Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrický Ford Focus je v Americe totální propadák, zlevňuje o čtvrtinu
26.1.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jsou to stále tytéž zprávy kolem dokola - o elektromobily zákazníci nestojí ani přes masivní dotace. Tak proč nám je politici nutí stále intenzivněji?
Nevíme, jak Ford hodnotí dosavadní zájem o Focus jako takový. Nás docela zklamal a náročnější klientela to nevidí jinak - jeho prodeje na Starém kontinentu klesají na zlomek úrovně, na které byly před léty. Z celosvětového hlediska je to ale vůbec nejprodávanější auto, neboť se prakticky všude prodává v jediné podobě. Možná to Fordu stačí, možná připravuje zlepšení, to netušíme. Jedním jsme si ale jisti - odbyt Focusu Electric nemůže sám hodnotit jinak než jako propadák.
Vůz se začal v Americe prodávat v listopadu roku 2011, do ledna 2012 se prodalo 12 (dvanáct) kusů. Je třeba říci, že Ford jej začal zprvu oportunisticky nabízet jen v amerických státech s citelnými lokálními dotacemi a dalšími výhodami (California, New York, New Jersey), později ale prodeje rozšířil na další státy tamní Unie. Ještě v lednu šéf Fordu Mulally očekával loňské prodeje okolo 5 000 kusů s tím, že podobného odbytu dosahují konkurenční vozy a Ford po vyšších číslech nepase. Jenže do března 2012 se neprodal ani jeden další Focus Electric a před pár dny byl modelu vystaven účet za celý loňský rok - 685 prodaných kusů.
To je skoro desetina očekávaného počtu, Ford přitom nečekal více jen podle svých mediálních prohlášení. Vyrobil 1 627 aut, skoro tisíc jich tak nyní má na skladě a potřebuje se jich zbavit. Místo dosavadní ceny 39 200 dolarů (cca 745 tisíc Kč) jej tak bude prodávat se slevou 10 750 dolarů (cca 205 tisíc Kč) při tříletém pronájmu. Pro přímý nákup je připravena cena 37 995 dolarů.
Ano, Focus Electric je drahý, je třeba ale kalkulovat také s americkými dotacemi. Třeba při nákupu v Californii vám zbytek daňových poplatníků nedobrovolně odpustí celkem 10 tisíc dolarů z ceny a tím se cena auta dostává blízko na úroveň konvenčního Focusu, který se prodává za cifry mezi 15 a 30 tisíci dolary. Přesto je o něj zájem minimální.
Je to prostě stále tatáž písnička - auto nejenže není levné, má k dispozici akumulátory o kapacitě pouze 23 kWh, což je méně než desetilitrová nádrž benzinu. Dojezd odpovídá (122 km podle americké EPA), doba nabíjení též (do sedmi hodin budete mít z běžné zásuvky „plnou”). Tyhle parametry jednoznačně neodpovídají potřebám zákazníků a platí to nejen pro Focus Electric, ale i třeba pro obecně úspěšnější Leaf - také jeho prodeje jsou zklamáním a nepochybujeme o tom, že i když dnes podstatně zlevňuje (v USA stojí 28 800 USD před započítáním jakékoli dotace), trhák se z něj stejně nestane. Pro většinu lidí zkrátka není odpovědí na položenou otázku, za jakoukoli cenu.
Tato fakta se jeví obzvláště tristně po čtvrtečním zveřejnění záměru EU postavit z našich daní 8 milionů dobíjecích míst po celé Evropě, i když dnes není, kdo by jich využil. Však považte - 129 tisíc plánovaných míst v České republice znamená skoro 10 tisíc míst na každý kraj, to je šílené číslo. Pro srovnání - „benzinek” dnes v Česku není ani 7 tisíc, v celé zemi.
EU si myslí, že tímto zlomí odpor lidí k elektromobilům (nezlomí, problémem jsou sama auta), ale... proč si to vlastně myslí a proč jej chce lámat? Nebylo by na místě uznat, že očekávání byla vzhledem k aktuálním možnostem techniky prostě nereálná? Nebylo by to racionální, logické, efektivní? Tedy přesně to, co by Evropa pro zlepšení zejména své ekonomické situace potřebovala především? Jsme přesvědčeni, že bylo (toto není věc náklonnosti nebo odporu k elektromobilům, jen zdravý rozum), ale děje se pravý opak a je třeba ptát se, proč politici volí takto agresivní postup.
Už nechceme věřit tomu, že jsou bruselští hloupí, nebo nekonečně idealističtí. Na mysl se krade otázka, kdo si zaplatil za to, aby dané plány byly naplněny, aby pro nechtěnou techniku vznikla poptávka. Však proč některé automobilky stále vyvíjejí a vyrábí elektromobily, o které nikdo nestojí? Každému rozumnému člověku musí být už pěkných pár pátků zřejmé, že se současnými akumulátory to prostě nepůjde a spásou nebude stlačený vzduch ani palivové články. Úložiště elektřiny efektivně použitelné pro automobilky dnes neexistuje a žádné se ani nerýsuje. Někteří ale zkrátka počítají s tím, že to půjde (a nemusí jít nutně o automobilky, zainteresován je leckdo od výrobců elektřiny až po producenty akumulátorů), mají to ve svých plánech, do kterých nainvestovali spoustu peněz a možná by ani nepřežili, kdyby tyto investice neuplatnili na trhu podle původních záměrů.
Paranoia? Možná, brzy se tomuto tématu budeme věnovat podrobněji. Po stránce faktické ale tento týden nepřinesl nic nového - elektromobily jsou dále nežádaným zbožím a snaha je protěžovat na úkor jiných řešení neutuchá, právě naopak.
Ford Focus Electric u zákazníků propadl, jako ostatně všechny dosud nabízené produkční elektromobily. Snahu politiků prosazovat utopické plány na jejich rozšíření to ale v pozitivním smyslu neovlivňuje
Zdroj: Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024 - Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva