Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobilu VW se začíná říkat ID.Buch, jeden z nich při dobíjení explodoval, po pár dnech začal hořet
10.6.2023 | Petr Prokopec
Oficiální jméno ID.Buzz je svérázné, a tak si o legrační přezdívky vyloženě říká. VW by možná ani nebyl proti, pokud by ale ty první nenarážely na podstatu bizarního incidentu, který se odehrál ve Finsku.
Na sklonku prázdnin uplyne už rok od chvíle, kdy Oliver Blume vystřídal Herberta Diesse na postu šéfa koncernu Volkswagen. Za tu dobu stále druhá největší automobilka světa prošla změnami, které alespoň zčásti vrací důraz i na vývoj spalovacích modelů. Prioritou nicméně pro Němce zůstává nadále elektromobilita. K jejich cti nutno uznat, že se opravdu snaží, což dokazuje třeba inovovaný ID.3. Jeho cena totiž klesla pod milion korun, i když jen o pověstný chloupek. Stále se sice jedná o šílenost svého druhu, ovšem VW alespoň kráčí správným směrem.
My si dnes nicméně posvítíme na posledního člena nového elektrické party, model ID.Buzz. Tento minivan má vzhledově odkazovat na legendární VW Type 2 neboli oblíbené vozidlo květinových dětí, kterému spousta lidí říká prostě Bus. Zatímco však do něj se i přes délku pouhých 4 280 milimetrů zvládnuli napěchovat pomalu všichni návštěvníci Woodstocku, novinka, jenž narostla na 4 712 mm, je určena pouze pěti pasažérům. Němci ale nedávno přišli také s verzí dlouhou 4 962 mm, která disponuje třemi řadami sedadel.
Stejně jako většina sourozenců vyfasoval ID.Buzz u zadní nápravy namontovaný elektromotor o výkonu 204 koní, se kterým jsou spárovány baterie o využitelné kapacitě 77 kWh. S těmi je možné na jedno nabití ujet až 417 kilometrů, i když spíše než o realitu jde o zbožné přání Volkswagenu. Ten si za vůz s maximálkou omezenou na pouhých 145 km/h účtuje nemalých 1 593 854 Kč. U země se tedy značka stále nedrží, ostatně v případě bateriového pohonu taková možnost snad ani neexistuje.
ID.Buzz má ovšem momentálně na kontě větší problém než nereálný dojezd či příliš vysokou pořizovací cenu. Přezdívat se mu kvůli tomu začíná ID.Boom, česky bychom z toho mohli udělat ID.Buch, neboť ve finském Lahti došlo na explozi exempláře připojeného k dobíjecí stanici. Celá věc je obestřena řadou nejasností, neboť svědci události popsali, že při nabíjení slyšeli hlasitou ránu a zahlédli i velké množství kouře, na plameny ovšem nedošlo. Elektrický mikrobus tak místo činu opouštěl poškozený, ale pořád opravitelný.
Právě tato skutečnost vedla vyšetřovatele k domněnkám, že na vině nemusí být ani tak samotný elektromobil či jeho baterie, nýbrž dobíjecí stojan. Než však stihli událost řádně vyšetřit, odstavený vůz shořel prakticky na troud. Sbírání důkazů tedy bude o to náročnější prací. Finové se k ní ovšem musí uchýlit už proto, že závěry chce znát jak veřejnost, tak importér vozu, společnost K-Auto. A pochopitelně po nich touží i carsharingová městská firma, která byla jeho majitelem.
Právě skutečnost, že elektromobily jsou jistou časovanou bombou, je jedním z důvodů, proč tak odporujeme politickému tlaku, který je s nimi spojen. Tím netvrdíme, že na požáry nedochází u spalovacích aut, ovšem v jejich případě za vznikem plamenů stojí povětšinou buď havárie, stáří nebo zanedbaný technický stav. ID.Buzz je nicméně naprostou novinkou. Navíc takovou, která zjevně může vzplanout kdykoli - třeba i pár dní po výbuchu nebo po úvodním uhašení.
Dokud tomuto riziku nebude uzpůsobeno vše myslitelné, mimo jiné i bezproblémový vjezd hasičských aut do garáží s omezenou výškou stropu, je třeba brát elektromobily jako potenciální bezpečnostní problém. A navíc i jako ekologického škůdce, neboť chemikálie uvolňované hořením baterií jsou značně toxické.
K požárům či explozím elektrických aut zatím dochází ojediněle, problémem je ovšem to, co přijde následně. Vyprávět by o tom mohl nový mikrobusu VW ID.Buch, pardon Buzz, který shořel několik dnů po prvotním výbuchu. Foto: Volkswagen
Zdroj: Yle.fi
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva