Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk říká, že Tesla teď bude obracet každou korunu, jinak přijde na mizinu
19.5.2019 | Petr Miler
Že Tesla není a nemůže být bůhvíjak ekonomicky fit, je zřejmé už jejich finančních výkazů a kroků z poslední doby. Až e-mail rozeslaný Elonem Muskem zaměstnancům ale ukazuje, jak vážné to je.
Tesla se nepochybně stala jedním z fenoménů současného automobilového světa, ale za jakou cenu? To není řečnická otázka a třebaže komplexní odpověď na ni bude složitější, finanční cenu jejího úspěchu můžeme vyjádřit jedním číslem - 5,923 miliardy dolarů, tedy bezmála 137 miliard korun. To je hodnota kumulovaných ztrát firmy, tedy peněz, které do Tesly musel někdo nějakým způsobem nalít, aby dnes vůbec mohla být naživu.
„A voda je pořád mokrá,” říkáte si možná. Ano, prakticky neustálé obří ztráty firmy nejsou novinkou, ale džbán s touhle vodou má jen jedno ucho, a to nevydrží věčně. Tesla žije z důvěry investorů, která bude tím menší, čím déle se automobilka bude potácet v červených číslech. Investoři zatím věří, ale jednou věřit přestanou. Třeba i proto, že Tesla měla být touto dobou podle loňských slov Elona Muska bezpečně zisková a místo toho vykazuje navzdory relativně vysokým prodejům extrémní kvartální ztráty blížící se jedné miliardě dolarů.
Přes jinak hovořící firemní výkazy jsme přesvědčeni, že hlavním problémem společnosti je zkrátka fakt, že vyvíjet, vyrábět a prodávat elektromobily se schopnostmi Tesel za jejich aktuální ceny se ziskem prostě nelze, a to přesto, že ony ceny nejsou zrovna nízké a jsou štědře dotované ze všech stran, stejně jako sama firma. Elon Musk ale zkouší jiné věci a v posledních měsících experimentuje s kde čím od masivních propouštění (nejprve 9 a pak 7 procent lidí) až po rušení prodejních kanálů (šlo o dealerství značky, která ale nakonec z velké části přežila). Teď Musk zavelel k mnohem výmluvnějšímu kroku: maximálnímu šetření na všech úrovních.
Dozvídáme se o tom z interního e-mailu šéfa firmy, který získala agentura Reuters. Musk opět nešetří silnými slovy, místo sebevědomých vyjádření ale tentokrát jeho věty připomínají spíše volání tonoucího se o pomoc. Konkrétně říká, že pokud by Tesla pokračovala ve ztrátovém hospodaření jako v prvním kvartálu, do 10 měsíců přijde na mizinu. To bychom si možná spočítali i sami, pozoruhodné je ale přijaté opatření.
Musk zaměstnance informuje, že výše zmíněné je důvodem, proč úplně každý výdaj, který opustí účet firmy, musí být přímo schválen jím nebo Zackem Kirkhornem, finančním ředitelem společnosti, bez jakékoli výjimky. „Doslova všechny výdaje, jakéhokoli druhu, kdekoli na světě, zahrnující komponenty, platy, cestovní výdaje, nájmy, doslova všechny výdaje opouštějící náš bankovní účet, musí být schváleny,” říká doslova Musk.
To je ve firmě velikosti Tesly velmi neobvyklé opatření, které nepřímo říká, že současné finanční oddělení firmy dělá svou práci špatně a Musk sám (s finančním ředitelem, ovšem) to napraví. Šéf firmy uznává, že je to neobvyklé, ale prý je to nutné: „Je to drsné, ale je to jediná cesta k tomu, aby se Tesla stala finančně stabilní a uspěla při plnění našeho cíle pomoci učinit svět environmentálně udržitelným,” dodává Elon M.
Přeberte si to po svém, ale pozitivně tato slova chápat nelze. Tesle teče do bot a Musk vidí dno truhly navzdory tomu, že firma má nyní a účtech stále desítky miliard korun v hotovosti. Pakliže jako jedinou cestu ven vidí osobní ořezávání nákladů na firemní propisky s logem u dánského zastoupení firmy (protože velké výdaje jistě sleduje sám tak či onak), pak to s Teslou nevypadá moc nadějně. Že se jednou může stát ziskovou věříme, že by se dostala do černých čísel během 10 měsíců tímto krokem, ani ne.
Elon Musk už ani nepopírá, že Tesle teče do bot, situaci chce vyřešit sám osobním přezkoumáváním veškerých výdajů
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva