Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dříve umřete vy než spalovací motory, říká šéf vývoje Mercedesu
21.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Spalovací motory mají podle Dr. Thomase Webera ještě nemalý potenciál. V jejich prospěch nahrává také vybudovaná infrastruktura. Změny ale přijdou.
V poslední době vcelku pravidelně přinášíme zprávy, ze kterých pravověrným petrolheadům musí vstávat vlasy zděšením. Stále více vládních úředníků či aktivistických organizací totiž požaduje, aby spalovacím motorům byl zatnut tipec. Pokud by šlo o následek přirozeného vývoje, pak nám sice ukápne slza, ale rozhodně nebudeme proti takovým krokům brojit. Nicméně zde jde jen o umělé protěžování řešení, která se nejsou schopna prosadit svou přirozenou efektivitou a s tím se smiřujeme obtížně.
Podle šéfa vývoje koncernu Daimler Dr. Thomase Webera to ale s koncem benzinů a dieselů není tak horké. „Přijde konec spalovacích motorů? To za našich životů již neuvidíme,“ uvedl Weber na autosalonu v Detroitu. Zároveň ale dodal, že tyto agregáty „se dramaticky změní“. Ve srovnání se stávajícími verzemi budou sotva srovnatelné, neboť „dojde např. k dalšímu downsizingu, odstranění rozvodového řemene a integraci systému start/stop“.
Kromě toho Weber naznačil, že očekávat máme výraznější elektrifikaci, přičemž spalovací pohonné jednotky budou užívány pouze v optimálních otáčkách. „Již nebude třeba 6 000 nebo 7 000 ot./min., poběží pouze v několika stovkách otáček, kdy budou maximálně efektivní. Pokud spalovací jednotky budou fungovat pouze v určitém pásmu a my vyřešíme dynamiku pohonného ústrojí, s elektrifikací dokážeme překonat všechny kritické oblasti, ve kterých jsou emise špatné.“
Důvodů, proč by se přitom spalovací jednotky měly dožít vyššího věku než my, je podle Webera hodně. Mimo jiné jde kupříkladu o rozvinutou globální infrastrukturu nebo potenciál, který skrývají. „Účinnost dieselů je o 10 procent vyšší než u benzinových motorů, a proto je nadále používáme. Plus je tu navíc stránka týkající se velkých užitkových vozidel. Aktuálně opouštíme 30procentní termální účinnost motorů a míříme k 35 procentům. U motorů Formule 1 jsme však za 40 procenty.“
Weber ovšem dodává, že možná je dokonce až 60procentní účinnost, a proto se vývojové oddělení Mercedesu vydalo tímto směrem. „Ukazuje se, že je stále mnoho možností, jak navýšit účinnost spalovacích motorů, a to mně jakožto inženýrovi naznačuje, že bychom na této cestě měli setrvat.“ Benzinové a dieselové agregáty tedy evidentně odchod do důchodu nečeká, jakkoliv si zrovna tento krok oni úředníci a eko-aktivisté přejí.
V jejich prospěch ostatně nahrává i fakt, že ne všechny rozvinuté země mají přístup k obnovitelným zdrojům. Kupříkladu i takové Německo mělo na konci roku 2015 pouze sedm stanic, kde bylo možné doplnit vodík. A jelikož navíc naši západní sousedé uzavírají jaderné elektrárny ve strachu z opakování neštěstí v japonské Fukušimě, je většina elektřiny vyráběna za pomocí fosilních paliv. A jejich emise CO2 výraznou měrou narušují image „čistých“ elektromobilů.
„Nemůžeme spoléhat na to, že celý svět bude v jeden konkrétní moment schopen jízdy pouze na elektřinu. To je realita daná infrastrukturou. Ryze bezemisní provoz by měl být naším vrcholným cílem, ale zabere to ještě moře času, než tento úkol zrealizujeme,“ uzavírá situaci realisticky Weber.



Dr. Thomas Weber, šéf vývoje u Daimleru, nevidí budoucnost až tak špatně. Spalovací motory nás podle něj přežijí, jejich konstrukce se ovšem radikálně změní
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 17:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB