Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrické Ferrari? Nikdy, říká šéf automobilky
16.8.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
I James Bond ví, že nikdy se nemá říkat opravdu nikdy. Šéf Ferrari je ale přesvědčen o tom, že v případě Ferrari a elektromobilů si to může dovolit.
Prezident Ferrari Luca di Montezemolo minulý týden pro magazín Engadget prohlásil: „Nikdy se nedočkáte elektrického Ferrari, protože nevěřím v elektrická auta. Myslím si, že nepředstavují podstatný krok vpřed pro životní prostředí z hlediska znečištění nebo emisí CO2.”
Postoj pana di Montezemela naprosto chápeme a sdílíme. Elektromobily dnes nejenže nejsou s to nabídnout uživatelsky rozumnou alternativu ke konvenčním autům, ale ani z provozního hlediska nejsou schopny přijít se zásadně efektivnějším a tedy ani ekologičtějším fungováním oproti dnes používaným vozům. Žel bohu jsou nám představovány v opačném světle, nejčastěji tak, jako by neprodukovaly žádné emise a okolí svým provozem nezatěžovaly ani trochu. Ostatně jen před pár dny jsme podrobněji komentovali podobnou lež, která obchází tzv. plug-in hybridy.
Jsme tedy rozhodně rádi, pokud se alespoň někdo z šéfů významných automobilek dokáže chovat racionálně a slepě nenásledovat sebenesmyslnější iluze evropských nebo amerických regulátorů. Na druhou stranu vůbec nejsme přesvědčeni o tom, že Montezemolovo „nikdy” bude mít dlouhého trvání.
Evropské úřednictvo si totiž umí naplnění svých vizí řádně pojistit a v tomto případě na to šlo obzvláště chytře. Stačí kombinace obrovských pokut za nadlimitní emise CO2 platné od 1. ledna 2012 (de facto 95 Eur za každý gram nad limit jednoho prodaného vozu), pohlížení na elektrické vozy jakožto na bezemisní (0 g přímých emisí CO2 na km bez ohledu na to, že i pří výrobě elektřiny většinou vznikají tytéž emise) a počítání pokut z průměru emisí CO2 celého prodávaného portfolia vozů.
Luca di Montezemolo si myslí, že plachtu z elektrického Ferrari nikdy nestrhne. To ale neví, že pár elektřinou poháněných vozítek s logem automobilky už se prodává...
Co to ve výsledku znamená? Příklady táhnou: pokud např. budete vyrábět jen jeden vůz s emisemi CO2 ve výši 260 g/km (auto s kombinovanou spotřebou okolo 10 litrů benzinu na 100 km, tedy žádný kamion), budete muset za jeden každý prodaný kus odvést do evropské kasy něco přes 12 000 Eur, tedy 300 000 Kč. To je hodně peněz, uvážíme-li, že může jít klidně o sporťák za 1,5 milionu korun. Zdraží vám jej to o 20 procent a to jej na trhu může vyřadit ze hry.
Pokud ale spolu s tímto autem budete vyrábět jakýkoli elektromobil, třeba malé a dobře prodejné auto a budete jej schopni prodávat alespoň ve stejném počtu jako váš „užraný” sporťák, pak se průměrné emise vaší flotily sníží na 130 g/km. Počítejte s námi: 260 gramů za sporťák, 0 gramů za elektromobil, to dá dohromady 130 gramů na jedno auto a pokuta je nulová. Máte tak v tu chvíli možnost investovat jakoukoli nižší částku než 300 000 Kč do podpory prodeje jednoho každého elektromobilu, aby se vám to vyplatilo. A to by bylo, aby se nepodařilo udělat slušný malý elektromobil do města s cenou okolo 300 tisíc a třeba dvousettisícovou subvencí od automobilky. Ta pořád ušetří sto tisíc a na „trhu” (tomu už se přece nedá říkat trh...) bude konkurenceschopnější.
Když se k tomu přidají další subvence (řada evropských států již dnes podporuje elektromobily i na straně poptávky, o Americe a jejích státech ani nemluvě), může se stát z jinak naprosto nesmyslného a neprodejného vozu realita silnic všedních dnů. I proto si nejsme jisti, jestli bude Ferrari s to tvrdý tlak těchto regulací a subvencí dlouhodobě ustát. Nakonec i někdo z vedení koncernu Fiat přijde na to, že když Ferrari udělá malé elektrické auto - říkejme mu třeba Ferrari ElectroCygnet - a bude jej prodávat za pár set tisíc korun (asi ne za 300, aby bylo patřičně exkluzivní a nedevalvovalo značku), bude se firmě dýchat na trhu snáze, protože to samé budou dělat ostatní a dostanou rázem citelnou konkurenční výhodu vyjádřenou částkami v řádu stovek tisíc ušetřených na pokutách za každé prodané auto.
Dle našeho soudu je tato uměle vytvořená motivace tak obrovská, že jí zkrátka nepůjde dlouhodobě odolat a vlastní principiální odpor půjde stranou. Ostatně, není to tak dávno, co „nikdy” říkali šéfové divize BMW M o použití přeplňovaných motorů. Dnes již prakticky nedělají jiné, sami musí vědět o obtížné ovladatelnosti takového motoru, kterou odhalil náš nedávný test modelu 1 M Coupe a stejně se touto cestou vydali. Proč? Protože finanční motivace (také přeplňování přináší úsporu paliva v eurotestech a tedy i nižší pokuty za emise CO2) byla příliš vysoká.
Montezemollo krom toho dodal, že automobilka pilně pracuje na hybridním modelu, který podle ní budoucností je. Tomu my se nebráníme, ostatně nedávno jsme možnou skutečnou efektivitu sportovních hybridů zmínili v představení BMW i8, ale jak dlouhá cesta vede od hybridu k elektromobilu? Čas ukáže, jsme ale přesvědčeni, evropská hydra udolá i zásady šéfa Ferrari, bohužel.
Šéf Ferrari se tváří zásadově, ale před pár lety by jistě řekl ne i na téma pohonu 4x4 a karoserii blízké kombíku. Tento posun si navíc automobilka vybrala sama...
Zdroj: Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 10 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie