Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dum spiro spero: Renault dále věří elektromobilům, plug-in-hybridy odmítá
23.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mnoho tomu nenasvědčuje, provozní ředitel Renaultu ale přesto věří, že prodeje elektřinou poháněných vozů půjdou nahoru a Francouzi se svezou s trhem.
Možná občas slýcháte o tom, jak obrovský boom elektřinou poháněné vozy zaznamenávají, že jejich odbyt roste v řádu stovek procent a dosahuje už stovek tisíc nebo dokonce milionů kusů ročně. Není to pravda. K podobným závěrům docházejí věčně optimističtí příznivci elektromobilů pouze připočítáváním hybridních aut či tzv. plug-in-hybridů, což ale rozhodně nejsou čistě elektrické vozy. Takový Nissan Leaf nelze stavět na roveň modelů jako Lexus IS 300h nebo Opel Ampera, to jsou koncepčně zcela odlišná auta, z nichž čistě na elektrický pohon sází pouze to první jmenované.
Prodeje takových vozů jsou celosvětově spíše tristní a lokálně nezřídka zažívají i poklesy. Loni ale celkové rostly, když si na světě našlo své zákazníky okolo 65 000 elektromobilů, v předchozím roce se stejná hodnota pohybovala na úrovni 45 000 kusů ročně. To jsou velmi nízká čísla, z nichž se dá v řádu stovek procent růst velmi snadno, přesto se to neděje a meziroční zvýšení odbytu jen mírně přesahuje 40 procent. Co za takové situace, zvláště pak s vidinou mnoha reálných limitů elektřinou poháněných vozů, může do budoucna předpokládat rozumně uvažující člověk, snad není třeba dodávat. Elektromobily a rozum ale v posledních letech do jednoho vlaku nenasedly, a tak můžeme nadále slýchat fantastické předpovědi jejich skvělé budoucnosti, kterou je jen nutné rok co rok o nějakou tu chvíli odložit.
Mnohé studie stále počítají s prodeji několika milionů elektromobilů ročně již v roce 2020 a ještě o řád vyššího čísla o pět let později. Takový předpoklad se zdá být zcela nemístným, podobným číslům ale evidentně věří provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares. V krátkodobém horizontu sice zůstává více při zemi, přesto letos očekává zvýšení prodejů elektromobilů o 100 procent při zachování dosavadního tržního podílu Renaultu.
Podle Tavarese by se tak letos mělo prodat ve světě přes 130 tisíc elektromobilů, Renault by si pak z tohoto koláče chtěl utrhnout 36 tisíc prodaných vozů. S touto vírou tak Renault zůstává oddán elektrickému pohonu a věří, že si buduje pozici na trhu s velkou perspektivou. „Jsme lídry v prodeji elektromobilů a máme v úmyslu jimi zůstat. Jsme jediným výrobcem vůbec, který nabízí čtyři elektřinou poháněné modely. Náš celkový tržní podíl v Evropě, pokud připočtu i Dacii, činí 9 procent, na trhu vozů s nulovými emisemi ale držíme 51 procent,” pochlubil se Tavares.
Automobilka chce rozbít bank hlavně s elektrickými verzemi modelů Fluence, Kangoo a čistě elektrickým Zoe, s plug-in-hybridy či hybridy nadále nepočítá. Tavares si je sice vědom, že stále více konkurentů preferuje tuto, o poznání schůdnější cestu, je ale přesvědčen, že tohle řešení může fungovat jen u dražších aut.
„Není nic špatného na plug-in-hybridech. Když se ale podíváte na účet za materiály spotřebované na jejich výrobu, je celkem jasné, že cena plug-in-hybridů je o hodně vyšší než u vozů s jedním motorem,” řekl Tavares, ale asi přitom zapomněl, že elektromobil potřebuje také podstatně více drahých akumulátorů, které snadno mohou být dražší než spalovací motor navíc. Přesto pokračoval dále: „Fakt, že máte spalovací motor spojen s elektrickým dodává vozu dojezd, který byste od rodinného auta očekávali. Ale máte rázem dva pohony v jediném autě v průmyslovém odvětví, kde se většina výrobců pohybuje v červených číslech a vytváří pětiprocentní provozní zisk.”
„Takže jak dostat dva motory do jednoho auta bez toho, aniž by se to projevilo na dodatečných nákladech a tedy i vyšší ceně? To je ta výzva. A je to také důvod, proč se tento příběh stává tak polarizovaným - špičkové modely a SUV sází na plug-in-hybridy, menší přibližovadla se ale přesouvají spíše k elektrickému pohonu, aby jejich cena zůstala konkurenceschopná,” dodal Tavares.
Konstatoval též, že v delším časovém horizontu nemůže vyloučit ani stvoření dobíjecího hybridu s kosočtvercem na přídi, stane se to ale jedině tehdy, když to bude z hlediska jím řízené firmy ekonomicky ospravedlnitelné. Zatím jistě hluboce ztrátová sázka na elektromobily ale Tavaresovi zjevně nevadí a do černých čísel ji nedostane ani případný stoprocentní nárůst prodejů - ten se nakonec může odehrát celosvětově, pro Renault, který v některých částech světa vůbec nepůsobí, ale tutéž změnu přinést nemusí. Situace na nás dnes zkrátka působí tak, že Renault vsadil na jisté řešení, které zatím ekonomicky nefunguje, nezbývá mu ale než doufat, že se karta otočí, celkové prodeje zamíří vzhůru a s nimi poroste i samotná francouzská automobilka.
Uvidíme, jestli tento předpoklad Tavaresovi vyjde, my v tuto chvíli nevidíme důvodů, proč by prodeje elektromobilů měly letos dramaticky růst. Sázet proti Tavaresovi ale nehodláme - být to čistě na trhu, nepochybujeme, norský příklad ale ukazuje, že dostat elektromobily do popředí prodejních tabulek není zase tak těžké. Stačí k tomu využít i peníze všech těch, kteří o elektrická auta zájem nemají...



































Plug-in hybridy jsou podle Tavarese výrobně ta drahé, že je lepší dopřávat menším autům čistě elektrický pohon. S tím chce Renautl rozbít bank a letos se svézt s očekávaným růstem prodej. Klíčovým pomocníkem by přitom měl být nový model Zoe.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 7 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 8 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 10 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch