Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault
8.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Elektromobily netáhnou tak, jak si vedení automobilek kdysi představovala. V Americe je proto nahradí diesely, Evropa tak rozhodná není.
Náš názor na elektromobily je již dlouhou dobu jasný. Proti elektrickým autům jako takovým nic nemáme a dokážeme i ocenit jejich jízdní projev, vadí nám ale jejich neustálé, ničím neopodstatněné protěžování ze strany zejména evropských byrokratů, které v přímém rozporu s tím, jak tyto vozy dokážou zastat práci, kterou konvenční auta zvládají levou zadní. Vzhledem k omezenému dojezdu a dlouhé době dobíjení elektromobil nachází uplatnění víceméně jen ve městech, čímž navíc sotva ospravedlní cenu, která o značnou sumu převyšuje automobily se spalovacími motory. Pokud je tak váš rozpočet napjatý jako tětiva indiánského luku, pak o daném voze nebudete uvažovat ani za předpokladu, že běžně třídíte odpad a užíváte nízkoenergetické zářivky.
Až dosud ovšem většina automobilek tato fakta přehlížela, a to zejména kvůli ponížení průměrných emisí CO2 či s vidinou snížení ceny dotacemi, které ta či ona vláda na nákup elektromobilů poskytuje. Jenže použitelnost elektromobilů je tak bídná, že ani nižší ceny nepomáhají a pokud není odbyt, pak se nesnižují ani průměrné emise CO2 té které značky. Ta však kromě vývoje běžných vozů musí vynaložit nemalé částky také na vývoj elektrických (i hybridních) modelů, a pokud se tyto náklady nerentují, pak kosa padne na kámen. A to s takovou razancí, že odpadnout může celé ostří.
Tuto tvrdou a nezvratitelnou pravdu si uvědomily automobilky Fiat a Chrysler, které podle šéfa pohonných jednotek obou značek Boba Leeho neinvestují již ani cent do dalšího vývoje elektromobilů, pokud se nenajde klientela ochotná za tyto vozy zaplatit adekvátní sumy. Místo toho se prý oba výrobci hodlají zaměřit na přeplňované benzinové motory s menším objemem a na diesely. Zvláště ty totiž podle Leeho dosahují stejné spotřeby jako hybridy, jejich výkony jsou ale o poznání lepší.
„Mnoho zákazníků chce snížit emise CO2, ale nejsou ochotni měnit svůj životní styl nebo platit velké částky - zatím,“ dodává Lee a přiznává, že minimálně příštích 10 let se tato situace nezmění. Proto přiznaně oportunistický Fiat 500E zůstane jediným elektromobilem obou značek, ovšem v rámci dieselů se nabídka patřičně rozšíří. A to i na americkém kontinentu, který mohl naposledy přivítat Jeep Grand Cherokee poháněný třílitrovým turbodieselem o výkonu 240 koní.
Podobné úvahy má pak i Renault, ačkoliv v jeho případě je zpátečka jen poloviční. Podle Béatrice Foucher, která je globální šéfkou značky právě pro elektrické vozy, totiž stávající nabídka potřebuje více podpory. Francouzi ve spojení s partnerským Nissanem na každý pád nebudou vyvíjet další nové modely, ale místo toho se zaměří na zlepšení kvalit těch stávajících. A to na takovou úroveň, aby mohly lépe soupeřit s novinkami typu BMW i3.
Aby se tak mohlo stát, musí být hlavně ponížena cena. Za trhy pak mají být zvoleny jen lokace, kde je evidován „dospělý přístup k redukci emisí CO2“, což si vyložte jako „newspeak” definující extrémní dotace a zvýhodnění. Ostatně Renault za takovou lokaci přímo označuje sever Evropy a třeba Norský přístup je celkem výmluvný. Mimo to by se pak měl nastartovat i trh s elektrickými ojetinami (jež aktuálně extrémně ztrácejí na hodnotě), který by pro Renault představoval dlouhodobý příjem v rámci zpeněžené výměny baterií apod.
Dalším z kroků vedoucích ke zlepšení prodejů (celkem Renault prodal 29 000 elektromobilů, což je jen sotva číslo, kterým by se mohl chlubit) má být lepší informovanost publika. V tomto směru ale paní Foucher poněkud naráží - aktuálně si totiž každý dokáže spočítat, že platit statisíce za vůz s omezeným prostorem a dojezdem je luxus, který si málokdo může dovolit. Dopočítat s přesnými informacemi se dá leda k „nekoupi”, ne naopak.
Tato pravda platí i na typického zákazníka elektromobilu značky Renault, kterým je prý majitel domu na předměstí, jež si může dovolit instalovat dobíjecí stanici (běžný kabel do zásuvky Francouzi teprve vyvíjí a bude k mání až v příštím roce). Pro tyto jedince je navíc elektrický vůz až druhým v pořadí, primárně totiž používají model prémiové značky se spalovacím motorem.
Z výše uvedeného tak vyplývá, že pro řadu lidí elektromobily mohou sloužit jen jako nástroj vlastní propagace, který si koupí maximálně jednou jakožto „přívěšek na klíče“. Snahy Renaultu o rozpohybování trhu tak zřejmě opět přijdou vniveč. Zvláště když vychází najevo, že Francouzi ani nemají na skladě veškeré příslušenství. Béatrice Foucher by tak raději měla následovat příkladu svého amerického kolegy. Spalovací motory z uživatelského ani ekonomického hlediska stále nemají rovnocenného soupeře...















Fiat 500e bude zřejmě na dlouhou dobu jediným a také posledním elektromobilem italské automobilky. Díky tomu se svou troškou do mlýna nedorazí ani Chrysler
Renault je největším evropským producentem elektromobilů. Za celou dobu ovšem prodal jen 29 000 exemplářů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
dnesStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 3 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 5 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 6 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
před 8 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.31. 18:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.31. 17:59 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.31. 17:04 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch