Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily měly zapálit další obří nákladní loď plnou aut, i když tvořily jen 25 z 2857 vozů na palubě
27.7.2023 | Petr Miler
Je to zatím jen předběžný závěr, průběh událostí ale přesně takové příčině nasvědčuje. Požár je zatím k neuhašení, výsledkem je jeden mrtvý a šestnáct zraněných, sedm mužů muselo v krizové situaci přes palubu.
Možné následky požárů elektrických aut jsme mnohokrát označili za přehlížené riziko, které se nám bude připomínat tím častěji, čím více se tyto vozy budou stávat rozšířenými. Věřte, že bychom se rádi mýlili, jen události z poslední doby ale bohužel naznačují, že přesně to se bude dít.
Neřešme nyní, jak moc pravděpodobné je, že k takovému požáru vůbec dojde, ono to nakonec není podstatné. Klíčové je, že když už k němu dojde, je velmi intenzivní a obtížně uhasitelný. A může k němu dojít v podstatě nahodile za nijak specifických okolností. Jen v posledních pár dnech jsme psali o případu ženy, které v garáži vzplanul nenabíjený Mercedes EQE po desítkách hodin stání a zapálil jí dům. Psali jsme také o opětovném vzplanutí déle jak měsíc uhašených elektrických tahačů. A dnes tu máme ještě mnohem horší požár, který opět voní po elektromobilech.
Loď s názvem Fremantle Highway totiž začala hořet asi 30 kilometrů severně od pobřeží nizozemského ostrova Ameland. Je to obří nákladní plavidlo převážející 2 857 aut z německého Bremerhavenu do Egypta a následně přes Suezský průplav do Singapuru, Tchaj-wanu a Japonska. Jen 25 vozů na palubě měly být elektromobily, přesto právě ty měly stát za vznikem požáru.
Je to předběžné stanovisko nizozemské pobřežní stráže (Kustwacht), která jako první začala u požáru zasahovat a vyslechla první svědky. Podle mluvčího Kustwachtu měl požár měl vzniknout tak, že jeden z elektrických modelů spontánně vzplanul, což se část z 23členné posádky pokusila vyřešit vlastními silami. Vzhledem k intenzitě požáru to ale nebylo možné. Plameny se tak rychle rozšířily nejprve na další elektrická a později i zbylá auta a celou loď. Také intenzita požáru a jeho neřešitelnost pro jinak údajně zkušenou posádku naznačuje, že požár musel být extrémně intenzivní.
Následky též nasvědčují náhlému vzniku velmi intenzivního požáru. A jsou smutné - jeden člověk zemřel na místě, dalších 16 lidí bylo zraněno. Sedm z nich muselo vyskočit z lodi do moře, neboť nebylo možné zůstat bezpečně na palubě. „Ti lidé museli vyskočit,” řekl k věci kapitán záchranné lodi s příznačným názvem Ameland. „Byli opravdu v nouzi, museli skočit, to člověk jen tak neudělá,” dodal jako zkušený námořník. Všichni trosečníci byli následně vyloveni a ošetřeni právě na Amelandu, zbytek posádky evakuoval vrtulník. Nikdo další nemá být v ohrožení života.
Smutnější je, že požár se nedaří dostat pod kontrolu a Kustwacht i Rijkswaterstaat (něco jako české ministerstvo pro místní rozvoj, které má na starosti i vody v nizozemské jurisdikci) se obávají, že loď se na místě potopí. To by byla další ekologická katastrofa, kterou je pochopitelně už i samotný požár.
Dodejme, že by to nebylo poprvé, co akumulátor elektromobilu spontánně vzplanul na nákladní lodi. V roce 2022 shořela nákladní loď Felicity Ace, která se nakonec se potopila. Od té doby se vedou diskuse o tom, zda je vůbec bezpečné přepravovat elektromobily nákladními loděmi současným způsobem. Některé rejdařské firmy v reakci na zakázaly transport veškerých elektromobilů na palubách svých lodí, firma Shoei Kisen Kaisha, která má pod palcem Fremantle Highway, ale k takovým nepatří. Pokud je vám trojice exotických slov povědomá, pak ano, tato společnost vlastní i loď Ever Given, která v roce 2021 zablokovala Suezský průplav.
Jaká auta byla přesně na palubě, ukáže až čas. Oslovili jsme Audi, BMW, Mercedes a VW s žádostí o komentář, neboť vzhledem k místu vyplutí šlo téměř jistě jen o německá auta. Zatím Mercedes potvrdil přítomnost 350 svých vozů na palubě, počet elektromobilů mezi nimi odmítl komentovat. Další informace doplníme, jakmile budou k dispozici.




Loď Fremantle Highway stále hoří v Severním moři. Příčinou má být vzplanutí jednoho z elektrických aut na palubě, i když tvořila pouze 25 vozů z bezmála 3 000 automobilů celkem. Foto: Kustwacht Nederland, CC0 Public Domain
Zdroje: Kustwacht Nederland, Rijkswaterstaat, Mercedes-Benz, NOS
Bleskovky
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 2 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025
Nejnovější články
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 2 hodinami Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.14. 08:03 - Brus
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 07:32 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB