Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Emisní limity EU pro rok 2020 budou pro výrobce větší problém, než se zdálo
18.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Průměrných 95 g CO2/km znamená snížit spotřebu až o 30 %. K tomu se přidá nová metodika měření.
Emisní limity, které - nutno dodat, že podle nás až nesmyslně přísně - nastavila Evropská unie a mají začít platit od roku 2020, budou nutit automobilky vymýšlet různá řešení, jak dostat spotřebu svých aut pod hranici danou průměrem emisí všech modelů v nabídce 95 g CO2/km. To odpovídá 3,54 litrům nafty či 4,06 litrům benzínu na 100 km.
Pro tento a příští rok je limit stanoven na 130 g CO2/km, což znamená průměrně 4,85 litru nafty a 5,56 litru benzínu. To dnes podle normovaných testů spotřeby zvládne spousta aut; analytici neočekávají, že by tento limit měl automobilkám přinést výraznější problémy. Už nyní jsou ale některé motory stavěné nikoliv podle auta nebo pro to, aby s nimi byl zákazník spokojený - jejich jediný účel je nízká papírová spotřeba. Realita je pochopitelně úplně někde jinde.
Statistiky ukazují v posledních letech pokles. Podle ICCT, Mezinárodní rady pro čistou dopravu, byl v roce 2006 průměr emitovaného CO2 160 g/km, zatímco v roce 2012 to bylo 132 g/km, o 17 % méně - reálnou změnu posuďte sami. Například portfolio Volkswagenu v roce 2012 teoreticky emitovalo průměrně 133 g CO2/km. V případě Daimleru toto číslo je 143, BMW dosáhlo 138 a Fiat včetně Chrysleru je na 128, jak říká tabulka, kterou najdete níže. Většina automobilek je na dosah limitu platného pro příští rok a i když některé bude něco stát, žádnou to nezruinuje.
Tabulka vám také ukáže, že jak 130 gramů pro rok 2015, tak 95 g pro 2020 nejsou limity pro všechny stejné. Jsou to hodnoty stanovené průměrně pro automobil těžký 1 400 kilogramů. Pro každou automobilku se tato čísla přepočítávají podle průměrné hmotnosti jejích vozů. Větší, těžší a luxusnější Mercedesy a BMW, které logicky potřebují větší motory, se budou v roce 2020 muset vejít do 101, resp. 100 g CO2/km, opět průměrně v nabídce té které značky. Naopak Fiat, který se specializuje na malá auta, si bude muset vystačit s 89 gramy na kilometr.
Dostat se s emisemi o dalších 25 - 30 % níže oproti dnešnímu stavu bude, nepřekvapivě, pro mnoho automobilek představovat velkou překážku. Cest může být více - nabízí se plug-in hybridy či rovnou elektromobily, které tedy stejně nikdo nebude kupovat, ale aspoň budou v nabídce, dále také tzv. mikrohybridy nebo elektrické přeplňování. Bohužel také dojde na další a další downsizing a vypínání válců i u motorů, které k tomu vůbec nejsou vhodné.
Neutěšujme se ani nereálností eurotestu spotřeby NEDC, který umožňuje do limitů se vejít alespoň na papíře. Ppracuje se na novince, která má více reflektovat skutečný svět a má být zavedena ještě před rokem 2020. Říká se jí World-Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure, tedy Světově harmonizovaná testovací procedura lehkých vozidel, zkráceně WLTP. S takovýmto nápadem přišla pracovní skupina OSN pro znečištění a energii vloni v listopadu a v současnosti je metoda v vývoji.
Nový způsob měření/výpočtu spotřeby, kterou pak uvidíme v katalozích, má zahrnovat data nasbíraná za téměř tři čtvrtě milionu skutečně najezděných kilometrů. To může znamenat nikoliv jen konečné zjištění, ale nejspíš i efekt toho, že současné papírové údaje o spotřebě jsou realitě daleko. Je tak možné, že výrobci se budou muset o to více snažit o nízkou spotřebu. Na druhou stranu, možná to bude znamenat konec start-stopu, který přináší úspory jen v NEDC, nikoliv v realitě. Téměř jisté je, že trend mezigeneračních diet automobilů bude pokračovat.
Nemějte pochyby o tom, že i přes nové, „reálnější” metody se stále nebude dát papírovým údajům dokonale věřit; skutečný efekt bude jen ten, že motory či potažmo automobily jako celky budou v reálném světě použitelné ještě méně. A po testu tříválce 0,9 TCe od Renaultu nebo dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu důvod k obavám skutečně je.
Volkswagen například již dnes pracuje na osmé generaci Golfu, který se má v nízké spotřebě inspirovat ultraúsporným, ale také ultradrahým XL1. Přitom musí být stále praktickým rodinným hatchbackem, takže musí mít patery dveře, velký kufr a obecně přijatelný vzhled. Výsledky práce Volkswagenu má svět spatřit v roce 2019, takže nový Golf už bude odpovídat novým limitům spotřeby. Připomeňme, že Golf patří v nabídce VW k těm menším a úspornějším modelům.
S kýženým efektem, tedy snížit beztak už relativně malé znečistění z osobní a lehké nákladní automobilové dopravy, se navrhované změny samozřejmě také vůbec nemusí setkat. Všechny tyto deformace trhu, ať je nazvete jakkoliv, totiž podněcují vývoj nových řešení. Ten stojí peníze, které ve výsledku musí automobilky získat zpátky od zákazníků, a které se promítnou do cen automobilů.
A čím dražší něco je, tím méně lidí si to může dovolit, tím více lidí si nechá své starší, papírově ekologicky méně šetrné auto. A mimo jiné opět uslyšíme nářky nad tím, jak průměrný věk automobilů v Evropě roste a matička Země pláče. Nepláče nad tím vším spíše zdravý rozum?

Tabulka ukazuje evropské limity emisí CO2 pro jednotlivé automobilky v letech 2015 a 2020
Splnit nesmyslně přísné limity spotřeby pro rok 2020 možná bude větším oříškem, než to doposud vypadalo
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 2 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 4 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 5 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 7 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva