Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Elon Musk nechápe, jak je možné, že Tesla stále ještě nezkrachovala
5.11.2018 | Petr Prokopec
Tesla za dobu své existence prodělala neskutečné peníze a jakákoli jiná firma s jejími ekonomickými výsledky by byla v tuto chvíli dávno po smrti. I Musk říká, že opačný stav je absurdní. A prozradil i víc.
Tesla je dnes značkou, která přesáhla hranice automobilového světa. Firmu Elona Muska zná pomalu každý a ani nemusí jít o automobilového fanouška. Svůj podíl na tom má její excentrický šéf, který se nyní pustil do rozhovoru s novinářkou a spoluzakladatelkou webu Recode Karou Swisher.
Zajímavé je, že Musk sám připustil, že nechápe, jak je možné, že Tesla do dnešního dne nezkrachovala. „Založit automobilku je triviální. Udělat ji však úspěšnou, je neskutečně těžké. Bylo zde mnoho pokusů, které selhaly, a to i navzdory silné zákaznické základně, tisícovkám dealerů a tisícovkám servisů,“ říká v narážce nejen rozličné elektrické start-upy, ale i velké automobilky typu GM či Chrysler. I ty během poslední hospodářské krize zbankrotovaly a bylo potřeba vládních zásahů, aby se udržely nad vodou.
„Jako pro začínající automobilku je pro vás mnohem složitější uspět než když jste zavedená, zakořeněná značka. Je absurdní, že Tesla je stále naživu. Absurdní! Absurdní,“ řekl právě takto šéf Tesly. Zároveň ale jedním dechem dodává, že tato značka nesmí zemřít. Dle něj je totiž příliš důležitá pro budoucnost celé planety.
Sám je přesvědčený, že Tesla se stala hybnou silou v rámci elektrifikace a i zavedené automobilky musely vykročit stejným směrem dříve, než měly v úmyslu. Musk zároveň připomíná, že auta jsou jen částí celého řetězce: „Nejde jen o elektrifikaci dopravy, důležitou součástí Tesly je solární energie a stacionární baterie, neboť ke tvorbě elektřiny je třeba standardní a udržitelný solární systém. Zároveň pak potřebujete baterie, ve které tuto energii pocházející ze slunce uskladníte přes noc a ze kterých budete tuto energii předávat autům. To vše by se sice stalo i bez Tesly, ale přechod na obnovitelnou energii by zabral více času,“ konstatuje Musk.
Značka je tedy svým šéfem vnímána jako hybná síla při změně celého automobilového světa, stejně tak je fanoušky vnímán on sám. I proto do značné míry nelze Muska od Tesly oddělit. Proto je skoro jakákoliv jeho zmínka na Twitteru tak zásadní, v podstatě jde o jediný komunikační kanál firmy, byť je Muskovým soukromým.
Musk přitom svůj účet bere jako způsob, jak se s fanoušky podělit o své myšlenkové pochody. „Někteří lidé používají k vlastnímu vyjádření vlasy. Já používám Twitter,” říká s nadsázkou šéf Tesly a na dotaz, proč se dopouští některých vyjádření, kterými škodí sobě i firmě, odpovídá: „Není to záměrné. Někdy jste zkrátka pod velkým tlakem, málo spíte, dostanete se pod masivní tlak a děláte chyby,” říká s tím, že už se to nikdy nebude opakovat. Mezi svými followery pak má i mnohé novináře, kteří se rádi chytnou jeho vyjádření a podrobí jej detailnímu pitvání v kritických článcích. Musk na to říká, že kritiku přijímá, ale jen tu, která se mu zdá věcná. Zbytku nevlídných článků se prý dopouštějí lidé, kteří podle něj už nejsou novinář, ale snaží se za každou cenu přitáhnout pozornost.
Musk přitom trochu pomíjí, že i tito lidé se starají o další propagaci Tesly i jeho samého a stěží by bez nich byla tak široce známá. Byl by tedy raději, kdyby se jeho aktivitě na sociálních sítích nemluvilo? Pochybujeme a potvrzují to i jeho další slova. Na Twitteru plánuje dále zveřejňovat prakticky cokoliv, co ho napadne. Jen úvahám majícím přímý vliv na cenu akcií na burze se ale podle svých slov vyhne, to se mu a Tesle již jednou nevyplatilo.
Samotný rozhovor je daleko obsáhlejší, Kara Swisher si s Muskem povídala 80 minut. Pokud máte dostatek času, celé interview si poslechněte nebo přečtěte, i když to nejdůležitější jsme se snažili vypíchnout. Mezi to musí patřit i Muskova zmínka o autonomních systémech. Autonomní vozy podle něj „...musí jezdit lépe než řidiči z masa a krve i na základě stejných vstupních informací. Oči jsou v podstatě kamery,“ říká s tím, že prakticky všichni živočichové si s očima pro orientaci vystačí a jde jen o způsob zpracování vstupních informací, aby to autopiloty zvládly též. Radary, lidary a jiné senzory staví na vedlejší kolej, prý nejsou třeba především se na ně nelze spolehnout, má-li se vůz samostatně pohybovat kdekoli po světě.
Tesla tedy pracuje na univerzálním globálním řešení, kdy veškeré situace má vyřešit pouze auto bez potřeby externích vstupů. Postačit má síť osmi kamer monitorujících celé okolí a pokročilé zpracování obrazu. Musk dokonce tvrdí, že v rámci autonomního řízení nikdo není na úrovni Tesly, která prý plně samořiditelný vůz představí již příští rok.
Netvrdíme, že se tak nestane, raději si ale počkáme, co z tohoto Muskova plánu za rok bude. Není totiž problém plánovat představení revoluční technologie a reálné může být i její vytvoření. Ještě jinou otázkou je ale to, jak ji dostat za přijatelných nákladů do sériové výroby. A ještě náročnější je zaručit, aby skutečně jen prospívala. To se Muskovi nedaří ani v případě Autopilotu, ač je již na trhu hezky dlouho...
Elon Musk v novém rozhovoru přiznal, že je absurdní, že Tesla stále ještě existuje. Zároveň ale dodal, že tato automobilka nesmí zemřít, neboť je příliš důležitá pro budoucnost celé planety
Zdroj: Recode
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva