Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk říká, že Tesla teď bude obracet každou korunu, jinak přijde na mizinu
19.5.2019 | Petr Miler
Že Tesla není a nemůže být bůhvíjak ekonomicky fit, je zřejmé už jejich finančních výkazů a kroků z poslední doby. Až e-mail rozeslaný Elonem Muskem zaměstnancům ale ukazuje, jak vážné to je.
Tesla se nepochybně stala jedním z fenoménů současného automobilového světa, ale za jakou cenu? To není řečnická otázka a třebaže komplexní odpověď na ni bude složitější, finanční cenu jejího úspěchu můžeme vyjádřit jedním číslem - 5,923 miliardy dolarů, tedy bezmála 137 miliard korun. To je hodnota kumulovaných ztrát firmy, tedy peněz, které do Tesly musel někdo nějakým způsobem nalít, aby dnes vůbec mohla být naživu.
„A voda je pořád mokrá,” říkáte si možná. Ano, prakticky neustálé obří ztráty firmy nejsou novinkou, ale džbán s touhle vodou má jen jedno ucho, a to nevydrží věčně. Tesla žije z důvěry investorů, která bude tím menší, čím déle se automobilka bude potácet v červených číslech. Investoři zatím věří, ale jednou věřit přestanou. Třeba i proto, že Tesla měla být touto dobou podle loňských slov Elona Muska bezpečně zisková a místo toho vykazuje navzdory relativně vysokým prodejům extrémní kvartální ztráty blížící se jedné miliardě dolarů.
Přes jinak hovořící firemní výkazy jsme přesvědčeni, že hlavním problémem společnosti je zkrátka fakt, že vyvíjet, vyrábět a prodávat elektromobily se schopnostmi Tesel za jejich aktuální ceny se ziskem prostě nelze, a to přesto, že ony ceny nejsou zrovna nízké a jsou štědře dotované ze všech stran, stejně jako sama firma. Elon Musk ale zkouší jiné věci a v posledních měsících experimentuje s kde čím od masivních propouštění (nejprve 9 a pak 7 procent lidí) až po rušení prodejních kanálů (šlo o dealerství značky, která ale nakonec z velké části přežila). Teď Musk zavelel k mnohem výmluvnějšímu kroku: maximálnímu šetření na všech úrovních.
Dozvídáme se o tom z interního e-mailu šéfa firmy, který získala agentura Reuters. Musk opět nešetří silnými slovy, místo sebevědomých vyjádření ale tentokrát jeho věty připomínají spíše volání tonoucího se o pomoc. Konkrétně říká, že pokud by Tesla pokračovala ve ztrátovém hospodaření jako v prvním kvartálu, do 10 měsíců přijde na mizinu. To bychom si možná spočítali i sami, pozoruhodné je ale přijaté opatření.
Musk zaměstnance informuje, že výše zmíněné je důvodem, proč úplně každý výdaj, který opustí účet firmy, musí být přímo schválen jím nebo Zackem Kirkhornem, finančním ředitelem společnosti, bez jakékoli výjimky. „Doslova všechny výdaje, jakéhokoli druhu, kdekoli na světě, zahrnující komponenty, platy, cestovní výdaje, nájmy, doslova všechny výdaje opouštějící náš bankovní účet, musí být schváleny,” říká doslova Musk.
To je ve firmě velikosti Tesly velmi neobvyklé opatření, které nepřímo říká, že současné finanční oddělení firmy dělá svou práci špatně a Musk sám (s finančním ředitelem, ovšem) to napraví. Šéf firmy uznává, že je to neobvyklé, ale prý je to nutné: „Je to drsné, ale je to jediná cesta k tomu, aby se Tesla stala finančně stabilní a uspěla při plnění našeho cíle pomoci učinit svět environmentálně udržitelným,” dodává Elon M.
Přeberte si to po svém, ale pozitivně tato slova chápat nelze. Tesle teče do bot a Musk vidí dno truhly navzdory tomu, že firma má nyní a účtech stále desítky miliard korun v hotovosti. Pakliže jako jedinou cestu ven vidí osobní ořezávání nákladů na firemní propisky s logem u dánského zastoupení firmy (protože velké výdaje jistě sleduje sám tak či onak), pak to s Teslou nevypadá moc nadějně. Že se jednou může stát ziskovou věříme, že by se dostala do černých čísel během 10 měsíců tímto krokem, ani ne.
Elon Musk už ani nepopírá, že Tesle teče do bot, situaci chce vyřešit sám osobním přezkoumáváním veškerých výdajů
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 3 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 6 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva