Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o elektromobily neživí ani drahý benzin, ukazuje studie, dokonce ani v zemi, kde je podporují horem dolem
7.7.2022 | Petr Prokopec
Je to krystalicky jasný důkaz o tom, jak neatraktivní nabídku elektromobily pro většinu lidí představují. I když jsou benzin a nafta extrémně drahé, spalovací auta extrémně znevýhodněná a ta elektrická mají podporu na všech úrovních, stejně naprostá většina lidí pořád touží po benzinovém nebo dieselovém voze.
Ceny pohonných hmot v posledních měsících vzrostly na rekordní úroveň. U nás jsme dostali už na hranici 50 korun za litr, tedy v podstatě na úroveň Německa, kde ovšem lidé berou o poznání větší peníze. Ještě o poznání hůře jsou na tom nicméně Nizozemci, kteří za jeden litr benzinu musí zaplatit 2,34 Eura (cca 58 Kč), zatímco jeden litr motorové nafty je vyjde na 2,19 Eura (asi 54,30 Kč). A jelikož tato země na jednu stranu nemalou měrou podporuje elektromobilitu různými dotacemi a úlevami a na tu druhou uměle zdražuje pořízení i vlastnictví spalovacích modelů, nebylo by překvapivé, kdyby registrace bateriových aut zásadním způsobem rostly. Jenže se to neděje a podle všeho dít ani nebude.
Jak vyšlo najevo ze studie, kterou provedly weby Gasmetaal a AutoTrack, pouze 20 procent dotázaných uvedlo, že by letos rádo přepřáhlo na elektromobil - 80 procent lidí nic takového neplánuje. A jelikož anketa proběhla mezi lidmi staršími 18 let, kteří jsou majiteli řidičských průkazů, tedy typickými kupci nových i ojetých aut, nedá se očekávat, že by realita byla odlišná.
Přes vše zmíněné totiž elektromobily zůstávají v zemi tulipánů dražší, jejich budoucí hodnota nevyzpytatelnější a použitelnost problematičtější než v případě spalovacích modelů. A není to tak, že by „lidští dinosauři” odmítali změnu, informovanost lidí v tomto ohledu naopak stoupá. Ve srovnání s loňským rokem totiž Nizozemci hledali online data o elektrických autech o 146 procent častěji, v případě hybridů pak jejich zájem vzrostl o 66 procent. V kontextu s tím se o 34 procent zvětšil i počet stránek, které jsou na elektromobilitu zaměřené.
Přes to všechno ale hned 960 respondentů z celkových dvanácti set ukazuje bateriovým vozům palec dolů. Pro 60 procent z nich je přitom hlavním argumentem jejich příliš vysoká cena. Co se pak týče zbývajících 240 lidí, pro 56 procent z nich představuje koupě elektromobilu pomoc při ochraně životního prostředí. 54 procent dotázaných by jej pak volilo právě kvůli vysokým cenám paliva, zatímco 31 procent lákají daňové benefity.
Co naopak Nizozemce neláká vůbec, a to bez ohledu na pohonné ústrojí, je carsharing. Pouze 11 procent dotázaných zvažuje, že by svůj vůz někomu půjčilo a jen 7 procent tak již udělalo. 74 procent respondentů tak ale učinit nehodlá, přičemž 78 procent z nich chce mít vlastní auto kdykoliv k dispozici, zatímco 45 procent se bojí jeho poškození a 11 procent odcizení. Zajímavé pak je, že 35 procent dotázaných přiznalo, že bez vlastního auta by nedokázalo fungovat.
Jak už jsme zmínili mnohokrát, posunout tržní podíl elektrických aut výrazně nad hranici 20 % bude složité kdekoli, kde je přímo či nepřímo nenařídí. Pozoruhodné je, že Nizozemsko nemá daleko k tomu druhému zejména skrze umělé zdražování konvenčních aut (například tříválcová Škoda Octavia s téměř nulovou výbavou v této zemi startuje na neuvěřitelných 29 790 eurech, tedy asi 737 000 Kč). Přesto je situace taková, jak jsme ji popsali výše.


I když jsou pohonné hmoty v Nizozemsku ještě dražší než u nás, auta se spalovacími motory jsou uměle zdražena vyšším zdaněním při koupi, platí se za ně vyšší silniční daně a elektromobily jsou obdobně zvýhodňovány na všech úrovních, naprostá většina lidí po elektrických autech stejně netouží. Odrazují jejich vysoké pořizovací ceny, nejasné vyhlídky na budoucí hodnotu i omezená použitelnost. Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Gasmetaal a AutoTrack přes Auto Week
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Drsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
11.3.2025Faceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” motorem, jeho největší dnešní problém je jinde
11.3.202514 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
11.3.2025K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
11.3.2025Někdo vydělal 1,5 milionu na autě koupeném za 700 tisíc Kč, stačilo ho prostě na léta zavřít do garáže
12.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.09. 21:57 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření před 4 minutami - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) před 7 hodinami - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... před 7 hodinami - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... před 8 hodinami - řidičBOB
- Detektory policejních radarů před 10 hodinami - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" dnes - spooon
- Mercedes - auto pro masy včera - M.Z.