.3.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli EU více jak dekádu tlačí na snížení emisí CO2 u aut a její snahy v posledních letech gradují, jejich výše již třetí rok v řadě stoupá. Kdo si s tím ale hlavně musí dělat hlavu, jsou výrobci.
Když společnost JATO Dynamics na počátku loňského roku zveřejnila přehled za předchozí období, uvedla, že výrobcům hrozí za překročení limitů pokuty dosahující souhrnné výše astronomických 33,6 miliard Eur (cca 855 mld. Kč). Tedy za předpokladu, že se situace nijak dramaticky nezmění. Emise CO2 se od roku 2017 začaly meziročně navyšovat, což pro automobilky byla nadmíru špatná zpráva. Ještě horší přitom bylo, že vzestup mezi lety 2017 a 2018 byl horší než v předchozím obdobím. Ani to ale není konec.
Aktuálně tu máme přehled za rok 2019, který prokazuje pokračující mizérii. Průměr pro celou Evropu na jedno prodané auto činil 121,8 gramů na kilometr, čímž se dostáváme pomalu na úroveň roku 2014. To ovšem znamená, že výrobcům hrozí ještě vyšší pokuty, než o kterých se mluvilo dříve - kdyby nyní začala EU trestat, musí ji výrobci odvést asi 900 miliard korun, neskutečné peníze. Dá se tedy předpokládat, že tlak na elektrifikaci v následujících měsících ještě vzroste, zatím se však nezdá, že by zájem publika o alternativní pohon nějak zásadně rostl. Automobilkám tedy vlastně zbude jediná možnost - uměle omezovat nabídku.
Pokud se zadíváme na emise v jednotlivých segmentech, je víceméně zřejmé, kde lze hledat viníka. SUV se loni na evropských registracích podílely z 38 procent, přičemž v průměru produkují 131,5 gramů CO2 na kilometr. To je více než u limuzín a velkých manažerských vozů, u kterých jde o 131 g/km. Výrazně úsporná ale ve výsledku nejsou ani malá městská auta emitující v průměru 107,7 g/km. De facto to tedy znamená, že od válu bude muset jít velká část výkonnějších a tedy i „užranějších” modelů, jinak jsou pokuty jistotou.
Zajímavý je přitom pohled na výsledky jednotlivých automobilek, neboť nejblíže novému limitu je Toyota s 97,5 gramy. Její průměr navíc meziročně poklesl. Sázka na hybridizaci se tedy alespoň v tomto směru vyplácí. Druhý Citroën loni taktéž dosáhl nižších emisí než v roce 2018, od 95 gramů vyžadovaných pro rok 2021 je však již více vzdálen. Francouzi v nabídce navíc nevedou jedinou velkoobjemovou pohonnou jednotku a jen pramálo větších aut, skoro tak nemají kde škrtat.
U mnoha výrobců se při výpočtu limitu zohledňuje hmotnost, za každých 100 kilo nad 1 379,88 kg se přičítá 3,3 gramu, nicméně ani tak si zejména Mercedes nemůže oddechnout. Loňský průměr 140,9 g je totiž opravdu značný, přičemž značka se pro příští rok potřebuje dostat o alespoň 20 gramů níže. Její elektrický program ale zatím není příliš úspěšný, i proto ostatně již třícípá hvězda uvedla, že očekává pokuty ve výši až 2 miliard Eur (50,9 mld. Kč).
Zadívat se můžeme i na statistiku jednotlivých zemí EU, v případě Českou republiku situace vůbec nenasvědčuje brzkému plnění limitů. Místní průměr loni činil 126,9 gramu, přičemž meziročně se zvýšil o 1,3 g. Takové Slovensko je na tom ještě hůře, na druhé straně však skončilo před Německem, které vykázalo nejvyšší čísla ze všech stěžejních trhů. I proto, že plán kancléřky Angely Merkel, dle nějž mělo po zemi v tuto chvíli jezdit minimálně milion elektromobilů, se ukázal být bláhovým. Realitou je zlomek tohoto čísla.
Ovšem ani v Nizozemsku či ve Francii, kde je elektrifikace obrovsky podporována a u větších aut s objemnějšími motory dochází ke zvýšení daňové zátěže, není stav úplně příkladný. Pod limitem je tak vlastně momentálně pouze Portugalsko, ovšem pouze kvůli špatné ekonomické situaci, a poté Norsko, kde jsou dotace na elektromobily tak obrovské, že se vlastně koupě aut se spalovacím motorem ani nevyplácí. Tato země však není součástí EU a tudíž její výsledky pro bilance automobilek nejsou vůbec důležité.
Suma sumárum lze tak konstatovat, že většina zemí i výrobců je v tuto chvíli daleko za Bruselem nařízeným stavem. A jak jej dosáhnou v současné situaci, kdy pomalu neví, jak auta vyrobí ani prodají, je otázkou. Pořád doufáme, že EU ve snaze ulevit automobilovému průmyslu mohutně zasaženému opatřeními proti šíření koronaviru své plány přehodnotí, zatím se k tomu ale nemá, ani trochu.
Pohled na statistiky JATO Dynamics je pro výrobce nadmíru krutý, loni totiž došlo již třetí rok v řadě k navýšení průměrných emisí CO2
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva