Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk zase lže, prý ujede 5 150 km s Teslou S jen s 9 hodinami dobíjení
7.9.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tedy jen, ve srovnání s doplňováním palivové nádrže jde o věčnost. Přesto je to lež jako věž, realita bude ještě násobně horší.
V automobilovém světě dnes existují přinejmenším dvě jistoty - Yema krade a Tesla lže. O čínské pseudoautomobilce byla řeč docela nedávno a americkém výrobci elektromobilu (jde už dlouho jen o jeden model, někdy také o žádný) vlastně také. To se ukázalo, že firmou avizovaný výsledek v nárazových zkouškách NHTSA jdoucí za hranici maximálního počtu pěti hvězd nemá s realitou nic společného a Tesla se musela spokojit „jen” s pěti hvězdami jako všichni ostatní, kteří v crash testech uspěli.
Většina lží Tesly byla krátce po jejich vyřčení jasně označena pravým jménem, vrchního pohádkáře jménem Elon Musk to ale neodrazuje od spřádání dalších. Nejnověji se rozhodl dokázat, jak je jeho elektromobil použitelný i pro dlouhé cesty a na svém účtu na Twitteru zveřejnil, že s modelem S přejede 3 200 mil napříč Spojenými státy za 6 dnů v průměru jen s 1,5 hodinami dobíjení denně, tedy 9 hodinami dobíjení celkem.
Pochopitelně tím podporuje také budovanou síť dobíjecích stanic zvanou skromně Supercharger, která dokáže Model S v nejvyšší specifikaci s 85kilowatthodinovými akumulátory dobít asi za hodinu. To je slušný výkon (neřešme nyní, co to udělá s životností akumulátorů...), jenže na ujetí v přepočtu 5 150 kilometrů zkrátka devět hodin dobíjení stačit nebude.
Nejprve je ale třeba si srovnat měřítka s realitou dnešního světa. Například kolega při testu Octavie RS, což není zrovna prototyp úsporného auta, ujel při cestě z Německa do Rumunska 1 779 kilometrů během 16,5 hodiny. To je průměr 107 km/h i s dost náročným přesunem po zaostalé rumunské silniční síti. Tuhle porci zvládl s trojím tankováním - jedním v Německu, jedním v ČR a jedním v Rumunsku, podle jeho slov to všechno zabralo tak 30 minut i s pravidelným občerstvením.
Kdybyste takovou vzdálenost chtěli s touto spotřebou paliva (resp. jejím ekvivalentem v podobě elektrické energie, pochopitelně beroucí potaz násobně vyšší efektivitu elektrického motoru) urazit s Teslou Model S a čirou náhodou se na trati nacházely rychlodobíjecí stanice přesně v bodech, kdy vám „šťáva” dojde, pak potřebujete po cestě doplnit asi 464 kWh elektrické energie do akumulátorů. Na to by dobíjecí stanice potřebovaly přibližně 5,5 hodiny. Minuty vs. hodiny, to je pořád to, oč tu běží...
To je jen orientační srovnání pro představu. Kdybychom šli do hloubky, rozdíl by byl ještě větší - Model S by dozajista potřeboval pro dosažení stejného rychlostního průměru podstatně více energie. Ale to teď též zanedbejme, o tomhle Musk raději nehovoří.
Jeho lež je oněch 9 hodin dobíjení. Pokud by tohle mělo stačit na cestu dlouhou 5 150 km, musel by dalece překonat i optimistický odhad dojezdu na jedno dobití podle norem americké EPA (426 km na dobití) a dokonce i svůj vlastní, už zcela ujetý (480 km), který počítá pouze s udržováním konstantní rychlosti 88 km/h. Oněch 9 hodin dobíjení, tedy celkem maximálně 9 dobití v optimální dobíjecím módu na optimálních místech vzdálených přesně tak, aby se akumulátory akorát zcela vyčerpaly těsně před dojetím ke stanici, by i podle těch nejoptimističtějších čísel stačilo na 4 320 km. Ještě 830 km chybí...
A zmíněné je pochopitelně utopie, místa od sebe vzdálená nebudou ideálně, dobíjení nebude probíhat ideálně a především - 85 kWh, tedy pro srovnání ekvivalent asi 25 litrů nafty, nebude v autě těžkém 2 108 kilogramů stačit na ujetí 500 km v reálném světě ani omylem.
Musk navíc říká, ze půjde o 9 hodin, které by tak jako tak strávil zastávkami, takže vlastně nic. Je to lež, je to nesmysl a americká média už se jen přou o to, co Musk tentokrát „zapomněl” říci. Patrně šlo o dobíjení v normální zásuvce přes noc, však to se stejně spí, tak to se už nepočítá vůbec... S jiným autem ale můžete ujet ve dvou klidně 5 000 km v kuse, pořád s „dobíjením” v řádu minut potřebným pro celou cestu, navíc skoro kdekoli. Je to zkrátka jen další hloupý pokus „oblbovat” ty, kteří neumějí počítat...
Musk chce publicitu a má ji. Při průhlednosti svých lží ale stále méně takovou, jakou by si přál...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 2 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva