Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty
25.6.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ne, že by potíží obcházejících elektřinou poháněná auta bylo málo, nyní se k nim ale přidává další. Elektromobily totiž velmi rychle ztrácejí na ceně.
Elektromobily to nemají vůbec lehké. Doplnění paliva u běžného auta se spalovacím motorem je otázka minut a míst, kde tak lze učinit, je na každém rohu nespočet. Dobíjecích míst pro elektromobily je naproti tomu stále minimum a i kdyby se tato situace změnila, potíž vozů poháněných elektřinou stejně nevyřeší.
Akumulátory se totiž nabíjejí velmi dlouho a dobíjecí místa v podobě standardních čerpacích by vůbec nedokázala efektivně využít. Jsou tu tedy i možnosti dobíjení na parkovištích nákupních center, když však poběžíte koupit pouze rohlíky a pár drobností okolo, moc „šťávy” do baterií nenateče - tato místa mají smysl pouze tehdy, strávíte-li nakupováním hodiny.
K tomu všemu jsou elektromobily těžké, a proto ne až tak efektivní a elektřinu v nich spotřebovává nejen samotný pohon, ale i všechny další prvky na palubě, včetně třeba topení a klimatizace. Každou cestu si tak musíte pečlivě naplánovat, jinak hrozí, že zůstanete bez energie. A kolikrát ani to nemusí stačit - baterie totiž nevydrží věčně a už loni se po delší praxi některých majitelů začalo hovořit o omezené životnosti akumulátorů. Kam jste tedy na jedno nabití jezdili ještě před pár měsíci, tam dnes už dojet nemusíte.
Jistě, objevují se řešení jako 90sekundová výměna akumulátorů Tesly. Když si ale vezmete, jak náročné by bylo vybudování infrastruktury pro síť podobných míst, co všechno má tato cesta za limity a že vás doplnění energie nakonec vyjde podstatně dráž než dotankování srovnatelného množství energie skrze tankovací pistoli, spásou se být nezdají. Ostatně s tím úzce souvisí další věc, která elektromobilům nenahrává - ceny benzínu a nafty zatím nerostou tak raketově, jak se předpokládalo.
Debaty o penězích se ale dosud točily hlavně kolem vysoké pořizovací ceny elektromobilů, kterou je po omezené použitelnosti považovat za největší brzdu jejich masivnějšího rozšíření. Nyní se k nim přidal i obrovský propad hodnoty elektromobilu jako ojetiny. Odhad amerických kolegů z Kelley Blue Book, kteří se zaměřují na ceny nových a starších aut, říká, že hodnota Nissanu Leaf bude po třech letech provozu o celých 65 % nižší, než jaká byla v den prodeje.
To je hodně nadstandardní pokles hodnoty a ceny, za které se dnes prodávají starší Nissany Leaf, tento předpoklad potvrzují. V roce 2011 stál nový Leaf necelých 40 tisíc dolarů. Průměrná cena, za kterou se tyto vozy dnes prodávají jako ojeté, dosáhla v polovině května pouhých 13 700 dolarů. Mnoho z nich přitom nemělo najeto ani 15 tisíc kilometrů, nejde tedy zrovna o ojetá auta v pravém smyslu slova.
Tak značná ztráta hodnoty má vícero důvodů, mezi kterými není možné zanedbat ani vystřízlivění některých půjčoven aut, které pořídily elektromobily do svých flotil a po nezájmu klientů se jich zbavovaly. Ale to není klíčový faktor. Pokles hodnoty je především důsledkem známého faktu, že trh s ojetými auty funguje poněkud racionálnějším způsobem. Zatímco mezi zákazníky nových aut existuje řada těch, kteří si nějaké auto koupí prostě proto, že mohou a nehledí primárně na užitek, který jim dává, u zákazníků ojetin je taková situace podstatně výjimečnější. Tady se na poměr ceny a hodnoty hledí více a elektromobily v tomto ohledu zrovna neexcelují. Malá poptávka pak znamená, že ceny musí dolů - jak nízko, už jsme zmínili.
Pokles hodnoty při prodeji bude zřejmě dalším limitem rozvoje elektromobilů a budou je nadále kupovat hlavně ti, pro něž peníze nepředstavují překážku. Kolik takových zákazníků na trhu může být, si asi dokážete představit sami...


























Nissan Leaf je jako nový velmi drahý a jako ojetý velmi levný. To je špatná zpráva pro zájemce o nová auta, která zákazníky těch ojetých stejně příliš netěší - nadšeně je nekupují tak jako tak
Zdroj: Kelley Blue Book přes Autonews.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před hodinouNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07