Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Emise Fiatů zase tak v pořádku nebudou. Novými testy prošel jen „italskou cestou”
12.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern Fiat Chrysler Automobiles nemá problém jen v Americe, ale také v Evropě. Zde si ovšem zjevně dovoluje věci, které v USA ani nezkouší.
Na počátku letošního roku přišla americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA s podezřením, dle kterého se koncern Fiat Chrysler Automobiles měl dopustit obdobného dieselového podvodu jako předtím Volkswagen. K formálnímu obvinění FCA zatím nedošlo, EPA prozatím požaduje pouze vysvětlení ohledně některých specifik software řídícího běh třílitrového turbodieselu.
FCA dle podezření používá řadu sporných procedur, které kupříkladu uzavírají recirkulaci výfukových plynů s narůstající rychlostí nebo používají záklopky zpožďující doplnění čpavku u katalyzátoru SCR. Podle italsko-amerického koncernu jsou zde všechny tyto procedury pouze kvůli ochraně pohonných jednotek, EPA se ovšem domnívá, že dochází k porušení zákona o emisích.
Jak celá situace v zámoří dopadne, to je zatím sporné. Nicméně kauza tím jen upozornila na stejné problémy, které má FCA také v Evropě. Na starém kontinentu byl především Fiat již bezpočtukrát obviněn z opravdu výrazného překračování emisních limitů NOx, to ovšem automobilka odmítá. Prý plní všechny regule, které platí v rámci Evropské unie, i když emise jeho aut jsou při jakémkoli jiném než normovaném testu mnohonásobně vyšší.
Jak je to možné? V tomto ohledu Fiat zřejmě jen využívá kličky, která výrobcům umožňuje omezení fungování systémů snižujících emise, pakliže je to nezbytné k ochraně samotného motoru či bezpečnosti posádky. Fiaty tedy prochází standardními testy bez poskvrny, pokud jsou ale vystaveny jakémukoli jinému testovacímu cyklu, selhávají. To je prakticky stejný výsledek jako u Volskwagenu, Fiat ale říká: „Neobelháváme testy, chráníme motor.”
Pokud v podobných případech existuje podezření na porušení zákona, jsou auta výrobců podrobena testům, které mají jakákoliv obvinění prokázat nebo vyvrátit. Takovým mělo být podrobeno sedm aut koncernu FCA - nejprve měly projít opětovným měřením dle NEDC, následně podstoupit měření v reálném provozu a zvládnout i test Common Artemis, který je sice taktéž prováděn v laboratořích, nicméně za pomoci režimu reflektujícího typickou jízdu ve městě.
Fiat těmito testy jakoby prošel před zraky italských autorit a tvrdí, že je vše v pořádku, detailní zkoumání závěrů testů ale ukazuje, že realita je jiná. V případě všech sedmi vozů byl vynechán test Common Artemis, u třech z nich - Jeepu Cherokee 2,0, Alfy Romeo Giulietta 1,6 a Lancií Ypsilon 1,3 - pak chyběla data z reálného provozu i opětovného testu dle NEDC. FCA tedy říká, že testy prošel a vše je v pořádku, tyto závěry ale byly učiněny za situace, kdy se všechna testovaná auta, nebo alespoň část z nich, určitým testům vůbec nepodrobila. Tomu se říká „italská cesta”.
FCA se přitom spoléhá na podporu italské vlády, zejména pak tamního ministerstva dopravy, jež ostatně již v říjnu loňského roku zaslalo Evropskému parlamentu zprávu, dle které veškeré vozy splňují veškeré limity. Teď už známe detaily a víme, že to tak úplně pravda není. Mluvčí ministerstva dopravy Luisa Gabbi tak v reakci na nepříznivé nálady, jež koncern FCA obestírají, uvedla, že brzy bude EU zaslána „nová definitivní verze“ dokumentu, která již bude zahrnovat vícero dat získaných při dodatečných testech. Tato zpráva má být publikována během příštích týdnů, přičemž „žádný klíčový test nebyl koncernem FCA vynechán“.
Na první pohled se tedy může zdát, že je vlastně vše v pořádku. Fiat sice byl obviněn a zatím podezření nevyvrátil, nicméně očividně se k takovému kroku chystá. Problémem ovšem je, že se tak znovu bude dít pod taktovkou italské vlády. Tedy toho úřadu, který FCA doposud chránil. Není proto divu, že Julia Poliscanova, specialista na emise automobilů u bruselské organizace Transport & Environment, uvedla, že „je nezbytné, abychom rozsekli toto opatrovnické pouto mezi národními testovacími autoritami a jejich domácími výrobci.“ Na testy by dle ní měla dohlížet EU, neboť „právě tento problém stál u zrodu kauzy Dieselgate“.
Tato slova potvrdila i mluvčí Evropské unie Lucia Caudet, podle které je rovněž nutná změna. „Členské státy si dosud toužily ponechat exkluzivní zodpovědnost. Nicméně tento systém zklamal.“ Bude tedy opravdu zajímavé sledovat, co se bude dít dále. Aktuálně se ovšem EU k dieselové kauze FCA nikterak nevyjádřila. Nejspíše se tedy čeká na onu „definitivní“ zprávu, ze které jistě FCA vyjde čistý jako lilie. Napodruhé. O půl roku později.
Nejčastěji je překračování emisních limitů v Evropě spojováno s Fiatem 500X. Ten je přitom osazen stejným 1,6litrovým dieselem jako v článku zmiňovaná Alfa Romeo Giulietta
Ve Spojených státech se problémy týkají hlavně Dodge Ram 1500 a Jeepu Grand Cherokee
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva