Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault

Elektromobily netáhnou tak, jak si vedení automobilek kdysi představovala. V Americe je proto nahradí diesely, Evropa tak rozhodná není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault

8.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily netáhnou tak, jak si vedení automobilek kdysi představovala. V Americe je proto nahradí diesely, Evropa tak rozhodná není.

Náš názor na elektromobily je již dlouhou dobu jasný. Proti elektrickým autům jako takovým nic nemáme a dokážeme i ocenit jejich jízdní projev, vadí nám ale jejich neustálé, ničím neopodstatněné protěžování ze strany zejména evropských byrokratů, které v přímém rozporu s tím, jak tyto vozy dokážou zastat práci, kterou konvenční auta zvládají levou zadní. Vzhledem k omezenému dojezdu a dlouhé době dobíjení elektromobil nachází uplatnění víceméně jen ve městech, čímž navíc sotva ospravedlní cenu, která o značnou sumu převyšuje automobily se spalovacími motory. Pokud je tak váš rozpočet napjatý jako tětiva indiánského luku, pak o daném voze nebudete uvažovat ani za předpokladu, že běžně třídíte odpad a užíváte nízkoenergetické zářivky.

Až dosud ovšem většina automobilek tato fakta přehlížela, a to zejména kvůli ponížení průměrných emisí CO2 či s vidinou snížení ceny dotacemi, které ta či ona vláda na nákup elektromobilů poskytuje. Jenže použitelnost elektromobilů je tak bídná, že ani nižší ceny nepomáhají a pokud není odbyt, pak se nesnižují ani průměrné emise CO2 té které značky. Ta však kromě vývoje běžných vozů musí vynaložit nemalé částky také na vývoj elektrických (i hybridních) modelů, a pokud se tyto náklady nerentují, pak kosa padne na kámen. A to s takovou razancí, že odpadnout může celé ostří.

Tuto tvrdou a nezvratitelnou pravdu si uvědomily automobilky Fiat a Chrysler, které podle šéfa pohonných jednotek obou značek Boba Leeho neinvestují již ani cent do dalšího vývoje elektromobilů, pokud se nenajde klientela ochotná za tyto vozy zaplatit adekvátní sumy. Místo toho se prý oba výrobci hodlají zaměřit na přeplňované benzinové motory s menším objemem a na diesely. Zvláště ty totiž podle Leeho dosahují stejné spotřeby jako hybridy, jejich výkony jsou ale o poznání lepší.

„Mnoho zákazníků chce snížit emise CO2, ale nejsou ochotni měnit svůj životní styl nebo platit velké částky - zatím,“ dodává Lee a přiznává, že minimálně příštích 10 let se tato situace nezmění. Proto přiznaně oportunistický Fiat 500E zůstane jediným elektromobilem obou značek, ovšem v rámci dieselů se nabídka patřičně rozšíří. A to i na americkém kontinentu, který mohl naposledy přivítat Jeep Grand Cherokee poháněný třílitrovým turbodieselem o výkonu 240 koní.

Podobné úvahy má pak i Renault, ačkoliv v jeho případě je zpátečka jen poloviční. Podle Béatrice Foucher, která je globální šéfkou značky právě pro elektrické vozy, totiž stávající nabídka potřebuje více podpory. Francouzi ve spojení s partnerským Nissanem na každý pád nebudou vyvíjet další nové modely, ale místo toho se zaměří na zlepšení kvalit těch stávajících. A to na takovou úroveň, aby mohly lépe soupeřit s novinkami typu BMW i3.

Aby se tak mohlo stát, musí být hlavně ponížena cena. Za trhy pak mají být zvoleny jen lokace, kde je evidován „dospělý přístup k redukci emisí CO2“, což si vyložte jako „newspeak” definující extrémní dotace a zvýhodnění. Ostatně Renault za takovou lokaci přímo označuje sever Evropy a třeba Norský přístup je celkem výmluvný. Mimo to by se pak měl nastartovat i trh s elektrickými ojetinami (jež aktuálně extrémně ztrácejí na hodnotě), který by pro Renault představoval dlouhodobý příjem v rámci zpeněžené výměny baterií apod.

Dalším z kroků vedoucích ke zlepšení prodejů (celkem Renault prodal 29 000 elektromobilů, což je jen sotva číslo, kterým by se mohl chlubit) má být lepší informovanost publika. V tomto směru ale paní Foucher poněkud naráží - aktuálně si totiž každý dokáže spočítat, že platit statisíce za vůz s omezeným prostorem a dojezdem je luxus, který si málokdo může dovolit. Dopočítat s přesnými informacemi se dá leda k „nekoupi”, ne naopak.

Tato pravda platí i na typického zákazníka elektromobilu značky Renault, kterým je prý majitel domu na předměstí, jež si může dovolit instalovat dobíjecí stanici (běžný kabel do zásuvky Francouzi teprve vyvíjí a bude k mání až v příštím roce). Pro tyto jedince je navíc elektrický vůz až druhým v pořadí, primárně totiž používají model prémiové značky se spalovacím motorem.

Z výše uvedeného tak vyplývá, že pro řadu lidí elektromobily mohou sloužit jen jako nástroj vlastní propagace, který si koupí maximálně jednou jakožto „přívěšek na klíče“. Snahy Renaultu o rozpohybování trhu tak zřejmě opět přijdou vniveč. Zvláště když vychází najevo, že Francouzi ani nemají na skladě veškeré příslušenství. Béatrice Foucher by tak raději měla následovat příkladu svého amerického kolegy. Spalovací motory z uživatelského ani ekonomického hlediska stále nemají rovnocenného soupeře...


Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 1 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 01Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 2 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 02Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 3 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 03Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 4 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 04Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 5 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 05Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 6 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 06Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 7 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 07Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 8 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 08Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 9 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 09Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 10 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 10Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 11 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 11Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 12 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 12Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 13 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 30Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 14 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 31Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 15 - Fiat 500E 2013 Los Angeles 32
Fiat 500e bude zřejmě na dlouhou dobu jediným a také posledním elektromobilem italské automobilky. Díky tomu se svou troškou do mlýna nedorazí ani Chrysler

Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 16 - Renault Zoe produkcni 01Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 17 - Renault Zoe produkcni 01bElektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 18 - Renault Zoe produkcni 01aElektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 19 - Renault Zoe produkcni 02Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 20 - Renault Zoe produkcni 02aElektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 21 - Renault Zoe produkcni 03Elektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 22 - Renault Zoe produkcni 03aElektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 23 - Renault Zoe produkcni 04aElektrické nadšení opadá, zpátečku zařazují Fiat, Chrysler a dokonce i Renault - 24 - Renault Zoe produkcni 04b
Renault je největším evropským producentem elektromobilů. Za celou dobu ovšem prodal jen 29 000 exemplářů

Zdroj: Autonews, Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.